Typisch zo'n stelling die de bekrompenheid van de 21ste eeuwse samenleving aantoont.
Nee. Wetenschap kan religie nooit vervangen.
Ik ben niet gelovig en ik weet ook dat de wetenschap fantastische dingen heeft gedaan, maar de hedendaagse vernauwde visie van natuurwetenschap is alles, de rest draagt niets bij, laten we de rest, inclusief de menswetenschappen, maar overboord gooien, want daarmee gaan we niet vooruit en enkel natuurwetenschappelijke kennis is ware kennis, is in mijn ogen gewoon debiel. Het toont alleen maar aan hoe louter economisch, technologisch en eenrichtingsdekend we tegenwoordig zijn.
Natuurlijk kan wetenschap dingen verklaren, die men vroeger via de bijbel en de kerk verklaard worden, maar de visie die veel mensen hebben van: het is achterlijk om te geloven, gelovigen zijn nog niet zo ver ontwikkeld als ons en zij verklaren gewoon àlles via god, is gewoon fout. Religie en geloof is veel ruimer dan enkel: we begrijpen niet hoe het is, laten we het maar via het goddelijke verklaren.
Wetenschap kan de diepgang van een bepaalde religie nooit vervangen. Religie is geen middel om louter het onverklaarbare te verklaren, het is veel ruimer dan dat.
[ bericht aangepast op 25 nov 2012 - 16:33 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.