Cesare schreef:
(...)
Ik had het over de Nazi's, geallieerden en Russen die voor de lol burgers neer schoten. Als je dat doet heb je geen geweten. Ik bedoel niet degenen die het moesten doen, ik weet namelijk zelf ook dat die het meestal niet wouden, en d'r zijn d'r aardig wat die het niet eens waren met Hitler.
En ook dat is te kort door de bocht. Er zijn zat voorbeelden van prima soldaten die hartstikke goeie jongens waren, maar die na verloop van tijd mensen gaan neerschieten of martelen. Dat is wat oorlog met mensen doet, het maakt je gek. Dat maakt het echter niet minder verkeerd. Het is zelfbedrog om te denken dat jij dat niet zou doen als jij in zo'n zelfde situatie: DAt weet je niet. Misschien wel, misschien niet.
Maar er zijn ook zat momenten waarop dat niet opgaat, waar mensen inderdaad gewetenloos zijn. Het schijnt dat de meeste soldaten express mis schieten. De meeste vijandelijke doden staan op rekening van een kleine minderheid. En in de beroepsgroep als geheel zijn geloof ik mensen met psychopathische (of hoe dat ook heet) karaktertrekken overgerepresenteerd als ik me niet vergis.
quidquid excusatio prandium pro