Ion schreef:
Alsoo, what about you, oh wijze topic maker?
Gaarne deel ik mijn wijze lessen:
Dit is een mix van mijn eigen ervaring als leidinggevende die aanwervingen deed en collega's aanstuurde en als werkzoekende en werknemer zelf.
Solliciteren
- Ik lees altijd echt in detail de vacature door, dat lijkt een open deur intrappen maar is zo belangrijk. Let zeker op vaagheden en vraag daarnaar. Zo kom je niet alleen geïnteresseerd over, maar bescherm je jezelf voor onaangename verrassingen.
- Uit eigen ervaring: heb je een gemengd gevoel bij het bedrijf maar vragen zij jou voor een tweede gesprek? DOE HET NIET of wees heel voorzichtig. Een eerste indruk zegt vaak heel veel en ik heb pijnlijk meegemaakt wat het is om ondanks twijfels toch de stap te zetten.
- Neem al je ervaring mee, ook vrijwilligerswerk en hobby's. Dat kan echt een groot verschil maken, zelfs als het niet direct relevant voor de functie is.
- Wees voorbereid op praktische tests en cases. Ik heb ooit een collega aangeworven samen met een andere leidinggevende en die medewerker gaf toe dat ze een slecht gevoel van mij had gekregen. De enige reden was omdat ik middenin het gesprek in het frans begon te praten om haar talenkennis te testen. Weet dus dat dat kan gebeuren als dat relevant voor de functie is.:')
- Wees niet bang als je niet exact de juiste opleidingsachtergrond hebt. Je algemene kennis en kunde is nog altijd belangrijker voor de functie waar je solliciteert dan je diploma (sectors als geneeskunde etc. niet meegerekend).
Doorgroeien
- Netwerken, het zou eigenlijk niet mogen, en ik wil het vanuit managementpositie niet aanmoedigen (ikzelf probeerde me daar als leidinggevende altijd wel voor te behoeden) maar ons kent ons is nog steeds een belangrijke factor zeker binnen grote hiërarchische bedrijven.
- Maak duidelijk dat je wilt doorgroeien en bekijk met je directe leidinggevende om een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Ikzelf als leidinggevende vroeg dat proactief bij ontwikkelgesprekken, maar dat is niet altijd het geval. Daarnaast hoef je niet op zo'n gesprekken te wachten om duidelijk te maken dat je verder wilt geraken.
- Toon je initiatief binnen je huidige takenpakket. Als ik zo'n persoonlijk ontwikkelingsplan met mijn medewerkers besprak, was stap 1 altijd dat ze altijd hun huidige takenpakket beheersten en zelf initiatief namen. Als ik telkens degene was die ze op een taak moest wijzen, was de kans heel klein dat ik ze direct meer verantwoordelijkheid zou geven. Gold ook voor mezelf uiteraard in mijn traject.
Switchen van werk
- Voel je je niet goed op je huidige werk? Wacht dan niet. Hoe langer je wacht, hoe slechter voor je eigen welzijn. Ook eigen ervaring dit.
- Beslis dan weer niet te snel. Want je kan daardoor van een rotjob naar een andere rotjob gaan. Again eigen ervaring.
- Wees niet bang om uit te leggen op een sollicitatie waarom je verandert van job. Het kan als sterkte worden aangezien dat je initiatief neemt om jezelf te verbeteren.
[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 19:13 ]
We will not be quiet, Stonewall was a riot!