StephenFry schreef:
(...)
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Je moet ongelofelijk veel papierwerk doen, onderzoeken in orde brengen, injecties betalen... Zoiets kost echt enorm veel geld. Ik neem aan dat in iets minder democratische landen minder geld wordt uitgegeven aan een executie, maar in Amerika is dit wel zo. Daar zijn ook al onderzoeken naar geweest. Persoonlijk vind ik wel dat geld er niets mee te maken zou mogen hebben, maar het is een te overwegen nadeel.
Zelf ben ik tegen de doodstraf, uit het principe dat iedereen het recht heeft op leven, wat die persoon ook gedaan heeft. De levensomstandigheden zijn natuurlijk iets anders. Men moet op een gepaste manier gestraft worden voor een misdaad, maar de dood is nooit de oplossing. Veel van de jongeren die naar Syrië trekken, gaan ook onder leugens en komen volledig gedesillusioneerd terug, beseffend dat ze voor het foute gingen strijden. Krijgen zij dan ook geen tweede kans?
Dat vind ik ook: waarom moet er trouwens zo'n verbaal onderscheid gemaakt worden tussen een gewone crimineel en
een Syrië - strijder?
Waarom? Omdat ze moslim zijn? Heeft het dan allemaal echt zo te maken met syrië - strijder zijn, of moslim? Wat ze doen? ( ze trekken naar daar omdat er vanuit de Islam een ideologie wordt aangereikt, maar dat op zich heeft niets met
Islam te maken. Mensen hier doen ook dat soort dingen.
Islam is een religie, niet meer en niet minder. Zoals vrije meningsuiting, belang individu ook soort van onze nieuwe religie is.
Maar toen Breivik al die mensen vermoorden, kreeg hij van ons nooit dat LABEL op hem: de blanke Westerling Breivik heeft..., de blanke westerling Breivik dit, of de blanke westerling Breivik dat.
Je hebt wel altijd in de media: de Islam, de moslims, radicale moslims. Moslims. Syrië - strijders. Zo isoleer je een groep mensen - breng je via taal een arbitrair onderscheid aan. Taal is gevaarlijk en we staan er vaak al niet meer bij stil.
"Moslims'' bestaat niet. En criminelen uit de moslimgemeenschap zijn dus niet anders dan onze. criminelen, alleen omdat ze een moslim - label dragen. Een "slecht mens zijn'' (om het ongenuanceerd te zeggen - staat daar los van) Dus waarom zouden zij, als
Syrië - strijders wel de doodstraf moeten krijgen? En mensen als blanke Westerling Breivik niet? We zijn gewoon aan het opgaan in een wij versus de andere debat, die we haast zelf niet meer helder onder ogen zien.
Media labelt. Dus geen doodstraf, voor niemand. Geen haar op mijn hoofd, die toegeeft aan dat soort haat.
[ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 18:43 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.