Racisme zit op een of andere manier in iedereen. Dan heb ik het er niet over dat iedereen van nature racistisch is, maar dat het ook te maken heeft met het feit dat je sommige dingen niet kent en daar dan angstvallig op kan reageren of dat je beïnvloed bent door alles om je heen.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik zelf racistisch ben al zullen vele mensen dat niet meteen denken. Ik voel me minder op mijn gemak als ik bij mensen met een 'vreemde' cultuur thuis ben, heb in een menigte de nijging om naar Nederlandse mensen trekken in plaats van mensen met een andere cultuur en voel me ook minder veilig en op mn gemak bij hen.
Verder heeft het idee van 'marokkaanse jongens zijn criminelen' natuurlijk ook zo zijn invloed. Ik bedoel hier niks mee tegen marokkaanse jongens enzo, maar je moet toegeven dat je wel redelijk vaak dingen hoort over marokkaanse jongens (ook Turks en andere buitenlandse culturen) die herrie schoppen. In iedergeval, ik wel.
Ik zal eerlijk zijn. Ik weet niet of het van nature zo is, maar vaak heb je toch echt wel de nijging om naar bekende plekken te trekken met mensen van je eigen godsdienst, cultuur en afkomst te trekken, dan naar mensen met een andere cultuur, afkomst en/of godsdienst.
Ik merk dit ook wel heel erg in mijn omgeving, dus jah.
Oohja, ik weet wel dat racisme verder gaat dan discriminatie, maar ik wilde toch even hierover mijn zegje doen ^^
"I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]