• ANTWERPEN - De auteur van de dreigbrieven aan Delhaize heeft de zuuraanval van vrijdagochtend opgeëist. Dat meldt het Brusselse parket Supermarktketen Delhaize heeft in december via e-mail minstens twee dreigbrieven gekregen waarin gedreigd werd met zuuraanvallen op klanten. Vanmorgen werd in de inkomhal van de Delhaize in de Museumstraat op het Antwerpse Zuid een poetsvrouw met zuur overgoten door een man. Ze is in levensgevaar.
    In een Engelse tekst, op 8 december gericht aan Delhaize en Belga, werd al gewaarschuwd voor zuuraanvallen op klanten van Delhaize. 'Kunt u zich de sociale en financiële kosten inbeelden als vijf mensen zwavelzuur in hun gezicht gegooid zouden krijgen', stond er. 'Contacteer mij voor 12 uur morgen middag om dat te vermijden.'


    In een andere verwarrende e-mail van hetzelfde adres tien dagen later is sprake van 'drie nieuwe targets in Charleroi, een vrouw en twee kinderen'. De briefschrijver vroeg 'de kaarten naar premium te upgraden'. 'De onbekende zei dat hij geprobeerd had geld op te halen maar dat het niet gelukt was. Wat hij precies bedoelde, weet ik niet', zegt Belga-hoofdredacteur Hans Vandendriessche.

    Extra bewaking

    Het persagentschap stuurde de e-mails door naar de federale gerechtelijke politie, die vroeg om er niet over te berichten om het onderzoek niet te schaden. 'Belga heeft die vraag toen ook zeer bewust gerespecteerd. Omdat de feiten van vrijdagochtend mogelijk toch verband houden met die bewuste dreigmails, vinden we het nu onze plicht om er toch over te berichten', zegt Vandendriessche.

    Zowel het Antwerpse als het Brusselse parket willen vrijdag officieel geen enkele commentaar kwijt over de zaak. Het bericht dat het federaal parket het incident onderzoekt, kon dus niet bevestigd worden. Bij het Brusselse parket liep wel al een onderzoek naar de dreigbrieven.

    Delhaize zelf wil evenmin commentaar kwijt. Het bedrijf zal de komende twee weken wel op eigen initiatief extra bewaking inzetten aan de Antwerpse vestiging waar de aanval gebeurde.

    Aanvaller voortvluchtig

    De vrouw die vanochtend het zuur over zich kreeg, werd overgebracht naar het ziekenhuis, ze verkeert in levensgevaar. De aanvaller is nog voortvluchtig, hij wordt opgespoord door de politie. Over het motief van de man is nog geen duidelijkheid.

    De Museumstraat was urenlang in beide richtingen afgesloten voor het verkeer en de civiele bescherming kwam ter plaatse om de inkomhal te reinigen. De winkel zelf bleef wel heel de tijd geopend. Voor het lokaal van het personeel, even verderop in de straat, werd een veiligheidsagent geplaatst.

    Bron, maar je zult het op praktisch alle andere Belgische krantensites ook vinden.


    Dit is eerder een bericht over de dreigbrieven, maar ik had geen zin om twee berichten te kopiëren, dus bij deze ook het feit van de zuuraanval. Wat lopen er toch zotten op in deze wereld, Jesus. Ik weet echt niet wat ik daarop moet zeggen.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Jeetje, dat is best wel ziek D:


    26 - 02 - '16

    Jezus, wat een idioterie in deze wereld zeg.

    Wat is eigenlijk de reden voor die briefschrijver dat ie dat wil doen? Dit is echt te gek voor woorden...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Heimerdinger schreef:
    Jeetje, dat is best wel ziek D:


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Oh dat is echt erg. Echt vreselijk voor die vrouw en haar familie. Ik hoop dat de dader snel gepakt wordt.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Derks schreef:
    Jezus, wat een idioterie in deze wereld zeg.

    Wat is eigenlijk de reden voor die briefschrijver dat ie dat wil doen? Dit is echt te gek voor woorden...


    Dat is nog niet exact geweten. Volgens bepaalde bronnen gaat het om afpersing, maar de reden dat hij nu echt in actie is gekomen is niet gekend. En hij is nog steeds voortvluchtig. Om gek van te komen, ugh.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    echt, wtf?

    Hem moesten eens zuur overgooien (finger)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Jezus, wat een idioot.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Dat doe je toch niet, serieus. Idioot.


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Ik had het ook gelezen en het maakte me boos. :/ Een vriendin van me had het er ook over met me een paar uur geleden. Ze heeft nu schrik om in de Delhaizes van Antwerpen rond te lopen. Ik ben er vandaag nog geweest. Maar je weet maar nooit of er een zot ineens op je afkomt en weet ik veel wat doet.. Wat bereikt die idioot daarmee? Hij is gestoord.
    Ik vind het echt erg voor het slachtoffer en haar familie. Niemand verdient dit. Hoewel de dader die emmer zuur wel eens over zijn eigen kop mag gooien nu..


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik heb het op het nieuws gezien, echt erg.


    16 - 09 - '17