• Waarschijnlijk komt dit weekend de eerste ebola-patiënt naar Nederland. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is het een Nigeriaanse man, die op verzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO naar Nederland wordt gebracht.

Minister Ploumen: "Nederland heeft net als Duitsland, Zwitserland en Frankrijk hulp aangeboden aan de WHO voor hulpverleners die zelf besmet zijn geraakt met ebola. Zij verdienen de beste verzorging."

Volgens de ministers Ploumen en Schippers van Volksgezondheid zijn alle voorzorgsmaatregelen genomen en heeft het personeel van het UMC kunnen oefenen met de ontvangst van ebola-patiënten.
    Speciale vlucht

Het kabinet stelde eerder vier bedden beschikbaar in het Calamiteitenhospitaal van het UMC in Utrecht voor internationale hulpverleners die in West-Afrika zijn besmet met ebola. Dit zou de eerste keer zijn dat een van die bedden wordt gebruikt.

De man die in Nederland zal worden behandeld, is een Nigeriaanse militair van de VN-vredesmacht in Liberia. Hij komt met een speciale vlucht naar Nederland en wordt daarna met een ambulance naar Utrecht vervoerd. Wanneer precies, is nog niet helemaal zeker, maar de verwachting is dat dat op zeer korte termijn is.

Bron

Ik snap er helemaal niks van. Ik snap best dat we hier betere zorg hebben en dat de vrijwilligers behandeld moeten worden, maar dit ga je toch niet riskeren?

Your make-up is terrible

Verityy schreef:
    (...)

Ik denk eigenlijk dat het niet zo ver komt dat überhaupt mensen worden besmet omdat de mensen met ebola die ons land binnen komen gelijk in quarantaine worden gebracht.

Dat denk ik ook hoor, maar alles over onze geweldige faciliteiten is natuurlijk puur theorie, de menselijke reactie wordt er niet in berekend, mochten ze het krijgen.

Your make-up is terrible

TomRiddle schreef:
    (...)
    Ik denk dat ik er bij hoor, dus ik reageer er maar op. Hehe.
    Nou ja, ik wil zeggen van, er is 1 persoon met Ebola hierheen gebracht, dit zegt niet dat we ineens dood neervallen hoor. :'d

Betekent niet dat de mening van een ander de grond ingeboord hoeft te worden. Er zitten best wel vreemde opmerkingen bij.

Quiet the mind, and the soul will speak.

Assassin schreef:
    (...)

Dat is allemaal in theorie. Het gaat helemaal niet goed in Nederland, financieel gezien. Stel je voor dat je Ebola krijgt, natuurlijk weet je zelf niet zomaar dat je Ebola hebt en je gooit heb op een griepje of iets anders. Dat gaat wel weer over, waarom naar de dokter gaan, als dat toch gebeurd. Waarom zou je gaan als je waarschijnlijk weer extra geld moet betalen vanwege je eigen risico. Vooral oude mensen zijn kwetsbaar en gaan liever niet zomaar naar de dokter. Zo'n uitbreek is toch makkelijker dan het lijkt omdat wij de faciliteiten toch wel hebben. Betekend niet dat het gebruikt gaat worden. 30% meer gezinnen zitten onder de armoedegrens sinds vorig jaar.

De enige mensen in Nederland die ebola kunnen krijgen door de patient zijn de mensen die hem verplegen. Ik denk dat die heel erg op scherp staan en ook op hun werk zal daar goed op gelet worden. Zodra die ziek worden zullen die onmiddelijk naar de dokter stappen (zoals ook in Spanje en de VS gebeurde toen daar verplegend personeel ziek werd) en dan zal ook hun omgeving in de gaten gehouden worden om te kijken of er verder nog infecties zijn opgetreden.

Het is niet zo dat omdat er ergens in Utrecht iemand in de isolatie zit met ebola dat opeens een willekeurig persoon in Groningen iedereen gaat aansteken met ebola.

Scribe schreef:
    (...)

Wie wel? Ik vind het goed wat die man allemaal gedaan heeft, maar ik zou als land-zijnde niet zo'n groot risico durven nemen. Eén leven tegenover X miljoen andere mensen. Het klinkt heel cru, maar ik zou het nooit doen. Ook niet als ik die patiënt zelf was. Waarom zou ik miljoenen andere mensen in gevaar willen brengen? Nee. Dat zou ik nooit doen. Maar hé, wie weet denk ik als het mezelf overkomt er wel heel anders over.

Huh? Welke miljoenen mensen worden in gevaar gebracht?

[ bericht aangepast op 6 dec 2014 - 18:46 ]

quidquid excusatio prandium pro

Weet je hoe lang die mensen van het UMC hiervoor geoefend hebben, geëvalueerd en hoe goed alles gaat? Wij kunnen hier meer doen dan de mensen in Nigeria kunnen. Ik vind het goed dat ze dit doen :]

If a writer falls in love with you, you can never die

Volgens mij moeten we niet zo doem denken.(krul)

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Twisty schreef:
    (...)
    Ik heb het ook niet specifiek over jou. ;p

Dat weet ik, ik zei gewoon dat de angst erin zat, ook bij mij, maar wellicht ook bij anderen. ^^

Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

Assassin schreef:
    (...)

Dat denk ik ook hoor, maar alles over onze geweldige faciliteiten is natuurlijk puur theorie, de menselijke reactie wordt er niet in berekend, mochten ze het krijgen.

Ja, er zit ook wel een risico in. Maar ik geloof dat de mensen van het UMC hier wel goed voor hebben getraind, dat hoop ik tenminste...

-

Rhosgobel schreef:
    (...)

Dat weet ik, ik zei gewoon dat de angst erin zat, ook bij mij, maar wellicht ook bij anderen. ^^

Eigenlijk ben ik er helemaal niet zo bang voor. Als het uitbreekt, dan gaan we allemaal dood. Klaar. Het klinkt misschien wel negatief maar zo sta ik er wel tegen over, het is niet dat ik bang ben om dood te gaan ofzo.

-

Verityy schreef:
    (...)

Eigenlijk ben ik er helemaal niet zo bang voor. Als het uitbreekt, dan gaan we allemaal dood. Klaar. Het klinkt misschien wel negatief maar zo sta ik er wel tegen over, het is niet dat ik bang ben om dood te gaan ofzo.

Dat zegt mijn geschiedenisdocent altijd (krul)

Het leven is kut en je gaat dood.

wat was dit ookalweer

Rhosgobel schreef:
    (...)

Ah, oké. Nou ja, mijn punt is, is dat ik vind dat - dat helemaal niet nodig is. Ebola is naar mijn mening zo veel groter en enger gemaakt door de media; in Nederland hebben we al helemaal niks te vrezen. Het is gewoon een kwestie van het volk bang houden, wat geld oplevert. En dan vooral in Amerika is dit erg.

"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

TomRiddle schreef:
    (...)

Dat zegt mijn geschiedenisdocent altijd (krul)

Het leven is kut en je gaat dood.

Wat mijn vader zegt komt daar ook op neer. "Je moet je er geen zorgen over maken, je kunt er toch niets aan doen en als het dan toch ook over heel de wereld uitbreekt en we vinden niet op tijd goede geneesmiddelen, is het overbevolkingsprobleem direct opgelost."

Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried