• Sinds één september zit ik dus op het eerste middelbaar. Ik doe Latijn. Maar ik begin steeds meer te twijfelen. De laatste tijd word het ook moeilijker. Maar dat komt omdat ik gewoon te lui ben om te leren. Ik snap er amper iets van. Wat zijn de adjectieven, wat zijn de substantieven, .. Ik weet het allemaal niet meer! Het enige wat ik zowat kan is de vertaling. Ik wil geen Latijn meer doen maar Moderne. Maar ik wil niet van klas overstappen. We hebben een leuke klas enzovoort. Maar ik wil gewoon geen Latijn meer. Iemand die raad weet?

    Probeer anders je jaar uit te zitten?

    ik zit nu in 4ASO 5u wiskunde - wetenschappen met 2u economie


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik zit ondertussen in mijn vierde jaar Latijn en de laatste tijd twijfel ik ook wel eens of ik het volgend jaar nog ga doen. Als je dat in het eerste al denkt weet ik niet of je er mee door moet gaan. En je moet het niet door doen omdat de klas leuk is, want voor het zelfde geld is je nieuwe klas uit moderne ook leuk.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Je zegt zelf al dat je te lui bent om te leren, als je wel leert vind je het misschien weer leuk omdat je het snapt. Je wilt niet overstappen, dan moet je het houden, wat je ook niet wilt.
    Je moet kiezen, of een andere klas of Latijns houden


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Aquila schreef:
    Probeer anders je jaar uit te zitten?

    ik zit nu in 4ASO 5u wiskunde - wetenschappen met 2u economie


    Ja, maar ik ben bang dat ik té hard ga falen. Elk ander vak gaat prima, heel goed, maar alleen Latijn gaat niet.

    Leer het dan, dan snap je het zo --'


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    AppleFritter schreef:
    Leer het dan, dan snap je het zo --'


    Ik leer ook wel, maar ik snap het dan nog niet.

    Cayack schreef:
    (...)

    Ik leer ook wel, maar ik snap het dan nog niet.

    Tja, dan zou ik niet door gaan. Want er komt nog wel meer en als je dit al niet snapt heb je heel de basis niet mee.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Cayack schreef:
    (...)

    Ja, maar ik ben bang dat ik té hard ga falen. Elk ander vak gaat prima, heel goed, maar alleen Latijn gaat niet.


    Probeer te leren - Latijn is blokken (vandaar dat ik niet naar Latijn wou, te veel blokwerk en ik zag niet in wat je daar later mee kan doen)
    Als je niet in een andere klas wilt én niet te hard wilt falen, moet je blokken.
    Ik zeg je dat de vakken makkelijker zijn als je het blokt én leert
    (Ik had vorig jaar strenge leerkracht Frans en nu wat minder, maar nu snap ik het supergoed omdat ik die strenge leerkracht had)
    Het is het een of het ander.
    Leren of overstappen


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Storytime schreef:
    Je zegt zelf al dat je te lui bent om te leren, als je wel leert vind je het misschien weer leuk omdat je het snapt. Je wilt niet overstappen, dan moet je het houden, wat je ook niet wilt.
    Je moet kiezen, of een andere klas of Latijns houden


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Aquila schreef:
    Probeer anders je jaar uit te zitten?

    ik zit nu in 4ASO 5u wiskunde - wetenschappen met 2u economie



    hahah ik las je reactie zonder te kijken naar wie het had geschreven, en ik zo woow raar die doet identiek de zelfde richting

    oke terug naar topic
    ik heb 2 jaar latijn gedaan en ik ben 2 jaar gebuist geweest ik leerde wel maar snapte het niet,
    je moet gewoon beslissen vind je het latijn nuttig voor je latere studies of niet, als het nuttig is doe dan harder je best, ik heb ook te weinig moeite gedaan voor me latijn en nu heb ik spijt dat ik niet meer in het latijn zit. als je het niet nuttig vind, doe dan moderne, maar een belangrijk ding, moderne is niet makelijker dan latijn, het is soms zelfs moeilijker, en dat meen ik want ik heb het beide al gedaan. Latijn is een taal en is moeilijk en zo. Maar wetenschappen en economie mag je niet onderschatten want dat zijn ook 3 vakken. En daardoor heb je er veel meer toetsen van en moet je meer leren
    Praat eens met je ouders, misschien weten zij wel raad, en kan je samen met hen beslissen

    btw zo'n lange reactie

    Jij klinkt précies als mij! Toen ik in groep 8 zat, leek Latijn me heel leuk omdat ik dan iets extra's had, maar aan het eind van de 1e vond ik Latijn echt kút, en dat is het ook. Ik heb nu Latijn en Grieks, omdat ik in de 2e zit, en Grieks is ook echt zó kut, en het interesseert me geen reet. Volgend jaar ga ik naar Atheneum, maar wel naar een andere school omdat ik op een Gymnasium zit --'

    Maar je kunt volgens mij wel kiezen om nog steeds op Gymnasium te zitten, maar toch geen Latijn en Grieks te hoeven, maar dan moet je volgens mij voor Natuur en Techniek kiezen, had ik van iemand gehoord.

    Everx schreef:
    (...)


    hahah ik las je reactie zonder te kijken naar wie het had geschreven, en ik zo woow raar die doet identiek de zelfde richting

    oke terug naar topic
    ik heb 2 jaar latijn gedaan en ik ben 2 jaar gebuist geweest ik leerde wel maar snapte het niet,
    je moet gewoon beslissen vind je het latijn nuttig voor je latere studies of niet, als het nuttig is doe dan harder je best, ik heb ook te weinig moeite gedaan voor me latijn en nu heb ik spijt dat ik niet meer in het latijn zit. als je het niet nuttig vind, doe dan moderne, maar een belangrijk ding, moderne is niet makelijker dan latijn, het is soms zelfs moeilijker, en dat meen ik want ik heb het beide al gedaan. Latijn is een taal en is moeilijk en zo. Maar wetenschappen en economie mag je niet onderschatten want dat zijn ook 3 vakken. En daardoor heb je er veel meer toetsen van en moet je meer leren
    Praat eens met je ouders, misschien weten zij wel raad, en kan je samen met hen beslissen

    btw zo'n lange reactie


    Weet dus zeker als je uit Latijn stapt.
    Wetenschappen is niet van het makkelijkste en economie ook niet -denk ik-
    doe ook iets dat je graag wilt doen. Als je geen economie wilt doen, doe dat dan best ook niet. In het eerste jaar heb je daar nog keuze genoeg in...
    Ja, je moet maar kiezen eind het tweede, maar let daar op als je naar economie of wetenschappen gaat. Wat je kan en wat je wilt.
    Een tip voor later: Probeer zoveel mogelijk wiskunde te nemen. In wiskunde kan je geen avondlessen meer volgen, later. Het maakt ook veel uit van de richtingen die je in het hoger kan doen.
    Neem desnoods teveel wiskunde; je kan nog altijd zakken.
    Wat ons terug tot het Latijns brengt: probeer het toch vol te houden als je wilt.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik doe 3 Gymnasium, voor de Belgen onder ons: Das het "hoogste" wat je kunt halen + Grieks en Latijn jep ik ben een nerd schiet me maar lek.
    Ik heb het prima gered het eerste jaar, het wordt pas moeilijk als je de plusquamperfectum etc krijgt, dat haal je namelijk snel door elkaar. Ik denk dat je het eerst nog maareens aan moet zien, ik ken genoeg mensen die het niet hebben gedaan en er spijt van hebben. Succes ermee meid!


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Cayack schreef:
    (...)

    Ja, maar ik ben bang dat ik té hard ga falen. Elk ander vak gaat prima, heel goed, maar alleen Latijn gaat niet.


    Probeer om op z'n minst nog een jaar vol te houden en dan kun je altijd nog zakken. Je moet iets kiezen wat je leuk doet, anders zal je je toch niet amuseren. Ik doe nu 6de jaar Humane Wetenschappen, terwijl ze me altijd Ecomonie hadden aangeraden maar Humane leek me gewoon veel leuker en interessanter.


    Have you ever had sex with a piece of fruit? Was it a melon? [Nathan Young]

    Basecca schreef:
    Ik doe 3 Gymnasium, voor de Belgen onder ons: Das het "hoogste" wat je kunt halen + Grieks en Latijn jep ik ben een nerd schiet me maar lek.
    Ik heb het prima gered het eerste jaar, het wordt pas moeilijk als je de plusquamperfectum etc krijgt, dat haal je namelijk snel door elkaar. Ik denk dat je het eerst nog maareens aan moet zien, ik ken genoeg mensen die het niet hebben gedaan en er spijt van hebben. Succes ermee meid!


    omg plusquamperfectum komt me bekend voor.
    dat was zoiets moeilijks

    voor de domme dat is het voltooid deelwoord als ik het me goed herinner XD