• Waarschijnlijk komt dit weekend de eerste ebola-patiënt naar Nederland. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is het een Nigeriaanse man, die op verzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO naar Nederland wordt gebracht.

    Minister Ploumen: "Nederland heeft net als Duitsland, Zwitserland en Frankrijk hulp aangeboden aan de WHO voor hulpverleners die zelf besmet zijn geraakt met ebola. Zij verdienen de beste verzorging."

    Volgens de ministers Ploumen en Schippers van Volksgezondheid zijn alle voorzorgsmaatregelen genomen en heeft het personeel van het UMC kunnen oefenen met de ontvangst van ebola-patiënten.
    Speciale vlucht

    Het kabinet stelde eerder vier bedden beschikbaar in het Calamiteitenhospitaal van het UMC in Utrecht voor internationale hulpverleners die in West-Afrika zijn besmet met ebola. Dit zou de eerste keer zijn dat een van die bedden wordt gebruikt.

    De man die in Nederland zal worden behandeld, is een Nigeriaanse militair van de VN-vredesmacht in Liberia. Hij komt met een speciale vlucht naar Nederland en wordt daarna met een ambulance naar Utrecht vervoerd. Wanneer precies, is nog niet helemaal zeker, maar de verwachting is dat dat op zeer korte termijn is.

    Bron

    Ik snap er helemaal niks van. Ik snap best dat we hier betere zorg hebben en dat de vrijwilligers behandeld moeten worden, maar dit ga je toch niet riskeren?


    Your make-up is terrible

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Waar denk je dat ze al jaren mee bezig zijn? De grote problemen in Afrika (armoede, honger, onrust, spanning tussen bevolkingsgroepen en terrorisme) zijn niet zomaar opgelost. En je kan ziekenhuizen bouwen wat je wilt, maar zonder het geld om ze te onderhouden, de dokters te betalen en zonder faciliteiten om medisch personeel te scholen krijg je geen goede zorg.

    Het moment dat Afrika een land is met een Quality of Life op het niveau van Spanje of Griekenland, laat staan als Nederland, is nog decennia van ons verwijdert. En daar is nú hulp nodig. Want de ziekte verwoest niet alleen levens maar ook de gehele economie daar. De schade die is veroorzaakt gaat nog jaren duren om te herstellen. Moet je je voorstellen hoe erg het zou worden als het publiek zijn zin krijgt en alle handel met west-afrika gestopt wordt.


    Ik weet ook wel dat dat niet zomaar opgelost is, hoor :'), dat bedoelde ik ook helemaal niet te zeggen. Zoals ik zei vind ik dat het oké is dat er mensen naar Nederland worden gebracht, omdat er op dit moment niet veel betere alternatieven zijn.
    Ik geef toe dat ik niet precies weet hoeveel er aan het bouwen van ziekenhuizen e.d. wordt gedaan in Afrika en dat mijn opmerking dat we "gewoon" wat ziekenhuizen moeten gaan bouwen een beetje overdreven was. Maar ik blijf er wel bij dat Afrika allang zoveel beter had kunnen zijn - en dan bedoel ik niet een "Quality of Life" op het niveau van Spanje of zelfs Nederland.

    Overkill schreef:
    Denk je dat dit land een ebola patiënt zou behandelen als dat een gevaar voor de volksgezondheid zou zijn? Zo achterlijk zijn ze niet hoor. We hebben hier in Nederland artsen die goed weten hoe je een verspreiding van de ziekte voorkomt en de techniek en medicatie die hierbij nodig zijn. En het geld, niet te vergeten. We mogen blij wezen dat we deze hulpverlener, die zijn eigen leven heeft geriskeerd voor dat van anderen, geholpen kan worden, in plaats van onnodig in de stress te schieten over onze eigen levens.


    Ik vind het vooral belachelijk dat ze bakken met geld uitgeven om een patiënt hierheen te halen, met een speciale vlucht, naar een ziekenhuis waar allerlei geld uit wordt gegeven voor dit, terwijl ze met dat geld ook heel andere dingen konden doen, zoals meer van die hulpverleners in Afrika helpen.


    Your make-up is terrible

    Wat moeten we dan doen?
    Geen hulp verlenen omdat we teveel bezig zijn met ons eigen haggie? (cat)

    Verder wordt het echt wel veilig gedaan hoor. Er is echt zo'n laag percentage kans dat wij er last van zullen hebben.
    En stel dat iemand anders besmet raakt, dan zullen ze dat de kop indrukken voordat er ook maar kans is dat meerderen besmet raken.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind het vooral belachelijk dat ze bakken met geld uitgeven om een patiënt hierheen te halen, met een speciale vlucht, naar een ziekenhuis waar allerlei geld uit wordt gegeven voor dit, terwijl ze met dat geld ook heel andere dingen konden doen, zoals meer van die hulpverleners in Afrika helpen.


    Het is in zekere zin propaganda denk ik. De opleiding en het niveau van de doktoren in West-Afrika is niet op zijn best, hoewel zeker acceptabel, maar belangrijker nog is dat er gewoon veel te weinig doktoren zijn. Daar komt bovenop dat het verpleegkundig personeel echt laag en vaak te weinig geschoold is en zij kunnen hun taak dus niet aan. Om dat op te lossen is veel tijd nodig, tijd die er niet is. Dus stuurt MSF doktoren naar West-Afrika. Het is echter niet makkelijk mensen te vinden die daarheen willen met risico voor lijf en leden, zeker niet als je kijkt naar het stigma wat heerst (Waarbij ik graag opnieuw verwijs naar New Jersey waar terugkerend medisch personeel 3 weken lang opgesloten wordt zonder dat dat enig nut heeft)

    De wetenschap dat er uitstekende zorg is als jij ziek wordt is een struikelblok minder om toch die kant op te gaan. Vergeet niet, niemand wordt gedwongen daarheen te gaan. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom het gebeurt. Er zullen ongetwijfeld ook andere redenen zijn, maar ik werk niet bij het MSF.


    quidquid excusatio prandium pro

    Hmm, te weinig verstand om iets te zeggen erover. (cat)


    wat was dit ookalweer

    Anatidaephobia schreef:
    Wat moeten we dan doen?
    Geen hulp verlenen omdat we teveel bezig zijn met ons eigen haggie? (cat)

    Verder wordt het echt wel veilig gedaan hoor. Er is echt zo'n laag percentage kans dat wij er last van zullen hebben.
    En stel dat iemand anders besmet raakt, dan zullen ze dat de kop indrukken voordat er ook maar kans is dat meerderen besmet raken.


    Lol. Ik vind dat Nederlanders etc. zich snel heel erg druk maken om dingen, maar dat is hoe ik het zie.


    wat was dit ookalweer

    TomRiddle schreef:
    (...)

    Lol. Ik vind dat Nederlanders etc. zich snel heel erg druk maken om dingen, maar dat is hoe ik het zie.


    Eens. Ik word er soms zo gek van. Ebola zal ons echt niet teisteren hoor.
    Er zijn veel ergere ziektes nu alleen staat dit nu zo in het nieuws omdat het voor arme mensen wél gevaarlijk is.
    Zodra een Nederlandse burger Ebola krijgt, zal hij binnen een korte tijd geholpen zijn en er uiteindelijk wel bovenop kennen - denk ik.
    Ik weet vrij weinig over dit onderwerp. Maar dat is waar ik van uit ga :'p


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Anatidaephobia schreef:
    (...)

    Eens. Ik word er soms zo gek van. Ebola zal ons echt niet teisteren hoor.
    Er zijn veel ergere ziektes nu alleen staat dit nu zo in het nieuws omdat het voor arme mensen wél gevaarlijk is.
    Zodra een Nederlandse burger Ebola krijgt, zal hij binnen een korte tijd geholpen zijn en er uiteindelijk wel bovenop kennen - denk ik.
    Ik weet vrij weinig over dit onderwerp. Maar dat is waar ik van uit ga :'p


    Ja inderdaad, maar ook de mensen die nu zijn van Ebola dit, Ebola dat en het gewoon gebruiken als grapje... Kan ik ook slecht tegen. Maar die piepen nu ook wel weer anders want nu is het ook hier. *dramatische stem*
    Ik geef het een paar weken, dan is een groot deel weer lekker egoïstisch bezig met drama maken om iets anders. Vuurwerk of zo.


    wat was dit ookalweer

    TomRiddle schreef:
    (...)

    Ja inderdaad, maar ook de mensen die nu zijn van Ebola dit, Ebola dat en het gewoon gebruiken als grapje... Kan ik ook slecht tegen. Maar die piepen nu ook wel weer anders want nu is het ook hier. *dramatische stem*
    Ik geef het een paar weken, dan is een groot deel weer lekker egoïstisch bezig met drama maken om iets anders. Vuurwerk of zo.


    Hahaha :'p
    Ik vind het echt kut als mensen elkaar gaan uitschelden voor "krijg toch ebola". Echt. Dan krijg ik moordneigingen. ARGH.
    "Ik hoop dat je ebola krijgt", "Ach, krijg toch ebola", "Man, heb je ebola ofzo".


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Anatidaephobia schreef:
    (...)

    Hahaha :'p
    Ik vind het echt kut als mensen elkaar gaan uitschelden voor "krijg toch ebola". Echt. Dan krijg ik moordneigingen. ARGH.
    "Ik hoop dat je ebola krijgt", "Ach, krijg toch ebola", "Man, heb je ebola ofzo".


    Oh en dan nog hypocriet doen als mensen met Kanker schelden. Alsjeblieft zeg. Schijnheilige mensen. :'D
    Niet dat met Kanker schelden goed is, btw.


    wat was dit ookalweer

    Sheamus schreef:
    Begrijpelijk dat er hulp aangeboden worden, maar op die manier zorgen ze zelf dat de ziekte zich nu ook in onze landen kan verspreiden. Het is best een dom idee. Op deze manier gaat de paniek ook erger worden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    TomRiddle schreef:
    (...)

    Oh en dan nog hypocriet doen als mensen met Kanker schelden. Alsjeblieft zeg. Schijnheilige mensen. :'D
    Niet dat met Kanker schelden goed is, btw.


    En ook nog eens zonder reden.
    Ik vroeg eens een jongen uit mn klas waarom hij met kanker scheld, en daar had ie geen antwoord op. Sukkel (cat)


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Gaan we weer - iedereen die denkt dat heel Nederland nu besmet gaat raken.
    Brace yourselves.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Twisty schreef:
    Gaan we weer - iedereen die denkt dat heel Nederland nu besmet gaat raken.
    Brace yourselves.


    Niet waar, maar de angst is er gewoon. Er zullen er wel meer zijn, maar ik ben gewoon iemand die van al dat soort dingen bang is.

    [ bericht aangepast op 6 dec 2014 - 9:43 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik maak me er geen zorgen om, eigenlijk. Zo'n besluit zullen ze niet nemen zonder er zeker van te zijn, dat het veilig is. Daarnaast denk ik dat ze genoeg voorzorgsmaatregelen zullen nemen, zodat de bevolking geen risico loopt hier. Ik vind het goed dat de hulpverleners hulp aangeboden wordt, zeker zodat andere hulpverleners ook weten dat ze goed behandeld kunnen worden, mochten ze ebola krijgen.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."