• De stelling van deze week luidt:
    Wetenschap kan religie vervangen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    eens,
    ik denk dat er vroeger veel meer geloofd werd, maar door de wetenschap is dit veel minder geworden.


    Can you even find the one who dies his red heart to black?

    Daar ben ik het niet mee eens. Wetenschap is voor de verklaring. Religie is voor de hoop.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Licet schreef:
    (...)

    Ik zou het appreciëren als je je argument zou kunnen beperken tot een aantal regels. Maargoed ik ben het wel eens met je over sommige zaken ''Geloof en wetenschap zijn gewoon totaal verschillende dingen. Het enige gelijkpunt dat ze hebben is dat ze antwoord proberen geven op die levensvragen. Maar elkaar vervangen kunnen ze niet'' is precies het argument dat ik op de vorige pagina heb staan.

    Hetgeen wat ik nogsteeds mis is wat jouw definitie is en wat religie dan zou bieden wat wetenschap zo verpest aan de maatschappij


    Ik zie niet in waarom ik oppervlakkig zou blijven en mijn argument zou moeten beperken tot een aantal regels.
    Maar goed, dan zijn we het inderdaad toch over bepaalde dingen eens. En mijn definitie waarover wil je weten? Over religie?
    Ik heb trouwens nooit gezegd dat wetenschap onze maatschappij verpest. Integendeel, in een van mijn eerdere berichten heb ik gezegd dat wetenschap fantastische dingen heeft gedaan en dat het niet de wetenschap maar onze economie is die de maatschappij verpest. Wat religie zou kunnen doen is het aanbieden van waarden en normen en zorgen voor evenwicht in de maatschappij. Nu overheerst het economische. Wat dus negatief is. Er moet evenwicht zijn tussen economie, politiek en cultuur.
    En het is trouwens niet wetenschap tegen religie. Religie biedt de oplossing op wat wetenschap verpest, religie is de verlosser van het kwaad van de wetenschap. Zo zit het echt niet. Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij gelovig moet gaan worden, maar religie heeft ook zijn waarde. Net als wetenschap dat heeft. Wetenschap draait meer om verklaren, terwijl in godsdienst het voelen en het ervaren van iets meer centraal staat.
    Maar om antwoord te geven op je vraag: religie zou iets bieden die er voor zou zorgen dat er meer is dan enkel het economische en het er dus ook beter aan toe zou gaan.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Ik zie niet in waarom ik oppervlakkig zou blijven en mijn argument zou moeten beperken tot een aantal regels.
    Maar goed, dan zijn we het inderdaad toch over bepaalde dingen eens. En mijn definitie waarover wil je weten? Over religie?
    Ik heb trouwens nooit gezegd dat wetenschap onze maatschappij verpest. Integendeel, in een van mijn eerdere berichten heb ik gezegd dat wetenschap fantastische dingen heeft gedaan en dat het niet de wetenschap maar onze economie is die de maatschappij verpest. Wat religie zou kunnen doen is het aanbieden van waarden en normen en zorgen voor evenwicht in de maatschappij. Nu overheerst het economische. Wat dus negatief is. Er moet evenwicht zijn tussen economie, politiek en cultuur.
    En het is trouwens niet wetenschap tegen religie. Religie biedt de oplossing op wat wetenschap verpest, religie is de verlosser van het kwaad van de wetenschap. Zo zit het echt niet. Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij gelovig moet gaan worden, maar religie heeft ook zijn waarde. Net als wetenschap dat heeft. Wetenschap draait meer om verklaren, terwijl in godsdienst het voelen en het ervaren van iets meer centraal staat.
    Maar om antwoord te geven op je vraag: religie zou iets bieden die er voor zou zorgen dat er meer is dan enkel het economische en het er dus ook beter aan toe zou gaan.


    Je praat een beetje in vage termen, de 'economie' is gewoon een benaming voor een verschijning die er altijd zal zijn. Mensen kunnen bijna niet zelfvoorzienend zijn, een vorm van ruilen zal altijd plaats vinden. En dat 'evenwicht vinden in economie, politiek en cultuur' is een beetje bullkakkus, die dingen liggen niet op een lijn. Je kunt een evenwicht vinden in eten en bewegen maar niet in economie, politiek en cultuur.

    Ook heb je het steeds over waarden en normen die religie zou bieden, ik zou graag één (waarde en) norm willen die een religieus persoon heeft en een atheist niet. En ik wil jouw definitie van wetenschap graag horen. Wetenschap is niks anders voor een benaming voor onderzoeken hoe gingen in elkaar zitten, waarom de dingen zijn die ze zijn. Waarom massa's aantrekken, waarom tijd en snelheid in verband staan. Je maakt het meer dan dat het in werkelijkheid is, wetenschap is geen levensovertuiging. Natuurkundige bewijzen bepaalde theorie en dan voor jezelf bepalen wat je met die informatie doet.
    En mensen kunnen prima leven zonder natuurkunde, 300 jaar geleden dachten bijna alle mensen nog dat de aarde plat was. De wetenschappelijke ontdekkingen die nu gedaan worden zijn op zo'n niveau dat het alleen voor natuurkundige zelf impact heeft.

    En om terug te komen op die 'vage termen', even een woordenboek erbij pakken;

    ''religie zou iets bieden die er voor zou zorgen dat er meer is dan enkel het economische en het er dus ook beter aan toe zou gaan.''

    Het geloof in God of in goden zou iets bieden die er voor zou zorgen dat er meer is dan enkel de manier waarop inkomsten en uitgaven van een land functioneren, en het er dus ook beter aan toe zou gaan..

    Dit zou ik toch wel even beter uitgelegd willen krijgen.

    [ bericht aangepast op 26 nov 2012 - 0:19 ]


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    404NOTFOUND schreef:
    Eens. Ik geloof zelf niet en vind het zelf allemaal onzin.

    Cheops schreef:
    Oneens, er zullen altijd dingen zijn die mensen niet kunnen verklaren en daarvoor zoekt men dus religie. En dat is misschien maar goed ook, veel moralitieit en waarden komen voor uit religie.

    :'D


    It’s cold today, dress warmly on your way to heaven. You worked hard.

    jellzzz schreef:
    ik zie wetenschap en religie niet los van elkaar. het is niet goed om alleen maar in de wetenschap te geloven en alle religie buiten te sluiten en het is ook niet goed om alleen maar in religie te geloven en de wetenschap de rug toe te keren. wetenschap en religie trekken zich aan elkaar op, zijn een verlengstuk van elkaar. als je alleen maar in de wetenschap geloofd zie je de wereld maar half, en dat is net zo als religie. maar het gaat om het hele plaatje. er zijn mensen die alleen maar vasthouden aan dingen die wetenschappelijk bewezen kunnen worden, en dat vind ik jammer. begrijp me niet verkeerd, ik ben geen streng gelovige en eigenlijk ben ik helemaal niet zo voor het idee van god en jesus en dergelijke. maar ik houd wel een open geest en zal iets reliegieus niet meteen bestempelen met "onzin"
    het zijn niet twee totaal verschillende dingen. alleen andere manieren van benaderen. natuurlijk, er zijn grote verschillen tussen religie en wetenschap, maar er zijn ook overeenkomsten en ik geloof dat het een niet zonder het ander kan. zoals ik al zei, ze zijn ee verlengstuk van elkaar.


    sluit je ogen niet voor het een of het ander. de wereld zal niks zijn zonder wetenschap en ook niet zonder religie.


    + dit plus, ik weet nog niet wat ik geloof. Christelijk, Hindoeisme, Atheistisch, etc... Maar ik sta overal voor open, en wie weet vind ik het later uit.


    Tijd voor koffie.

    Eens.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    404NOTFOUND schreef:
    Eens. Ik geloof zelf niet en vind het zelf allemaal onzin.


    26 - 02 - '16

    Kan, kan. Maar het kan ook samen gaan, hangt af van de religie.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Assassin schreef:
    Eens. Religie is vooral gebaseerd op dingen die mensen niet konden verklaren. Daardoor is het eigenlijk gewoon ontstaan en hoe meer de wetenschap kan verklaren, hoe minder je religie nodig zult hebben.


    Helemaal mee eens ;)


    I won't let you come close enough to hurt me.

    Warpaint schreef:
    Oneens, voor sommige mensen wel, voor andere mensen niet. Als iemand streng in God geloofd, zal diegene nooit in een oerknal geloven.


    Inderdaad


    Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars

    Histoire schreef:
    (...)

    Ik zie niet in waarom ik oppervlakkig zou blijven en mijn argument zou moeten beperken tot een aantal regels.
    Maar goed, dan zijn we het inderdaad toch over bepaalde dingen eens. En mijn definitie waarover wil je weten? Over religie?
    Ik heb trouwens nooit gezegd dat wetenschap onze maatschappij verpest. Integendeel, in een van mijn eerdere berichten heb ik gezegd dat wetenschap fantastische dingen heeft gedaan en dat het niet de wetenschap maar onze economie is die de maatschappij verpest. Wat religie zou kunnen doen is het aanbieden van waarden en normen en zorgen voor evenwicht in de maatschappij. Nu overheerst het economische. Wat dus negatief is. Er moet evenwicht zijn tussen economie, politiek en cultuur.
    En het is trouwens niet wetenschap tegen religie. Religie biedt de oplossing op wat wetenschap verpest, religie is de verlosser van het kwaad van de wetenschap. Zo zit het echt niet. Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij gelovig moet gaan worden, maar religie heeft ook zijn waarde. Net als wetenschap dat heeft. Wetenschap draait meer om verklaren, terwijl in godsdienst het voelen en het ervaren van iets meer centraal staat.
    Maar om antwoord te geven op je vraag: religie zou iets bieden die er voor zou zorgen dat er meer is dan enkel het economische en het er dus ook beter aan toe zou gaan.
    Ik snap eigenlijk niet zo goed dat jij steeds de economie en de maatschappij betrek in je agrumenten. :'D
    Ook vind ik niet dat religie het kwade van de wetenschap goed maakt. Integendeel, het is net de religie die de wetenschap steeds tegen de schenen stopt. Denk maar aan hoe men in Amerika spot met het Darwinisme.
    Hoe dan ook, het zijn twee lossen dingen, maar ik vind niet dat mijn met religieuze feiten moet afkomen terwijl er wetenschappelijke bewijzen zijn. Het is nu eenmaal zo dat God de wereld niet geschapen heeft en je zou nogal naïef moeten zijn om te geloven dat de wereld er in 7 dagen is gekomen. Ook wordt bij sommigen het begrip religie maar heel beknopt beken. Je kan best ergens in geloven zonder al de bullshit om het zomaar te zeggen er bij te nemen. Je moet dus niet binnen de kleine kadertjes blijven.
    Ik zie trouwens echt niet waar religie een oplossing biedt voor de wetenschap.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Warpaint schreef:
    Oneens, voor sommige mensen wel, voor andere mensen niet. Als iemand streng in God geloofd, zal diegene nooit in een oerknal geloven.


    •*• Lululu •*•

    Madonna schreef:
    Oneens. Iemand die gelovig is zal bij zijn/haar geloof blijven, wat de wetenschap ook zegt of ontdekt. En in veel gevallen is het mogelijk om beide te geloven, dus dan hoeft er niets vervangen te worden.


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    Ik ben het eens met de telling ook al ben ik katholiek want de aarde is toch zomaar niet ineens uit de lucht komen vallen