Ik heb ASS en ik kan je vertellen dat de diagnose je niet anders maakt. Ik kreeg het dan wel op mijn 7e, bijna 8e, maar dat maakt het niet anders; je bent en blijft de persoon die je bent. Het is een verzamelnaam die men diagnose noemt omdat je kenmerken en sympthonen vertoon van Asperger. Daar moet je niet van wakker liggen, want hierdoor ben je niet anders. Misschien helpt het alleen om aan mensen uit te leggen dat je soms anders reageert als het echt nodig is om uit te leggen. Zolang jij weet: Dit ben ik, ik ben geen meisje met slechte ogen, Astma en Asperger, ik ben geen auto waar je stickers op plakt of een gitaar waar je handtekeningen op laat zetten, ik ben ik en niets meer en niets minder.
Ik heb er af en toe moeite mee met wat ik heb, maar ik weet dat sommige dingen komen door mijn ASS en ADHD. Dat verklaart n het geeft rust dat ik weet waarom dingen soms zo bij mij gaan, want al is er niets aan te doen, de bevestiging werkt op mij rustgevend. Maar ik ben niet anders dan anderen die geen ASS en/of ADHD hebben of andere aandoeningen, of juist geen aandoeningen, ik ben precies hetzelfde zoals jij en, bij wijze van, de paus. Iedereen is uniek en heeft goede en slechte dingen, lichamelijk en geestelijk. Dingen kun je met een verzamelnaam aanduiden, maar het is geen karaktereigenschap. Het is een medische diagnose, niet een diagnose voor wie je bent. Ik hoop dat ik je hierbij heb kunnen uitleggen hoe ik naar dingen kijk en je er misschien wat aan hebt. :c