"Wanneer je ergens bang voor bent, heb je niet meteen een fobie. De diagnose wordt gesteld door de volgende punten:
Beperkingen in het functioneren van bepaalde dingen
Hyperventilatie
Paniekaanvallen
Situaties uit de weg gaan, vanwege de angst. Hoe vaker je situaties vermijd, hoe erger het kan worden."
^ Heb ik dus, met nog een aantal andere angsten. Het kan er voor jullie uitzien als overdreven, maar ik maak dit in mijn leven echt mee, en dat is niet iets om te onderschatten.
- Achluofobie – angst voor het donker of de duisternis.
- Altofobie – angst voor hoogtes. Wordt meestal hoogtevrees genoemd.
- Anuptafobie – angst om alleen of alleenstaand / vrijgezel te blijven.
- Arachnofobie / arachnefobie – angst voor spinnen. Ook wel bekend als spinnenangst of spinnenfobie.
- Asthenofobie – angst voor flauwvallen of flauwheid.
- Astrafobie / astrapofobie- angst voor onweer of angst voor bliksem. Wordt ook ceraunofobie, brontofobie of keraunofobie genoemd.
- Ataxofobie – angst voor wanorde of rommel.
- Atychifobie – angst voor mislukking. Houdt nauw verband met faalangst.
- Catagelofobie – angst om belachelijk gemaakt te worden.
- Claustrofobie – Angst voor kleine of gesloten ruimtes.
- Coulrofobie – angst voor clowns.
- Didaskaleinofobie – angst om naar school te gaan.
- Emetofobie – angst voor braken of braaksel. In de volksmond ook wel braakangst genoemd.
- Epistaxiofobie – angst voor bloedneuzen (-> angst voor bloed)
- Faalangst – angst om te falen.
- Hemafobie, hematofobie of hemofobie – angst voor bloed. Onderscheid wordt gemaakt tussen de Ergo vorm en de Exo vorm. Bij de Ergo vorm is er alleen angst voor het eigen bloed, bij de Exo vorm is er angst bij de aanblik van ieder bloed.
- Hoogtevrees – angst voor hoogtes, ook wel bekend als acrofobie. Houdt verband met bathofobie.
- Kakorrhaphiofobie – angst voor mislukking of angst om verslagen te worden. Houdt verband met faalangst.
- Stenofobie – angst voor nauwe of smalle ruimtes
of dingen.
= Panofobie / pantofobie – angst voor alles.
Ik heb ook angsten voor zulk soort lijstjes, omdat sommige dingen zo bekend voor komen.
Destroy what destroys you.