Mary Sue heeft meerdere betekenissen. Inderdaad het alom bekende 'perfecte' personage. Wat ook veelal standaard is, is dat het personage het zelf niet eens in de gaten heeft dat zij perfect is. Dat iedereen met haar bevriend wilt zijn. Dat iedereen haar knap vind / verliefd op haar is. Geen enkele zwakke/slechte eigenschap, of dan wel een zwakke/slechte eigenschap heeft, maar die haar dan ook nog eens siert. Het meeste is alwel gezegd hierover door m'n voorgangers.
Wat eveneens een Mary Sue is, is iemand die de 'betere' versie is van de schrijver(ster) zelf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld dat de schrijfster haar eigen naam of een variant daarop aan haar hoofdpersonage geeft. Dezelfde looks en eigenschappen als de schrijfster heeft, maar dan veel 'perfecter'. In dat opzicht spreek je ook van een Mary Sue. Alleen ben ik van mening dat iedere schrijver(ster) wel iets van zichzelf in zijn/haar personages stopt, wat er dus voor zorgt dat in dat opzicht ieder personage wel een beetje een Mary Sue gehalte heeft. Het verschilt alleen in de hoeveelheid Mary Sue-gehalte (als dat al een woord is :'D) wat een schrijver(ster) in zijn/haar personage stopt.
Feitelijk zijn de 'echte' Mary sue's an Gary Stu's in mijn opinie erg oppervlakkig, zonder echte diepte te hebben. Ze lijken te bestaan uit verschillende lagen, maar deze komen allemaal terug uit op het 'perfect' zijn. Zelfs wanneer het niet de bedoeling is van de schrijver(ster) kan een personage onbewust uitdraaien als een Mary Sue, of toch een beetje. Op de eerste plaats omdat we dus bewust en onbewust iets van onszelf in onze personages stoppen.
Test om te zien of je personage een Mary Sue is of niet. Al is het in mijn opinie veel ingewikkelder om te zeggen wanneer een personage nu een Mary Sue is of niet, maar de test is leuk om te doen en geeft je wat inzichten over je personage (:
In een verhaal erger ik me dood aan de 'echte' Mary Sue's. In RPG's... Bwugh, daarin trek ik het me niet zoveel aan, aangezien ik dat ook niet voor serieus neem en het meer als ontspanning zie
[ bericht aangepast op 15 april 2013 - 0:22 ]
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”