• De stelling van deze week luidt:
    Wetenschap kan religie vervangen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Eens.
    Omg, gewoon eerste reactie!

    [ bericht aangepast op 25 nov 2012 - 11:03 ]


    Some people are art and do art at the same time

    Eens.
    Wetenschap is voor iedereen.


    I don't want you to die, I want you to suffer.

    Eens


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Oneens, voor sommige mensen wel, voor andere mensen niet. Als iemand streng in God geloofd, zal diegene nooit in een oerknal geloven.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2012 - 11:08 ]


    You are beautiful, you are love.

    Eens. Ik geloof zelf niet en vind het zelf allemaal onzin.

    Oneens, er zullen altijd dingen zijn die mensen niet kunnen verklaren en daarvoor zoekt men dus religie. En dat is misschien maar goed ook, veel moralitieit en waarden komen voor uit religie.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.

    Oneens. Iemand die gelovig is zal bij zijn/haar geloof blijven, wat de wetenschap ook zegt of ontdekt. En in veel gevallen is het mogelijk om beide te geloven, dus dan hoeft er niets vervangen te worden.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Nou, nee.
    Voor een aantal mensen, ja, maar niet voor iedereen.
    De wetenschap zal nooit alles kunnen verklaren. Mensen die wel een verklaring willen (voor wat de wetenschap niet kan verklaren) zullen die verklaring zoeken in een religie.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Oneens. Er zijn altijd mensen die zich vast blijven houden aan hun geloof.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Madonna schreef:
    Oneens. Iemand die gelovig is zal bij zijn/haar geloof blijven, wat de wetenschap ook zegt of ontdekt. En in veel gevallen is het mogelijk om beide te geloven, dus dan hoeft er niets vervangen te worden.


    Tell me about it, stud.

    ik zie wetenschap en religie niet los van elkaar. het is niet goed om alleen maar in de wetenschap te geloven en alle religie buiten te sluiten en het is ook niet goed om alleen maar in religie te geloven en de wetenschap de rug toe te keren. wetenschap en religie trekken zich aan elkaar op, zijn een verlengstuk van elkaar. als je alleen maar in de wetenschap geloofd zie je de wereld maar half, en dat is net zo als religie. maar het gaat om het hele plaatje. er zijn mensen die alleen maar vasthouden aan dingen die wetenschappelijk bewezen kunnen worden, en dat vind ik jammer. begrijp me niet verkeerd, ik ben geen streng gelovige en eigenlijk ben ik helemaal niet zo voor het idee van god en jesus en dergelijke. maar ik houd wel een open geest en zal iets reliegieus niet meteen bestempelen met "onzin"
    het zijn niet twee totaal verschillende dingen. alleen andere manieren van benaderen. natuurlijk, er zijn grote verschillen tussen religie en wetenschap, maar er zijn ook overeenkomsten en ik geloof dat het een niet zonder het ander kan. zoals ik al zei, ze zijn ee verlengstuk van elkaar.

    sluit je ogen niet voor het een of het ander. de wereld zal niks zijn zonder wetenschap en ook niet zonder religie.


    me: 5% reality, 95% dreams

    Tja. Lastige stelling. Ik zal er nog eens goed over nadenken.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Oneens, wetenschap kan voor mij nooit dat geven dat het geloof mij geeft.
    Dat betekent niet dat het een het ander uitsluit, in mijn opinie kan het beide bestaan. Dat ik geloof in God betekent niet dat ik niet in de oerknal of evolutie kan geloven, het betekent alleen dat er voor mij iets extra's om dit alles is.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Iphegenia schreef:
    Nou, nee.
    Voor een aantal mensen, ja, maar niet voor iedereen.
    De wetenschap zal nooit alles kunnen verklaren. Mensen die wel een verklaring willen (voor wat de wetenschap niet kan verklaren) zullen die verklaring zoeken in een religie.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    oneens, ik ben zelf christen, en ik vind dat iedereen zijn eigen geloof mag hebben of die nou jood, protestant, katholiek, judaïsme, of wat dan ook is.
    En sowieso, die oerknal vind ik maar raar: er was niets, en toen ontplofte dat en daarna was er niets. oftewel: 1+1=3:8


    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. En als je me niet gelooft stap je maar uit.