Naevia schreef:
Ik ben zelf voor deze stelling. Het mag misschien erg cru klinken, maar ik vind de doodstraf meer dan gepast voor mensen die de benaming 'menselijk' niet eens waard zijn. Deze strijders zijn barbaren. Ze vernederen hun gijzelaars en snijden vervolgens hun keel door terwijl ze het opnemen. Ze steken iemand levend in brand terwijl deze man nota bene in een kooi wordt gehouden. Alsof hij niet meer is dan een dier op de slachtbank.
Waarom zouden we deze terroristen niet de doodstraf geven? Omdat we dan geen haar beter dan hen zijn? Een executie wordt tegenwoordig op een zo humaan mogelijke manier uitgevoerd, in tegenstelling tot de fysieke en mentale martelingen die deze strijders toepassen.
De doodstraf is in vele landen, en dus nog niet eens in elk land, afgeschaft omdat het wel eens voorkwam dat iemand ten onrechte tot te dood werd veroordeeld. Daarnaast zou het ethisch onverantwoord zijn, en dat is tevens de enige reden waar ik me in kan vinden om de doodstraf niet toe te passen in deze situatie. In deze situatie bestaat er ook weinig kans dat je iemand ten onrechte veroordeeld. En mocht er alsnog twijfel bestaan, dan kunnen DNA-testen vaak genoeg uitwijzen.
We hebben in deze moderne tijd al zoveel tot onze beschikking, dat de doodstraf niet eens pijnlijk hoeft te zijn. Een dodelijke injectie is snel en vrijwel pijnloos. In mijn ogen is dat dan ook niet gewelddadig of onmenselijk. En daarnaast is het nog altijd beter dan levend verbrand worden of onthoofd worden, want als we écht tot hetzelfde niveau als deze misdadigers willen zinken, zouden we zulke straffen toepassen, waar ik dan wel tegen ben.
[ bericht aangepast op 11 feb 2015 - 17:37 ]
.......