• Waarschijnlijk komt dit weekend de eerste ebola-patiënt naar Nederland. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is het een Nigeriaanse man, die op verzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO naar Nederland wordt gebracht.

    Minister Ploumen: "Nederland heeft net als Duitsland, Zwitserland en Frankrijk hulp aangeboden aan de WHO voor hulpverleners die zelf besmet zijn geraakt met ebola. Zij verdienen de beste verzorging."

    Volgens de ministers Ploumen en Schippers van Volksgezondheid zijn alle voorzorgsmaatregelen genomen en heeft het personeel van het UMC kunnen oefenen met de ontvangst van ebola-patiënten.
    Speciale vlucht

    Het kabinet stelde eerder vier bedden beschikbaar in het Calamiteitenhospitaal van het UMC in Utrecht voor internationale hulpverleners die in West-Afrika zijn besmet met ebola. Dit zou de eerste keer zijn dat een van die bedden wordt gebruikt.

    De man die in Nederland zal worden behandeld, is een Nigeriaanse militair van de VN-vredesmacht in Liberia. Hij komt met een speciale vlucht naar Nederland en wordt daarna met een ambulance naar Utrecht vervoerd. Wanneer precies, is nog niet helemaal zeker, maar de verwachting is dat dat op zeer korte termijn is.

    Bron

    Ik snap er helemaal niks van. Ik snap best dat we hier betere zorg hebben en dat de vrijwilligers behandeld moeten worden, maar dit ga je toch niet riskeren?


    Your make-up is terrible

    Volgens mij is iedereen knots knettergek geworden. *facedesk* we're gonna die.


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Dat is het probleem met in de EU zitten. Nederland is echt niet de enige die hier de keuzes over gemaakt heeft, en als dat wel het geval is is het omdat wij weer eens willen zien dat wij een geweldig land zijn - voor buitenlanders. Maar ik vind het een domme zet, er kunnen nooit genoeg voorzorgsmaatregelen genomen zijn.


    I'm your little ray of pitch black.

    Begrijpelijk dat er hulp aangeboden worden, maar op die manier zorgen ze zelf dat de ziekte zich nu ook in onze landen kan verspreiden. Het is best een dom idee. Op deze manier gaat de paniek ook erger worden.


    16 - 09 - '17

    Meh, ik vind dit nogal moeilijk eerlijk gezegd.:/


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Dafok. Wat is daar nu weer het nut van? Kunnen die artsen daar niet behandeld worden?

    [ bericht aangepast op 5 dec 2014 - 18:19 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Sheamus schreef:
    Begrijpelijk dat er hulp aangeboden worden, maar op die manier zorgen ze zelf dat de ziekte zich nu ook in onze landen kan verspreiden. Het is best een dom idee. Op deze manier gaat de paniek ook erger worden.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Juist. We gaan al het medisch personeel dat afreist naar Afrika om daar te helpen met een gigantische epidemie dood laten gaan, hoewel wij hier de middelen hebben om hen te behandelen.

    Ebola is een ziekte die moeilijk over te dragen is. Dat is waarom Ebola al zo lang bestaat maar al jaren geen grote epidemie heeft veroorzaakt zoals de griep kan doen. De enige reden dat het zich in Afrika verspreidt is door onwetendheid, slechte hygiene en gebrek aan zorg. Hier in het westen hebben wij (op de onwetendheid na) daar geen last van. De kans dat ebola hier huis gaat houden is klein. Met goed getraind personeel, een goeie uitrusting en normale werktijden gaat dat helemaal goed komen.

    Het idee dat je dokters en verpleegsters moet laten stikken omdat mensen bang zijn voor wat ze niet kennen is waanzin, minstens even erg als het feit dat medisch personeel in sommige Amerikaanse staten drie weken lang wordt opgesloten.

    Rhosgobel schreef:
    Dafok. Wat is daar nu weer het nut van? Kunnen die artsen daar niet behandeld worden?


    Afrika mist de faciliteiten. Dat is de reden waarom daar een epidemie heerst.

    Sheamus schreef:
    Begrijpelijk dat er hulp aangeboden worden, maar op die manier zorgen ze zelf dat de ziekte zich nu ook in onze landen kan verspreiden. Het is best een dom idee. Op deze manier gaat de paniek ook erger worden.


    Een van de redenen dat de overheid er goed aan zou doen om ook hier informatie te verspreiden over ebola.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2014 - 18:23 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    Juist. We gaan al het medisch personeel dat afreist naar Afrika om daar te helpen met een gigantische epidemie dood laten gaan, hoewel wij hier de middelen hebben om hen te behandelen.

    Ebola is een ziekte die moeilijk over te dragen is. Dat is waarom Ebola al zo lang bestaat maar al jaren geen grote epidemie heeft veroorzaakt zoals de griep kan doen. De enige reden dat het zich in Afrika verspreidt is door onwetendheid, slechte hygiene en gebrek aan zorg. Hier in het westen hebben wij (op de onwetendheid na) daar geen last van. De kans dat ebola hier huis gaat houden is klein. Met goed getraind personeel, een goeie uitrusting en normale werktijden gaat dat helemaal goed komen.

    Het idee dat je dokters en verpleegsters moet laten stikken omdat mensen bang zijn voor wat ze niet kennen is waanzin, minstens even erg als het feit dat medisch personeel in sommige Amerikaanse staten drie weken lang wordt opgesloten.


    Hier ben ik het mee eens, wist alleen niet hoe ik het moest zeggen.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    In Afrika hebben ze inderdaad niet de middelen om die ziekte goed te bestrijden en geheel tegen te gaan, maar het is ook niet bepaald slim om besmette mensen naar ons land toe te halen. Ik vind het moeilijk, maar om die mensen nou te laten stikken vind ik ook gewoon harteloos.


    26 - 02 - '16

    Dooddoenervo schreef:
    (...)

    Hier ben ik het mee eens, wist alleen niet hoe ik het moest zeggen.


    Als je mijn post historie doorzoekt kom je volgens mij nog twee topics tegen over ebola. Ik kon er echter maar eentje vinden :C In de andere had ik best veel verteld erover en flink wat bronnen geplaatst, kan het alleen niet meer vinden.

    Dus bij deze plaats ik alleen maar dit, een stukje uit de national geographic. Het gaat over de VS maar wij in Nederland staan er nog veel beter voor.

    GrumpyCat schreef:
    In Afrika hebben ze inderdaad niet de middelen om die ziekte goed te bestrijden en geheel tegen te gaan, maar het is ook niet bepaald slim om besmette mensen naar ons land toe te halen. Ik vind het moeilijk, maar om die mensen nou te laten stikken vind ik ook gewoon harteloos.


    Het is niet slim om iemand te behandelen die hulp hard nodig heeft vanwege de ireele angst van het publiek?

    Beter zou zijn zo nodig inderdaad mensen hier te behandelen en het publiek te onderwijzen over ebola. Er wordt heel paniekerig over gedaan terwijl er bijvoorbeeld veel meer mensen sterven aan de griep dan aan ebola. Enkel doordat mensen die niet behandeld worden voor ebola door gebrek aan middelen bijna allemaal sterven aan uitdroging en de media graag het 90% sterftepercentage boven water haalt, hoewel dat geen reëel getal is voor een land met adequate voorzieningen.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2014 - 18:34 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Denk je dat dit land een ebola patiënt zou behandelen als dat een gevaar voor de volksgezondheid zou zijn? Zo achterlijk zijn ze niet hoor. We hebben hier in Nederland artsen die goed weten hoe je een verspreiding van de ziekte voorkomt en de techniek en medicatie die hierbij nodig zijn. En het geld, niet te vergeten. We mogen blij wezen dat we deze hulpverlener, die zijn eigen leven heeft geriskeerd voor dat van anderen, geholpen kan worden, in plaats van onnodig in de stress te schieten over onze eigen levens.


    i put the fun in funeral

    SolidSnake schreef:
    Juist. We gaan al het medisch personeel dat afreist naar Afrika om daar te helpen met een gigantische epidemie dood laten gaan, hoewel wij hier de middelen hebben om hen te behandelen.

    Ebola is een ziekte die moeilijk over te dragen is. Dat is waarom Ebola al zo lang bestaat maar al jaren geen grote epidemie heeft veroorzaakt zoals de griep kan doen. De enige reden dat het zich in Afrika verspreidt is door onwetendheid, slechte hygiene en gebrek aan zorg. Hier in het westen hebben wij (op de onwetendheid na) daar geen last van. De kans dat ebola hier huis gaat houden is klein. Met goed getraind personeel, een goeie uitrusting en normale werktijden gaat dat helemaal goed komen.

    Het idee dat je dokters en verpleegsters moet laten stikken omdat mensen bang zijn voor wat ze niet kennen is waanzin, minstens even erg als het feit dat medisch personeel in sommige Amerikaanse staten drie weken lang wordt opgesloten.

    (...)

    Een van de redenen dat de overheid er goed aan zou doen om ook hier informatie te verspreiden over ebola.

    AGREED.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Aan de ene kant vind ik dat we er alles aan moeten doen om ebola (en andere ziektes) de wereld uit te krijgen, maar aan de andere kant denk ik niet dat het dé oplossing is dat er nu mensen met ebola naar Nederland/Europa komen. Er moeten gewoon goede ziekenhuizen worden gebouwd in Afrika met goed geschoold (!) personeel, zodat ze niet alleen met ebola maar ook met eventuele andere ziektes kunnen dealen. Ik weet dat dat op dit moment misschien niet meteen mogelijk is, maar dat lijkt me toch wel een goeie, ook al duurt het een tijdje voor het er is. Nu blijft Afrika het slachtoffer, terwijl er daar genoeg intelligente en sterke mensen zijn om iets te maken van hun continent.

    SolidSnake schreef:
    Juist. We gaan al het medisch personeel dat afreist naar Afrika om daar te helpen met een gigantische epidemie dood laten gaan, hoewel wij hier de middelen hebben om hen te behandelen.

    Ebola is een ziekte die moeilijk over te dragen is. Dat is waarom Ebola al zo lang bestaat maar al jaren geen grote epidemie heeft veroorzaakt zoals de griep kan doen. De enige reden dat het zich in Afrika verspreidt is door onwetendheid, slechte hygiene en gebrek aan zorg. Hier in het westen hebben wij (op de onwetendheid na) daar geen last van. De kans dat ebola hier huis gaat houden is klein. Met goed getraind personeel, een goeie uitrusting en normale werktijden gaat dat helemaal goed komen.

    Het idee dat je dokters en verpleegsters moet laten stikken omdat mensen bang zijn voor wat ze niet kennen is waanzin, minstens even erg als het feit dat medisch personeel in sommige Amerikaanse staten drie weken lang wordt opgesloten.

    (...)

    Een van de redenen dat de overheid er goed aan zou doen om ook hier informatie te verspreiden over ebola.


    Dit bedoel ik. ^^


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Griffiths schreef:
    Aan de ene kant vind ik dat we er alles aan moeten doen om ebola (en andere ziektes) de wereld uit te krijgen, maar aan de andere kant denk ik niet dat het dé oplossing is dat er nu mensen met ebola naar Nederland/Europa komen. Er moeten gewoon goede ziekenhuizen worden gebouwd in Afrika met goed geschoold (!) personeel, zodat ze niet alleen met ebola maar ook met eventuele andere ziektes kunnen dealen. Ik weet dat dat op dit moment misschien niet meteen mogelijk is, maar dat lijkt me toch wel een goeie, ook al duurt het een tijdje voor het er is. Nu blijft Afrika het slachtoffer, terwijl er daar genoeg intelligente en sterke mensen zijn om iets te maken van hun continent.


    Waar denk je dat ze al jaren mee bezig zijn? De grote problemen in Afrika (armoede, honger, onrust, spanning tussen bevolkingsgroepen en terrorisme) zijn niet zomaar opgelost. En je kan ziekenhuizen bouwen wat je wilt, maar zonder het geld om ze te onderhouden, de dokters te betalen en zonder faciliteiten om medisch personeel te scholen krijg je geen goede zorg.

    Het moment dat Afrika een land is met een Quality of Life op het niveau van Spanje of Griekenland, laat staan als Nederland, is nog decennia van ons verwijdert. En daar is nú hulp nodig. Want de ziekte verwoest niet alleen levens maar ook de gehele economie daar. De schade die is veroorzaakt gaat nog jaren duren om te herstellen. Moet je je voorstellen hoe erg het zou worden als het publiek zijn zin krijgt en alle handel met west-afrika gestopt wordt.


    quidquid excusatio prandium pro