• De stelling van deze week luidt:
    Wetenschap kan religie vervangen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Patholoog schreef:
    Daar ben ik het niet mee eens. Wetenschap is voor de verklaring. Religie is voor de hoop.

    Voor mij geld dat niet. Ik heb wetenschap gebruikt als hoop omdat er niks beters was. Natuurlijk heb ik eerst wel met elke vallende ster gewenst en gehoopt dat er een wonder gebeurde, maar dat hielp toch niet. Dus wat heb je dan? Wetenschap die nog niet genoeg ontwikkeld is maar waar er mogelijkheden zijn tot wonderbaarlijke ontdekkingen =) wetenschap kan de fantasie zodanig prikkelen dat je met 'oplossingen' komt die helaas nog niet kunnen worden uitgevoerd voordat het te laat is.
    Wetenschap kan in feite ook gezien worden als een geloof maar religie niet als wetenschap.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens.
    Religie en wetenschap zijn hele andere dingen. Het is alsof je zegt: 'In de toekomst zal hout water kunnen vervangen.'


    Not all those who wander are lost.

    Zoals velen al zeggen is het moelijk deze twee met elkaar te vergelijken.
    Maar ik bedenk me net, dat ik het eigenlijk een goed idee zou vinden als religie door wetenschap vervangen zou worden. (val mij nu niet aan, ik zeg hier gwn mijn mening)
    Religie is één van de grootste oorzaken van problemen. Van oorlogen/problemen binnen de gemeenschappen/tussen buren/... Omdat veel mensen (NIET IEDEREEN) zo vast aan hun eigen geloof houden dat ze blind worden voor de anderen en de andere ook gwn niet respecteren!
    Ik respecteer ALLE religies en ik vindt dat ieder zich aan zijn eigen geloof mag houden, maar als ik rondkijk en luister dan hoor ik enkel problemen en gezever over die verschillen. En vooral DRING JE EIGEN GELOOF NIET OP AAN EEN ANDER, daar wordt ik soms zo zot van in dit belgenlandje :(
    Wetenschap is overal hetzelfde, maar heeft ook veel verschillende takken binnenin. Zou in de wetenschap een conflict ontstaan is dat simpel op te lossen door het te bewijzen. Niet dat het in de realiteit zo gemakkelijk zou gaan. (Het valt zeker op dat ik zelf voor meer voor de wetenschap ben ;))
    En als wetenschap iets niet kan verklaren dan zoek ik de verklaring liever bij elfjes en kabouters, dan in religie. (zij zijn echt overal:O)

    Oneens, wetenschap kan geloof niet vervangen. Ik vind het een fijn idee dat er iemand is die over ons waakt. Zo'n gevoel geeft wetenschap mij niet.


    If you can dream it, you can do it.

    hmmm.. dit is een lastige.. ik ben zelf christen dus dan zou ik oneens kunnen zeggen, maar ik geloof ook wel bepaalde dingen van de wetenschap. Je zou kunnen zeggen dat wetenschap een religie is, dus eigenlijk eens.. Hmm.. geen idee..


    When the world keeps turning, things will fall apart. But just keep on running, and listen to your heart

    Nope. Mensen moeten ergens in geloven. Wetenschap en wat daaruit voortkomt kun je niet in geloven: Het is. Je kunt dat accepteren of niet maar geloof speelt daarin geen rol.


    quidquid excusatio prandium pro

    Eens, wetenschap kan bewezen worden en is voor iedereen. Religie is enkel om mensen iets te laten geloven en zo gerust te stellen, maar dat klopt niet altijd.


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley

    Ik heb er geen flauw benul van


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Science adjusts it's beliefs based on what's observed
    Faith is the denial of observation so that Belief can be preserved