Aimante schreef:
Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk dat er ergens een reden moet zijn waarom deze mensen naar Syrië gaan om tegen de westerse wereld te strijden. Op zich ergens kan ik het wel begrijpen (het is absoluut niet dat ik het goed vind maar ik denk dat dit misschien de reden is waarom ze gaan), de westerse wereld is niet altijd even goed, en het is naar mijn idee niet raar als mensen zich er tegen verzetten. Ik vind het alleen vreselijk dat ze het op deze manier doen want met doden en vermoorden win je niks. Ik vind het ook slecht dat ze zeggen het uit de naam van hun geloof te doen, want niks wat die idioten doen heeft te maken met geloof. Ik ben sowieso al tegen de doodstraf, maar ik denk ook dat Syriergangers (of hoe je het ook schrijft) niet gestraft moeten worden, maar moeten worden behandeld. Er is iets mis in hun hoofd waardoor ze zich op zo'n manier tegen de westerse wereld willen verzetten.
Ik volg het nieuws over IS niet helemaal, dus het kan zijn dat ik helemaal verkeerd heb begrepen wat hun doel is, maar wat ik van sommigen op school heb gehoord is dat IS zich tegen de westerse wereld wilt verzetten, want niemand is het er mee eens dat ze zoiets stoms uit naam van hun geloof doen
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat ze niet door religieuze overtuiging worden gedreven. Wel moet genuanceerd worden dat het niet iets is van de Islam, maar, er is wel een radicale stroming BINNEN de Islam, een gemeenschap, die zich baseert op bepaalde boeken uit de 7de eeuw, die later vanuit de staat Saudi - Arabië zich verder hebben gespreid. Er is wel degelijk religieuze ideologie in het spel, maar, en zij zien het ook als: helemaal voor de religie.
Alleen kun je niet zeggen, dat religie aan de basis ligt. Waarom mensen daartoe aangetrokken zijn, heeft vaak met een conflictdrang te maken ook. Maar het is wel vanuit hun (radicale) religieuze waarden dat hun radicalisme dus
voor hen vertrekt. Het heeft dus wel met geloof te maken, want wat zij willen is dat hun boeken op elke pijler worden doorgevoerd: politiek, levensinhoudelijk... Spirituele moslims zijn geen echte volgens hen en worden in Syrië daarom dus vermoord. Het heeft wel met geloof te maken, alleen is die gemeenschap slechts een heel kleine groep binnen het Islamitische geloof - en zijn de mensen die er tot aangetrokken zijn, vaak ook denk ik daartoe aangetrokken, omdat ze soort van drijven op conflict. Dus religie is de oorzaak niet.
Kijk, als we ineens plotseling allemaal met de hele wereld zouden gaan zeggen: het is goed makkers! We gaan ons allemaal bekeren! Vanaf vandaag, wordt alle Islamitische staat! Gezellig! Denk ik persoonlijk dat ze helemaal uit hun schoenen zouden worden gezet, omdat ze niets meer zouden weten wat te doen, met het mes in hun handen in plaats dat ze blij en rustig zullen zijn en het willen neerleggen. Het is een drang naar conflict die hun drijft ook - los van religieuze overtuiging.
IS wilt zich in principe dus niet louter tegen de Westerse wereld verzetten. In Syrië roeien ze spirituele moslims ook uit. In principe verzetten ze zich gewoon tegen alles wat niet Islamitische staat is. Jihad dus eigenlijk. Zwart - wit. Iedereen die niet... En of je nu Westerling bent of Jood of spirituele moslim, maakt op zich zo veel niet uit - je bent zwart - niet wit.
[ bericht aangepast op 8 feb 2015 - 13:28 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.