• Oké, puur uit Nederlandse interesse hoor.. ;D

    Ik las een uurtje geleden een bericht dat jullie regering nog steeds niet goed geregeld is ivbm Franstaligen en Nederlandstaligen (verbeter me als het niet zo is)

    Wat vinden jullie Belgen daar nou van? Dat jullie land tweetalig is? Mij, als Nederlander, lijkt dat me zooo irritant
    En merk je er veel van in het dagelijks leven? (krul)

    xox


    ars moriendi

    Marshmellow schreef:
    Ik heb er helemaal geen problemen mee :'D. Heb eerder iets tegen de mensen die over splitsen spreken omdat dat helemaal belachelijk is en ook vrijwel onmogelijk -denk aan regelgevingen van europese unie, navo, ...- Het zou véél meer problemen geven. Daarbij, kunnen we daarna ook eventjes de provincie Limburg ook laten splitsen, want die heeft ook niet zoveel werkende bevolking als de rest van Vlaanderen, dus dan moet daar weer geld naar toe en zijn die mensen zogezegd lui....
    Waar ik me ook wel aan stoor is dat ze Duits vergeten, oké een heel klein gedeelte spreekt Duits, maar een miss BelgiË moet kennelijk geen Duits spreken wat ik gewoon belachelijk vind.

    Helemaal mee eens; en als we splitsen, zijn we nog kleiner dan we al zijn, is dat wat jullie willen?


    I didn't hit you, I just high-fived your face. (':

    Ik vind het leuk dat we tweetalig zijn! (: België is daardoor ook een heel divers land en uniek. (: Nee, geen splitsing voor mij.


    Get outta my head!

    Ik wil geen splitsing.
    Als je naar steden aan de taalgrens gaat, merk je het wel. Maar eigenlijk bijna nooit, ik ondervind persoonlijk niets van de Walen. En de Walen ook niet van de Vlamingen. Enkel de grenssteden (:


    Has no one told you she's not breathing?

    ja het is irritant,
    Vlaanderen en Wallonië waarschijnlijk splitsen.
    het begon met een ruzie omdat Vlaanderen Wallonië financieel moesten steunen,
    en dat niet wouden omdat dat een te groot verlies was.
    Ze vergaten wel dat Wallonië ons ook ooit financieel gesteund hebben...
    Vlaanderen is ego,
    dat is het leuke aan alles.
    Politiek zou nog lachen worden.

    Proserpina schreef:
    En trouwens, die in Wallonië leren wel Vlaams. Alleen is de verplichting anders. Wij leren vooral op spreken in het openbaar, op nodige situaties en zij leren vooral schrijven en lezen en dus veel minder dagelijkse situaties. Vlamingen zijn minder bang om Frans te gaan praten zeg maar, terwijl zij 'verlegen zijn' om Nederlands te spreken.

    Zij hoeven geen Nederlands te leren hoor. Als Waal kan je op een bepaald moment kiezen tussen Nederlands, Engels en Duits als tweede taal. De meerderheid kiest Engels of Duits.

    OT: Ik heb er de pest aan. Walen en Vlamingen zijn twee volkeren die niet bij elkaar horen - die dus overigens maar bij elkaar gegooid zijn- en de disputen die er zijn maken me horendol.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    kissbiebz schreef:
    ja het is irritant,
    Vlaanderen en Wallonië waarschijnlijk splitsen.
    het begon met een ruzie omdat Vlaanderen Wallonië financieel moesten steunen,
    en dat niet wouden omdat dat een te groot verlies was.
    Ze vergaten wel dat Wallonië ons ook ooit financieel gesteund hebben...
    Vlaanderen is ego,
    dat is het leuke aan alles.
    Politiek zou nog lachen worden.

    België gaat niet splitsen :'D. Dat is eens op canvas gezegd dat de splitsing meer zou kosten dan wat onze staatsschuld nu bedraagt :'D. En dan ben je niets met dat geld dat niet meer naar Wallonië gaat want dat zal dan vast voor de staatsschuld moeten zorgen.. x'D


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Everest schreef:
    (...)
    Zij hoeven geen Nederlands te leren hoor. Als Waal kan je op een bepaald moment kiezen tussen Nederlands, Engels en Duits als tweede taal. De meerderheid kiest Engels of Duits.

    OT: Ik heb er de pest aan. Walen en Vlamingen zijn twee volkeren die niet bij elkaar horen - die dus overigens maar bij elkaar gegooid zijn- en de disputen die er zijn maken me horendol.


    Maar het is enkele jaren zeker verplicht. Mijn leerkracht Frans zegt dat zij wel Vlaams moeten leren :'DD Ik wist wel dat die Fransen niet te vertrouwen waren.


    Olive

    Cloudburst schreef:
    Ik vind niet dat je in het dagelijks leven merkt dat er meerdere talen in België worden gesproken. Al staan op de voedingsproducten de ingrediënten enzo aan de ene zijde in het frans en aan de andere zijde in het nederlands. (': Maar dat is dan ook het enige dat je merkt.
    Het is wel zo dat we Frans moeten leren op school, maar dit werkt alleen maar in ons voordeel aangezien Frans een belangrijke wereldtaal is. Dus daar vind ik niets negatiefs aan.
    Verder hebben we inderdaad een *puuuuuut*regering, maar dat valt - behalve dan in de krant en het nieuws - ook niets van op te merken in het dagelijks leven.


    Dat vind ik ook, op zich vind ik het frans ook een voordeel. Dat Wallonië geld van ons krijgt én geen nederlands leren is ook niet waar. Sommige scholen en mensen spreken wél nederlands,alleen de oudere mensen niet omdat dat toen niet zo was,trouwens vroeger waren wij ook frans luister maar eens naar dialecte woorden,die hebben vaak een oorsprong naar het frans. En van het geld ik denk zonder Vlaanderen red niet iedereen het, er erger me aan andere dingen harder dan aan Vlaanderen of Wallonië.

    Ik denk dat de meeste van ons hier mee zijn opgegroeid en het ons dus niet stoort. Ik zelf vind het absoluut geen probleem, ook is het zo dat je er in veel delen van vlaanderen niet zoveel van merkt. Ik zelf woonde rond brussel en merkte er nauwelijks iets van.


    We're hiding behind skin that's too tough

    Euhm, een klein beetje irritant. Aangezien ik ongelofelijk slecht ben in Frans en je als Belg de twee talen moet kennen. Maar ik vind, persoonlijk, dat het ook wel iets heeft ^^ Op de 'ruzie' over de regering enzo na
    Maar ik zou zeker geen splitsing willen!

    [ bericht aangepast op 10 jan 2011 - 20:02 ]


    Live life limitless.

    Ik vind het niet raar, maar ik woon dicht bij de grens Wallonië-Vlaanderen en de Franse grens. Ik vind het ergens wel positief, want ik heb al sinds mijn 11e Frans als schoolvak, waardoor ik het nu redelijk goed kan & daar ben ik best wel trots op.
    Bovendien is België niet twee- maar drietalig, een klein deeltje spreekt Duits (:


    Never run out of reasons to smile...

    January schreef:
    Ik heb er geen last van (:
    Ik heb wel familie wonen in Wallonië, maar ik vind het er allemaal niet zo toedoen.
    Hier in Vlaanderen hoor je nogal weinig van dat Frans, dus het maakt weinig uit.


    You've got to realize: you're the Devil as much as you're God.

    unrealistic schreef:
    (...)
    Helemaal mee eens; en als we splitsen, zijn we nog kleiner dan we al zijn, is dat wat jullie willen?


    Tegenwoordig doen kleine landen het economisch veel beter dan grote.
    Dus daar heb ik geen probleem mee (nerd)


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    kissbiebz schreef:
    ja het is irritant,
    Vlaanderen en Wallonië waarschijnlijk splitsen.
    het begon met een ruzie omdat Vlaanderen Wallonië financieel moesten steunen,
    en dat niet wouden omdat dat een te groot verlies was.
    Ze vergaten wel dat Wallonië ons ook ooit financieel gesteund hebben...
    Vlaanderen is ego,
    dat is het leuke aan alles.
    Politiek zou nog lachen worden.

    Oftewel.. (of dat maak ik hier uit op ;)):stiekem is België écht een verdeeld land en geen eenheid.


    ars moriendi