Hoihoi
Om het vernieuwde subforum nieuw leven in te blazen:
Wil je graag tips voor je CV, motivatiebrief of LinkedInprofiel? Vraag het hier gerust!
[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 20:43 ]
We will not be quiet, Stonewall was a riot!
0
Hoihoi
Om het vernieuwde subforum nieuw leven in te blazen:
[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 20:43 ]
0
Whittaker schreef:
Wat een fijn topic is dit, ik vind het zo leuk om dit allemaal mee te lezen!
Ik vroeg mij af of iemand nog tips heeft om jezelf op de kaart te zetten als bijna-/ pas-afgestudeerde. Ik merk dat het cliché 'we willen iemand van 21 met 10 jaar ervaring' de pijnlijke realiteit is. Het is moeilijk om een plek te vinden in de kunst & cultuur-branche, laat staan in het noorden van Nederland. Als je dan net op de banenmarkt komt kan je het wel vergeten. :')
Caution first, always. || FIYER0 > Lysander
0
Clive schreef:
(...)
Ik zou heel erg gebruik proberen te maken van eventuele connecties op je opleiding. Zijn er misschien docenten die ervaring en connecties hebben binnen jouw sector? Oud-leerlingen? Ik werk dan in games en daar is de concurrentie ook moordend, maar ik heb echt mijn voet in de deur kunnen krijgen door de juiste mensen te kennen.
help
1
Halbrand schreef:
(...)
Dat is ook zoiets waar ik moeite mee heb, want vandaag heb je dan het narratief (vooral in de cultuursector) dat ze breed willen kijken en niet aan vriendjespolitiek willen doen, dus dan wil je ook niet met die connecties in het rond gaan gooien omdat je niet wil overkomen alsof je anderen wil afsnijden (want dat kan ook superslecht overkomen) maar dan wordt het toch iemand die connecties heeft???
make it make sense
how are u supposed to honourably find a job if no one is being honourable about it
geen verwijt naar jou, uiteraard (:
1
Jarne, I came here to have a good time (procrastinate applying for internships for the thirtieth time) and i honestly feel so attacked rn
Three words, large enough to tip the world. I remember you.
0
ProngsPotter schreef:
Jarne, I came here to have a good time (procrastinate applying for internships for the thirtieth time) and i honestly feel so attacked rn
0
Debbaut schreef:
(...)
Wait, what did I do wrong?:o
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen
1
Debbaut schreef:
(...)
Wait, what did I do wrong?:o

[ bericht aangepast op 7 jan 2025 - 20:38 ]
Three words, large enough to tip the world. I remember you.
1
ProngsPotter schreef:
(...)
Zat ik zomaar uitstelgedrag te vertonen en op Quizlet rond te klikken, duikt dit topic ineens op over solliciteren en al die andere dingen die ik eigenlijk zou moeten doen. Toen kon ik niet meer in alle rust meer alles zitten uitstellen! talk about confrontational.
tl;dr: ik ging stiekem naar Q terwijl ik eigenlijk bezig moest met sollicitaties, zag dit topic, voelde me erg surprised-pikachu-meme, en ging met frisse tegenzin toch maar weer kijken naar die sollicitaties :W
1
Persoonlijk denk ik dat netwerken - of het hebben van connecties - ook op een heel authentieke manier kan gaan, in plaats van het idee van mensen die banen wegkapen doordat ze toevalligerwijs iemand kennen. Voorbeeld: ik was een paar keer koffie gaan drinken met een collega van een andere afdeling, en dat was naast interessant ook gewoon gezellig en leerzaam. Op een gegeven moment stuurde hij me een vacature door die maar heel beperkt was uitgezet (en wat extra informatie), en dacht hij aan mij voor een functie die bij hem vrij kwam. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen om er niet met een mindset in te gaan van: deze persoon kan mij aan een baan helpen! maar veel meer: leuk om een collega van elders te leren kennen en weer nieuwe inzichten op te doen. Ik denk dat die oprechte interesse het ook makkelijker maakt om ergens over te bonden, of soepel te praten.
Wat mij in gesprekken heeft geholpen is om te proberen er echt een gesprek van te maken in plaats van vragen die over en weer afgevuurd worden. Soms kun je vragen ook best een beetje strategisch stellen (of dat doe ik in ieder geval wel), dan haak ik in met dingen als: "Oh, wat leuk dat jullie met X bezig zijn, dat vind ik ook belangrijk/daar heb ik al ervaring mee/whatever." Of door terug te verwijzen naar dingen die eerder in het gesprek zijn besproken, etc. Als je nog geen werkervaring hebt, maar wel in gesprekken casussen verwacht, dan kun je dat ook inkleden door te beschrijven wat je zou doen in het geval dat.
Ik bereid altijd vrij veel vragen voor; vaak worden die gaandeweg wel beantwoord en uiteindelijk hoef je ze ook niet allemaal te stellen. Maar het helpt mij wel om tijdens het gesprek, als ik m'n vragen er bij pak, nog even snel te kunnen filteren en na te gaan wat nu echt belangrijk is.
Ik schrijf overigens ook vaak op naderhand wat voor vragen ik kreeg! Helpt me weer in voorbereidingen voor een volgende keer (en ook handig als er meerdere rondes aan gesprekken zijn).
Omnia mutantur, nihil interit
1
nostalgie schreef:
Persoonlijk denk ik dat netwerken - of het hebben van connecties - ook op een heel authentieke manier kan gaan, in plaats van het idee van mensen die banen wegkapen doordat ze toevalligerwijs iemand kennen. Voorbeeld: ik was een paar keer koffie gaan drinken met een collega van een andere afdeling, en dat was naast interessant ook gewoon gezellig en leerzaam. Op een gegeven moment stuurde hij me een vacature door die maar heel beperkt was uitgezet (en wat extra informatie), en dacht hij aan mij voor een functie die bij hem vrij kwam. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen om er niet met een mindset in te gaan van: deze persoon kan mij aan een baan helpen! maar veel meer: leuk om een collega van elders te leren kennen en weer nieuwe inzichten op te doen. Ik denk dat die oprechte interesse het ook makkelijker maakt om ergens over te bonden, of soepel te praten.
Wat mij in gesprekken heeft geholpen is om te proberen er echt een gesprek van te maken in plaats van vragen die over en weer afgevuurd worden. Soms kun je vragen ook best een beetje strategisch stellen (of dat doe ik in ieder geval wel), dan haak ik in met dingen als: "Oh, wat leuk dat jullie met X bezig zijn, dat vind ik ook belangrijk/daar heb ik al ervaring mee/whatever." Of door terug te verwijzen naar dingen die eerder in het gesprek zijn besproken, etc. Als je nog geen werkervaring hebt, maar wel in gesprekken casussen verwacht, dan kun je dat ook inkleden door te beschrijven wat je zou doen in het geval dat.
Ik bereid altijd vrij veel vragen voor; vaak worden die gaandeweg wel beantwoord en uiteindelijk hoef je ze ook niet allemaal te stellen. Maar het helpt mij wel om tijdens het gesprek, als ik m'n vragen er bij pak, nog even snel te kunnen filteren en na te gaan wat nu echt belangrijk is.
Ik schrijf overigens ook vaak op naderhand wat voor vragen ik kreeg! Helpt me weer in voorbereidingen voor een volgende keer (en ook handig als er meerdere rondes aan gesprekken zijn).
1
Clive schreef:
(...)
Ja precies dit inderdaad. Voor mij was het een van mijn docenten met wie ik een hele goede band had opgebouwd door de studiejaren heen, waardoor hij me graag wilde helpen met het zoeken van een stage. Hij kwam toen zelf naar me toe met dat hij wist dat een bepaalde studio op zich wel een intern zocht. Toevallig zat daar ook al een andere student van hem (een jaar boven mij), met wie ik toen een gesprek heb opgezet en die heeft me toen verder aanbevolen bij de recruiter.
Het interview dat ik daarna had met de mensen met wie ik zo gaan werken verliep toen ook super vriendschappelijk en de klik was er meteen. Dat helpt echt enorm met hoeveel kans je maakt, denk ik. Nieuwe skills kun je altijd leren, maar als het op sociaal gebied niet klikt, houdt het al snel op.
Omnia mutantur, nihil interit
0
nostalgie schreef:
(...)
Ah, mooi zeg, hoe dat verliep! Het is een goede manier om alvast kennis te maken en van mezelf weet dat ik voornamelijk goed ben in één-op-één gesprekken. Ik heb daarom ook veel netwerkgesprekken gevoerd (mensen zijn zoveel aardiger dan je denkt!). Nu heb ik het voordeel dat ik binnen een grote organisatie werk, en dat is eigenlijk één groot netwerk daardoor (en iedereen ging enthousiast op mijn uitnodiging ing én droeg zelf ook nog weer minstens twee mensen voor met wie ik moest praten, haha), maar ook een vriendin die mij om advies vroeg om een vrij specifiek vakgebied in te rollen is dat uiteindelijk gelukt, o.a. door mensen via LinkedIn te benaderen of ze eens iets wilden drinken om te vertellen over hun eigen loopbaan. Doodeng natuurlijk, maar het gaf haar ontzettend veel nieuwe inzichten en contacten.
1
Debbaut, wat een fijn topic, dankjewel! <3
Catmint schreef:
(...)
If I could, I would, maar we hebben momenteel geen vertrouwenspersoon ook om mee te praten en mijn baas is een l*l eerste klas. Ik ben vorig jaar namelijk op het matje geroepen, omdat ik door mijn afkeer van het werk ook niet voldoende presteer. Toen ik aangaf dat ik productie engineering leuker vond, kreeg ik letterlijk het antwoord dat ik dat nooit meer zou worden en dat ik moest stoppen met te vinden dat me iets was aangedaan met de reorganisatie, want dat houd je tegen om verder te gaan. En werd ik keihard gegaslight met een opmerking 'ja, maar dat zinkbromide broom probleem was jij toch mee bezig en was toch opgelost? Dat is dus niet zo, dus dat is ook niet goed afgerond', zo van 'je had dat werk en dat heb je ook niet goed gedaan'. HR is daarin ook geen helpende factor, want de HR-manager behandelt je alsof je simpel bent en alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat het management kan beslissen zonder fatsoenlijk overleg met jou dat heel je functie verandert. Dus ik heb niet het gevoel dat ik het veilig kan bespreken met mensen, ook niet met andere manager of iemand anders. Mijn baas is namelijk iemand die als ik nu aangeef dat ik iets anders aan het zoeken ben als antwoord geeft 'het is altijd jammer als mensen weggaan'. Dat heeft hij letterlijk bij m'n collega ex-productie engineer gedaan toen hij vorig jaar heel hard aan het solliciteren was, omdat hij ook weg wil.
En het ergste is dat mijn oude functie nu een ander jasje heeft gekregen, zodat ze een jongeman die assistent shiftleader was maar al 8 maanden in dagdienst rondloopt vanwege chronische ziekte een andere functie kunnen geven en zijn oude positie vrijkomt voor een ander. Niks tegen hem, maar het doet zoveel pijn gezien ik als OR-lid de functie-omschrijving in heb gezien als eerste en m'n oude functie-omschrijving er bijna 1 op 1 naast kon leggen.
Heel eerlijk, ik snap dat een burnout afschuwelijk is, maar ik zou het het bedrijf momenteel gunnen dat er nog iemand met burnout uitvalt daar. Zo erg kunnen ze m'n rug op momenteel, ik ben er klaar mee.
).Inspiration can hit you any time
0
Weee, nog een nee! En voor deze wilde ik toch echt wel op gesprek ):
Hoe gaan jullie daarmee om?
sorry dat ik dit even tussen een relevantere discussie heen gooi
help
0
nostalgie schreef:
help