Fae schreef: Mensen die denken dat zelfmoord laf is, weten duidelijk niet hoe het voelt om je leven te willen beëindigen.
Daar zit je verkeerd. Want dat weet ik heel goed. Maar alsnog vind ik het zo ontzettend laf. Mensen maken niet mee wat ze niet aankunnen. En uiteinlijk kun je er altijd uitkomen, hetzij met hulp van anderen. Mensen die zeggen van niet, die willen gewoon niet. Bewust of onbewust, I don't really care. Ik vind het nog steeds laf.
Nee, ik vind het een daad van wanhoop. Je weet niet meer hoe je uit de put komt en wil dat ook niet meer, dus ga je maar makkelijk doen en een einde aan je leven maken. Zo zie ik het.
Zelfdoding is absoluut niet laf voor de mensen die dat hier zeggen. Zelfdoding is daarentegen ook niet dapper. De persoon die daarvoor kiest heeft eerst al een heleboel gedaan om het beter te maken. Maar als het niet lukt, zien ze geen andere uitweg dan de dood meer. En tuurlijk, je doet andere mensen er ontzettend veel pijn mee. Maar jij bent degene die iedere dag opstaat met net zoveel pijn. Jarenlang. Je weet niets anders meer dan om jezelf van het leven te beroven.
Mensen die aan zelfdoding hebben gedaan, zien het als hun enige uitweg. En daar moet je respect voor hebben. Ook al zou je het zelf nooit doen.