Nora (Leonora) Vieri || Timuto di Roma
Ik was ook eigenlijk een ongelovelijke stomkop, ik had het niet half zo disrespectvol bedoeld maar het kwam er wel zo uit. De poging van Clayton om mijn woorden iets luchtiger te maken leek niets uit te halen. Hoewel... met Stephen wist je het nooit, wie weet dat ik zonder zijn woorden nu op de grond gelegen stikkend in mijn eigen bloed, omdat meneer de leider mijn keel had open gesneden. 'Ik verwacht helemaal niks, alleen is het dat ik je een kans geef,' had hij woedend gezegd. Ik had gespannen mijn rug gerecht en mijzelf voorbereid op wat zou komen. Maar de hemel zij dank, er kwam niets.
"Sorry Stephen... ik had het niet zo bedoeld" breng ik gespannen uit en hoopte dan maar dat hij mijn excuses zou accepteren.
Wat gespannen had ik mijn hand op de knie van Clayton gelegd en voorgesteld om te beginnen bij de politie. Ik voelde een gerust stellend kneepje in mijn hand, wat gek genoeg mij ook daadwerkelijk kalmeerde. Stephen had slechts geknikt. Ik was zelfs iets teleurgesteld toen Clayton mijn hand weer los liet en opstond.
“Nou Stephen als je dus akkoord gaat met het plan, stel ik voor dat ik samen met Nora nu het in werking gaan zetten.” zei hij terwijl hij zijn kleding zorgvuldig recht trok.
Toen Stephen begon over het eten en Clayton daarop reageerde hield ik mij wijselijk afzijdig.
Laat Marco wat eten halen.” zei Clayton simpel, “Die jongen kan zich beter zo nuttig maken dan dat hij een wapen vastpakt. Hij was daarstraks een regelrechte ramp bij het gevecht. Ik snap echt niet waar je hem vandaan hebt gehaald, Stephen.”. Ik kon Clayton geen ongelijk geven, de jongen was een angsthaas en zelfs ik met mijn ranke lijf kon mij beter verweren dan hij. Wanneer hij een schot loste zou de kogel nog in het lijf van een vriend komen en niet in die van een vijand.
“Die jongen is werkelijk niets van waarde voor de bende. Als je wil zal ik hem straks eens een bezoekje brengen. Met alle plezier zelfs.” ging Clayton verder met een kille grove stem. Door zijn houding van daarnet was ik bijna vergeten dat de man de onderleider was van de bende. Ik hielt niet van die stem, sterker nog... ookal was het niet bedoeld naar mij, het joeg me de stuipen op mijn lijf. Het herinnerde mij eraan dat ik helder moest blijven... bij iedereen en dus ook bij Clayton.
'Ik ga wel eten halen, neem Marco mee op jullie toer naar de route, als hij tegenwerkt of iets verkeerds doet, schiet hem gewoon neer, en succes met jullie plan, laat me snel weten hoe het geworden is..'' Stephen's stem had mij terug gehaald naar de onprettige werkelijkheid.
Ik kon het dan ook niet laten om Clayton kort veel betekend aan te kijken, hij mocht dan onderleider zijn maar iemand uit onze eigen bende zo koelbloedig liquideren? Dat schoot bij mij gewoon in het verkeerde keelgat, al zou ik er niets tegen kunnen doen en liet ik het wel uit mijn hoofd om mijn mening daarover uit te spreken.
''En Nora beheers je een beetje'' hoorde ik Stephen zeggen terwijl hij opstond om de kamer te verlaten.
"Begrepen..." mompelde ik enkel. Stephen een keer tegen het hoofd stoten was wel weer genoeg. De komende tijd zou ik echt beter moeten gaan letten op die flapuit mond van mij van. Ik keek hoe Stephen de kamer verliet en pas doen kon ik weer normaal ademen. Het eerste wat ik dan ook deed was mijn longen vullen met nieuwe lucht en liet deze ontsnappen in een verlichte zucht. Ik kwam overeind en duwde mijn bril die ietsjes was afgezakt weer op mijn neus.
"Ik moet even langs huis... even omkleden" mompel ik terwijl ik zoek naar mijn restje dapperheid die door Stephen finaal de grond in was geboord. Maar toen ik mijn rug weer iets rechtte en mijn kin ietjes hief, hervond ik iets van mijn eigenwaarde. Ik wilde de kille stem die Clayton zo net had gebruikt zo snel mogelijk weer uit mijn hoofd bannen. "Ga mee, dan laat ik je het verschil zien tussen een zakenvrouw en een succesvolle zakenvrouw" grinnik ik en wiebel iets met mijn wenkbrouwen. Het was ene soort afweer meganisme geworden, wanneer ik het moeilijk had gebruikte ik gewoon een stukje van mijn trots met wat humor. Het gaf me wat zelfvertrouwen terug, die deze bende meer dan eens de grond in trapte. Maar eigenlijk vond ik dat niet zo erg, zolang ze niet fysiek zouden worden. Ik zou mijzelf nooit kunnen verweren tegen een Stephen of een Clayton.
Ik begon mij naar de uitgang te begeven, mijn appartement was niet heel ver hier vandaan. Een paar blokken verder, destijds leek me dat een goede keuze, gezien ik dat altijd in de buurt was als de leider iets van mij verwachtte. Helaas bleek het niet altijd een goede keuze te zijn, want ze wisten mij dan ook echt altijd te vinden, tijd voor mijzelf? Het was zeldzaam.
Ik stak de sleutel in het slot, nouja in de sloten. Ik had mijn huis wel goed beveiligd, dat moest ook wel, een vrouw alleen als lid van een beruchte bende kon geen enkel risico lopen op dat gebied. Ik toets de code van het alarm in en draai mij om naar Clayton, "Wil je wat drinken?" vroeg ik hem beleefd. Wat dat betreft was een echte italiaanse, gastvrijheid stond bij mij hoog op mijn lijstje.
Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.