• Vanmiddag waren er twee katten heel heftig aan het vechten bij ons in de tuin. Mijn vader joeg ze allebei weg en daarmee leek het verhaal ten einde te zijn, maar toen we later in de tuin wat aan het drinken waren en mijn broertje van binnen wat chips wilde halen, bleef hij opeens staan en zei dat er allemaal kleine beestjes in de tuin lagen. En inderdaad, er lagen vier wezentjes in het gras, doodstil, die ieder meer weghadden van een kattenfoetus dan iets anders. Het bleken echter de baby's te zijn van de muis waar die twee katten daarvoor dus om gevochten hadden. Drie van de vier (inmiddels dus wees) jongen waren al dood, maar eentje trilde nog een beetje, dus die heb ik naar binnen gehaald.



    Nou, dit is dus Sil. Hij is echt nog héél klein, zoals je misschien kan zien op de foto. Hij heeft amper een vachtje en zijn oogjes en oortjes zitten nog dicht, dus ik schat hem ongeveer drie à vier dagen oud. Eerst bewoog hij echt amper, maar inmiddels kruip ie al een beetje rond in het geïmproviseerde nestje van toiletpapier en watjes waar ik hem maar in heb gelegd. Voeren gaat nog heel erg lastig; ik heb geprobeerd wat melk in hem te krijgen door middel van een in een punt gedraaid watje, gevuld met melk, maar hij wilde er in eerste instantie niets van weten. Toen was er een moment waarop hij het watje wel in zijn mond nam, maar ik geloof niet dat hij toen ook echt heeft gedronken. Nu ligt hij volgens mij te slapen. Of niet. Beetje lastig te zien als zijn oogjes nog dichtzitten. :'D

    Ik hoop in ieder geval dat hij de nacht gaat halen, maar ik durf daar nog niet al te erg vanuit te gaan. >< Morgen wil ik in ieder geval kijken of er in de buurt een knaagdierenopvangcentrum is die Sil wilt overnemen.

    Als iemand tips heeft voor het handmatig opvoeden/voeren van zo'n beestje, zijn die ook meer dan welkom.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Sil is inderdaad nog steeds enorm schattig, maar ook verschrikkelijk koppig, en nu wordt steeds duidelijker dat hij daar ook een bepaalde prijs voor moet betalen. :/ Hij is gegroeid, maar hij ziet er ook bijzonder mager uit. Ik heb nog eens geprobeerd om gewoon water in hem te krijgen, lauwwarm, maar daar moest hij ook weinig van hebben. Uiteindelijk toch de halve spuit er doorheen gejast, maar ongeveer vier vijfde daarvan is sowieso langs zijn snuit naar beneden gestroomd en van de rest vraag ik me nog af of hij het echt heeft binnengekregen.

    Al met al, het muisje leeft nog, maar ik vrees dat het niet bijzonder goed met hem gaat.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    (no_chears)
    Ik wou dat ik je kon helpen, maar helaas weet ik niet veel van muizen af.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood.

    Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!


    En het schijnt dat sojamelk geen lactose heeft.

    [ bericht aangepast op 8 aug 2014 - 13:17 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Oh jee. D:
    Maar misschien helpt die babyvoeding die hierboven wordt voorgesteld?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Puppymelk kan ook goed zijn.


    Your make-up is terrible

    foto's foto's foto's foto's =3


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    NiallerBoo schreef:
    foto's foto's foto's foto's =3


    Hier zijn er twee die ik gisteren nog beloofd had, maar die er dus niet van gekomen zijn:





    En dit is er eentje van vandaag:



    Het vachtje komt al lekker door, maar als je even de dikte van de pootjes vergelijkt met de eerste dag, maak ik me toch wel zorgen. :/

    Edit: het is overigens niet zo dat ik hem graag plet onder mijn vingers of zo, hij lijkt het gewoon fijn te vinden om met zijn koppie tussen twee vingers te zitten. Blijkbaar is dat lekker warm.

    [ bericht aangepast op 8 aug 2014 - 17:10 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Hij/zij is echt heel klein :o

    Ahw Jip ontzettend schattig! Denkt het muisje ook al dat jij z'n moeder bent?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik heb zelf ook een keer (per ongeluk) baby muisjes gehad. Een heel nestje vol. Maar toen had ik er ook nog een moeder muis bij die ze dus voornamelijk opvoedde. Muizen eten eigenlijk alles dus dat is niet zo'n probleem. Maar als je nog tips nodig hebt kun je het me vragen :)


    Spoiler alert: you will save yourself

    Wat geef je Sil eigenlijk te eten?


    I long for this feeling to not feel at all.

    Penta schreef:
    Wat geef je Sil eigenlijk te eten?

    Verdunde kattenmelk. Eigenlijk dus gewoon melk, maar met minder lactose, want daar kunnen die kleine beestjes niet tegen. (En dan natuurlijk verdund met water.)
    Nu ben ik echter een beetje aan het experimenteren geslagen met een soort zelfgemaakt papje van perzik, wortel, beschuit en wat brood. Dat gemixt met water. Ik heb het zelf eens geproefd en het smaakt nou niet echt als een vijfsterrenmaaltijd, maar het is best te doen. Jammer genoeg moet 't beestje d'r maar weinig van hebben. Sil heeft er dus slechts een paar zuinige hapjes van binnengekregen (en zelfs dat met enige dwang).

    Helaas heb ik ook geen penseeltje, dus doe ik alles met watjes, die spuit of gewoon door een beetje op mijn pink te smeren en het tegen zijn mondje aan te houden. Werkt niet geweldig, maar die watjes hebben hetzelfde principe als de penseel, dus ik betwijfel dat hij de penseel anders wel had aangenomen...


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Oh wat een schatje. Lief dat je 'm gered hebt. Hopelijk word het voeren makkelijker. Anders kun je misschien een dierenarts of iemand in een dierenwinkel vragen wat je kunt doen.


    You are beautiful, you are love.

    Ik heb een hekel aan muizen maar Sil is dus eht zon poepie


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wat je ook nog zou kunnen proberen om Sil te laten drinken is verwarmde babyflessendop.
    Jeweetwel, met zo'n speen eraan. Die lijkt nog wat op de tepel van moedermuis.
    Ik weet het, kleine kans dat dit gaat werken maar het valt te proberen. You never know


    Not all those who wander are lost.