• Na inmiddels vier heel erg succesvolle edities en één onnoemelijk chaotische edite, is het tijd voor de 6e editie alweer van Weerwolven en Waaghalzen! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat Marjanne/Caverna bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: 23 januari
    Deze duurt drie dagen. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: 26 januari
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: 1 februari 23:00
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (3x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    WillByers - Kelly
    Zaalvoetbalclub - Sil
    Hellfire - Lieke
    Taire - Anne
    Caverna - Marjanne
    Slughorn - Danique
    Leodh - Froukje
    Ringwraith - Natas

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 26 jan 2026 - 17:55 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Lieve schatjes van weerwolven, het is 1 februari 23.00 geweest en ik heb maar 4 stemmen binnen gekregen. Vinden jullie het goed om hiermee de stemming te eindigen of vinden jullie het oké om, als er nog stemmen komen voor morgen 8.00 of 12.00 uur bijvoorbeeld, deze stemmen ook nog mee te laten tellen? Gezien de situatie van ziekte en andere omstandigheden, kan ik goed begrijpen dat stemmen er een beetje bij ingeschoten is, maar het is jullie rondje en regels zijn regels.

[ bericht aangepast op 1 feb 2026 - 23:06 ]

Dit was zo'n lowkey potje dat ik deeeeeenk dat een paar mensen het per ongeluk uit het ook verloren zijn. Ik zou zelf gaan voor nog even wachten op de andere stemmen (:

|| Thou wouldst rejoice for those that live, because the live to die. ||

Ik vind nog even wachten prima (:

Every villain is a hero in his own mind.

Bedankt lieve mensen :') ik was er gisteravond wel mee bezig maar had/heb een behoorlijke griep en na een wanhoopscocktail van paracetamol, ibuprofen, neusspray en strepsils, ben ik neergestort in bed. Ik heb net mijn stem uitgebracht!

Tijd voor koffie.

Och arme Sil <3 Voel je je nu ietsje beter?

@Max, had jij toevallig de uitblijvende deelnemers een pbtje gedaan?

Hellfire schreef:

Nu net gedaan, wel een slim idee! Had ik niet per se bij stilgestaan nog

Het is dat Maxime nog pb’de en ik daar mail van kreeg. Goed bezig.
    Ook ik ben flink ziek geweest en nog steeds niet op en top. Maar heb gestemd!

[ bericht aangepast op 2 feb 2026 - 10:41 ]

It's never gonna happen, Guys.

Ik ben vergeten te stemmen. Mijn vriend heeft het na 9 jaar samen uitgemaakt. Ik zal nu nog stemmen...

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Alle stemmen zijn binnen, dus ik zal als ik weer bij mn computer kan de uitslag bekend maken. Zal rond half 2/2 uur zijn, gezien ik momenteel in het ziekenhuis zit met m'n moeder

Hellfire schreef:

Gisteren was echt verschrikkelijk, maar nu is het al echt wat minder naar. Lief dat je het vraagt! <3

Ook sterkte aan de rest! Volgens mij is dit niet bepaalde onze beste januari :')

[ bericht aangepast op 2 feb 2026 - 11:56 ]

Tijd voor koffie.

DE STEMMING
    Gerrit Dageraad wachtte geduldig af terwijl de stemmen geteld werden. Met het vallen van de nacht hadden ze de vuren rondom het plein en de brandstapel aangestoken, terwijl de laatste mensen hun stem indienden. Het vuur was wonderschoon om te zien. Het flikkerde en hapte wild omhoog naar de top van de stapels. Binnen enkele ogenblikken zou ook de grote brandstapel achter hem aangestoken worden, met een slachtoffer erbij. Hopelijk hadden ze de weerwolf deze keer.
          “De stemmen zijn geteld,” fluisterde een van de bewakers in zijn oor. Gerrit kon de glimlach niet van zijn gezicht houden.
          “Beste bewoners van Slaaperbraak, jullie stemmen zijn gehoord en geteld. Na het beluisteren van deze pleidooien – een stuk korter dan de vorige keer, al zeg ik het zelf – hebben jullie beslist wie er vanavond zal sterven in het vuur.”
          Een enkeling in het rijtje gniffelde – geen greintje nervositeit te bekennen. Alle tips dat zij een weerwolf was, waren naar een ander doorgeschoven toen ze hier voor het publiek stonden. De bewakers waren er zeker van geweest dat zij het was, maar de woorden van de onruststoker echoden nog na in haar hoofd. De schuld was bij haar gelegd om ophef te veroorzaken, maar hopelijk hadden mensen nu ingezien dat dit niet de waarheid was. Ze was zeker van haar zaak dat zij niet op de brandstapel zou eindigen.
          “Ik ben het niet!” werd er nog geroepen, door niemand minder dan degene waar de schuld naartoe geschoven werd. “Ze spannen samen, die weerwolf en zogenaamde onruststoker.”
          De rest bleef stil staan. Iemand riep dat zij de ziener was en had gezien dat degene die het hardst beschuldigd werd van weerwolfpraktijken, toch echt een dorpeling was. Maar was dit dan toch niet zo geweest? Of was haar glazen bol niet echt geweest? Twee anderen bleven bij elkaar staan. Vrijmetselaars, hadden ze geroepen, nadat hun eerste claim niet werd geloofd. Werd dit dan wel geloofd?
          De laatste twee hadden nog minder te melden gehad. Eentje had zelfs paracetamol moeten vragen bij een bewaker na twee uur te hebben staan luisteren naar de kibbelende mensen naast haar.
          Gerrit kreeg de envelop aangereikt met de uitslag. Hij schraapte zijn keel terwijl hij theatraal de envelop opende. “Hierop staat de uitslag van de stemming! Ik wil vragen aan Froukje, Kelly, Lieke en Natascha om een stap naar voren te doen.”
          De vier genoemde verdachten kregen een duw naar voor van de bewaker waardoor ze aan de rand van het podium eindigde, direct voor de massa inwoners. Enkele boze inwoners stonden al klaar met fakkels om het vuur te ontsteken, om wraak te nemen zoals de weerwolven afgelopen nachten hadden gedaan.
          “Hier voor jullie staan de vier hoofdverdachten waarop gestemd is.” Hij keek de verdachten aan en gebaarde zijn bewakers opnieuw. “Haal deze twee weg, zij hebben niet voldoende stemmen gehad.”
          Lieke en Natascha werden verwijderd, waardoor er nog twee overbleven. “Kelly en Froukje – of beter gekend als WillByers en Leodh – jullie hebben beide meerdere stemmen gekregen, maar een van jullie kreeg de meeste.” Gerrit pakte het kaartje uit de envelop. “De mensen hebben gesproken. Jij zal branden!”
          Hij wees naar de uitverkorene. De bewakers pakten Froukje stevig vast en sleurden haar naar de brandstapel.
          Er klonk nog geroep, dat ze echt maar een gewone dorpeling was. De fakkels ontstaken het vuur en eventjes keek Gerrit gespannen naar het vuur. Het duurde lang – te lang. Hadden ze weer de verkeerde gepakt?
          Enkele minuten gingen voorbij en het zweet brak hem uit. Toen gebeurde er iets. Het was subtiel, de eerste verandering. Hij kon zweren dat hij oren zag verschijnen. De rest van de transformatie volgde.
          Ze hadden de weerwolf gevonden. Zijn methode werkte toch wel.
          Terwijl het dorp feest vierde, verdween een van de verdachten de nacht in. Ze zouden achter haar aan komen als ze wisten dat zij ook een weerwolf was. Kelly rende zo hard haar benen haar konden dragen en hoopte maar dat Gerrit niemand achter haar aan zou sturen.

Congrats iedereen! Jullie hebben een weerwolf gevonden en op de brandstapel gegooid!

Stemverdeling:

Natascha: 1
    Lieke: 1
    Kelly: 2
    Froukje: 4

Qua rolverdeling is iedereen eigenlijk eerlijk geweest wanneer ze daadwerkelijk zich hebben uitgesproken, behalve Kelly natuurlijk en Froukje, die niet zeker kon weten wat ze was doordat Anne's onruststoker-move haar rol met die van Natas gewisseld heeft!

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit potje "zo snel" rond zou zijn eigenlijk, maar soms is dat nou eenmaal zo.

[ bericht aangepast op 2 feb 2026 - 13:20 ]

Wat een leuke tekst weer!! En jahoe dat het gelukt is om een weerwolf te vinden. Ik had zelf eerlijk gezegd op Kelly gestemd, maar dat was dus ook nog gegrond. Goed gespeeld allemaal!

Tijd voor koffie.

En thanks voor de moeite van het organiseren Max (:

Tijd voor koffie.

Verdórie whahahaha😂

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Waaahh ik was even zo bang dat Froukje gelijk had en dat Natas + Anne toch samen de wolf waren :') Was een goeie tactiek geweest btw.

Good going guys! Dank je wel Maxime ♥️♥️

Ik ben overigens wel benieuwt wie mij moest hebben met stemmen :')

[ bericht aangepast op 2 feb 2026 - 14:02 ]