Jess(ica) Alexis Lane.
Val haalt een hand door zijn haar - dat nu warriger is, en glimlacht flauwtjes. 'Ik dank je voor je aanbod, maar nee. Niks nodig.' Zijn ogen zijn ergens op gefocusd, maar ik weet niet wat. Ik volg zijn blik naar een paar mensen. Elin - Waarom ook niet? En de jongen die ik gebitchslapped had. 'Oh trouwens,' zegt Val opeens. 'Ik weet wel wat. Als je toevallig nog naar binnen gaat, mag je wel een kopje koffie meebrengen.' Hij helpt zichzelf overeind. Waarschijnlijk wilt hij nu meteen de koffie pakken. Wat een koffieleut is hij toch. 'Ik wil je wel gezelschap houden. Ik ben wel toe aan een flinke espresso.' Ik wou al zeggen. Ik ga niet alleen koffie voor hem pakken. Wat, ik ben zijn slaafje toch niet?
Ik heb mijn mond al geopend om wat terug te antwoorden op Val, maar wordt gestoord door de trainster. Ze zegt iets tegen het meisje - dat dus Liberty heet (Mooi om te weten!) en richt zich dan op mij en Valentin. 'De rest krijgt nu een halfuur de tijd om mekaar wat beter te leren kennen op dat hindernissenparcours daar,' zegt ze. Oh, gezellig. Dat gaat Val dus volhouden. Zo'n harde werker en echte sportfanaat is hij, dacht ik. En om deze gedachte moest ik even grinniken. 'Tegen de middag, over een half uur dus, wil ik iedereen aan de overkant van het parcours zien staan behalve Val.' Wacht, wat?! Geen Valentin? Ik zucht. Uch, die trainers hebben dus misschien toch een hart. Of zit er wat achter? 'Jullie gaan niet eten tot iedereen aan de overkant is, beter nog, geen van jullie gaat terug naar beneden voor iedereen op het laatste platform staat, begrepen?' Fuck. Dat kun je niet menen? Ik rol met mijn ogen. Tuurlijk. We hebben er een paar slome mensen tussen zitten, dus ik zou het niet raar vinden als ik door hun moet honger lijden. De trainster haalt wat papieren en een pen tevoorschijn, en drukt deze in de handen van Val. 'Val, jij komt hier maar staan en kijkt vandaag maar toe, ik verwacht morgenochtend om ten laatste zes uur s'ochtens, een verslag over het stuk training dat je gemist hebt dus wat zij gedaan hebben, hoe ze het gedaan hebben en je schrijft de volgorde waarop ze aankomen op. Oh, en zet er ook maar bij wie het moeilijk had.' Nou, doe maar geen moeite Valentin. Ik kom als eerste aan. Schrijf mij maar als eerste op. 'Eh.. oh, geen probleem,' stommelt Val.
Nadat de trainster weg is gelopen, omdat ze geroepen is door iemand anders - hoor ik Val wat aan me vragen. 'Koffieapparaat? Volgens mij ga je het nodig hebben.' Ik grinnik. Ík ga het nodig hebben? 'Ik denk dat jij het eerder nodig hebt. Jij wilt gewoon graag koffie binnen hebben.' En ik begin dit keer wat harder te lachen. 'Nou, kom. Koffieverslaafde. Dan werk ik even snel mijn koffie naar binnen, en ga ik weer aan de bak.' Ik neem het laatste hijsje van mijn sigaret, en gooi deze dan vervolgens weg.
Jace Dagget.
Ergens lijkt het alsof ze een aarzelende blik in haar ogen heeft, maar deze verdwijnt - als ze voorzichtig mijn vest wegduwt. Probeer ik een keer aardig te doen. Uch, het is ook nooit goed bij vrouwen. Ik zucht, en trek mijn vest weer terug aan. Als ik dit doe gaan mijn ogen over de plek waar mijn pistool zit. Een kleine zwarte stip is er te zien, en ik probeer niet te schrikken hierom. Snel trek ik mijn shirt naar beneden, en draai me even om. Shit. Als niemand dit maar gezien heeft. Geen zin in geshit, heb het namelijk al genoeg.
Ik draai me weer om naar het meisje. 'Het gaat wel,' zegt ze zachtjes. Ik kan het nog net horen. Door die harde bass verpest het mijn oren, en dat kan ik nu wel merken. Is niet echt van pas nu. Of ze praat gewoon echt te zacht. Misschien was dat het wel? 'En het is niet mijn wil maar die van de trainers.' Ze laat een geforceerde glimlach zien, en slaat dan haar ogen neer. Ze lijkt niet echt op iemand die snel van zich afslaat of voor zichzelf opneemt.
'Ik bedoel meer of jij wilt dat ik verder ga. Die trainers boeien me niet zo.' Zeg ik eerlijk. Ik voel een paar ogen in mijn rug prikken, en kijk goed om me heen wie er allemaal naar me kijken. Dan zie ik Jess een paar keer naar me kijken, en Val. Wat moeten die nu weer? Ach, het zal wel. Ik haal mijn schouders op.
Wat zouden we eigenlijk hierna moeten doen als we hiermee klaar zijn?
Don't walk. Run, you sheep, run.