• Hoihoi

Om het vernieuwde subforum nieuw leven in te blazen:

Deel hier de tips die jou aan een nieuwe job hebben geholpen, waardoor je bent kunnen doorgroeien binnen de organisatie of waardoor je makkelijk van een rotjob naar een droomjob bent gegaan!

Wil je graag tips voor je CV, motivatiebrief of LinkedInprofiel? Vraag het hier gerust!

[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 20:43 ]

Wat is jouw huidige werksituatie?

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Die twee testen heb ik niets mee te maken in de poll.:p Allicht een bug?

Ik heb op de eerste rest gestemd, omdat er geen overigen is :Y) Ik zit qua interesse níét per se goed in mijn huidige baan. Het is wat saai, het sluit niet echt aan op mijn interesses en ambities, maar ik ben ook niet verder aan het solliciteren. Dit omdat ik van een financiële stabiliteit geniet die voorheen een verre droom was. (cat) Plus, ik heb een goed team om me heen wat ik op het moment nogal kan gebruiken.

[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 18:53 ]

Tijd voor koffie.

Alsoo, what about you, oh wijze topic maker?

Tijd voor koffie.

Ooo ik ben bezig met solliciteren want mijn huidige collega's zijn kut, dus hier blijf ik wel even hangen (:

help

Ion schreef:
    Ik heb op de eerste rest gestemd, omdat er geen overigen is :Y) Ik zit qua interesse níét per se goed in mijn huidige baan. Het is wat saai, het sluit niet echt aan op mijn interesses en ambities, maar ik ben ook niet verder aan het solliciteren. Dit omdat ik van een financiële stabiliteit geniet die voorheen een verre droom was. (cat) Plus, ik heb een goed team om me heen wat ik op het moment nogal kan gebruiken.

Ohh, valid point! Test 1 is vanaf nu officieel overige!

Ik zit goed op mijn huidige werk! Ben erg blij met mijn baan gelukkig. <3

Caution first, always.

Ion schreef:
    Alsoo, what about you, oh wijze topic maker?

Gaarne deel ik mijn wijze lessen:

Dit is een mix van mijn eigen ervaring als leidinggevende die aanwervingen deed en collega's aanstuurde en als werkzoekende en werknemer zelf.

Solliciteren
    - Ik lees altijd echt in detail de vacature door, dat lijkt een open deur intrappen maar is zo belangrijk. Let zeker op vaagheden en vraag daarnaar. Zo kom je niet alleen geïnteresseerd over, maar bescherm je jezelf voor onaangename verrassingen.
    - Uit eigen ervaring: heb je een gemengd gevoel bij het bedrijf maar vragen zij jou voor een tweede gesprek? DOE HET NIET of wees heel voorzichtig. Een eerste indruk zegt vaak heel veel en ik heb pijnlijk meegemaakt wat het is om ondanks twijfels toch de stap te zetten.
    - Neem al je ervaring mee, ook vrijwilligerswerk en hobby's. Dat kan echt een groot verschil maken, zelfs als het niet direct relevant voor de functie is.
    - Wees voorbereid op praktische tests en cases. Ik heb ooit een collega aangeworven samen met een andere leidinggevende en die medewerker gaf toe dat ze een slecht gevoel van mij had gekregen. De enige reden was omdat ik middenin het gesprek in het frans begon te praten om haar talenkennis te testen. Weet dus dat dat kan gebeuren als dat relevant voor de functie is.:')
    - Wees niet bang als je niet exact de juiste opleidingsachtergrond hebt. Je algemene kennis en kunde is nog altijd belangrijker voor de functie waar je solliciteert dan je diploma (sectors als geneeskunde etc. niet meegerekend).

Doorgroeien
    - Netwerken, het zou eigenlijk niet mogen, en ik wil het vanuit managementpositie niet aanmoedigen (ikzelf probeerde me daar als leidinggevende altijd wel voor te behoeden) maar ons kent ons is nog steeds een belangrijke factor zeker binnen grote hiërarchische bedrijven.
    - Maak duidelijk dat je wilt doorgroeien en bekijk met je directe leidinggevende om een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Ikzelf als leidinggevende vroeg dat proactief bij ontwikkelgesprekken, maar dat is niet altijd het geval. Daarnaast hoef je niet op zo'n gesprekken te wachten om duidelijk te maken dat je verder wilt geraken.
    - Toon je initiatief binnen je huidige takenpakket. Als ik zo'n persoonlijk ontwikkelingsplan met mijn medewerkers besprak, was stap 1 altijd dat ze altijd hun huidige takenpakket beheersten en zelf initiatief namen. Als ik telkens degene was die ze op een taak moest wijzen, was de kans heel klein dat ik ze direct meer verantwoordelijkheid zou geven. Gold ook voor mezelf uiteraard in mijn traject.

Switchen van werk
    - Voel je je niet goed op je huidige werk? Wacht dan niet. Hoe langer je wacht, hoe slechter voor je eigen welzijn. Ook eigen ervaring dit.
    - Beslis dan weer niet te snel. Want je kan daardoor van een rotjob naar een andere rotjob gaan. Again eigen ervaring.
    - Wees niet bang om uit te leggen op een sollicitatie waarom je verandert van job. Het kan als sterkte worden aangezien dat je initiatief neemt om jezelf te verbeteren.

[ bericht aangepast op 4 jan 2025 - 19:13 ]

Ik ga vanwege een aankomende verhuizing weer opnieuw op zoek moeten naar werk en help, ik heb hier echt geen zin in :C
    Wel heb ik via een kennis een aanbod gekregen voor vrijwilligerswerk waar ik hopelijk wat nuttige skills kan ontwikkelen en goede contacten leggen.

Nog een tip: vraag hoe jouw inwerkperiode er gaat uitzien en wie je gaat inwerken.
    Ikzelf heb het plezier gehad om ingewerkt te moeten worden door de persoon die tegen diens zin moest vertrekken (en ik dus ging vervangen). Geloof me dat er gezelligere situaties bestaan in het leven. (cat)

Tot op de dag van vandaag begrijp ik nog steeds niet waarom het management daar dat een goed idee vond.

Ik ben blij met mijn baan (grotendeels) maar zit thuis met een burnout :')

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    Ik ben blij met mijn baan (grotendeels) maar zit thuis met een burnout :')

Nahw, take care! Heb je wat begeleiding om uiteindelijk terug te komen?

help

Halbrand schreef:
    (...)

Nahw, take care! Heb je wat begeleiding om uiteindelijk terug te komen?

Jaa semi, zit inmiddels al 16 maanden thuis dus is afwachten of het gaat lukken om terug te keren (na 2 jaar kun je ontslag krijgen). Maar ze gaan straks arbeidsdeskundig onderzoek doen om te kijken wat ik wel aan kan. We zien wel wat eruit komt x) En anders kan ik dit topic tzt goed gebruiken voor tips voor solliciteren haha

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik heb inmiddels vier banen gehad in een jaar (en niet vanwege slecht presteren - allemaal intern) en wat ik vooral heb geleerd is het volgende: wees open over je ambities en laat zien wat je wil en kunt als je je door wil blijven ontwikkelen. En dat kun je best bereiken op een niet-protserige, niet-"netwerkachtige" manier. Ik heb heel erg gemerkt dat ik er baat bij heb om 1-op-1 met mensen te spreken en te netwerken, en ik heb daar zelfs een baan aan over gehouden. Een van de mensen met wie ik sprak gaf als tip om niet alleen koffie te blijven drinken als je op zoek bent, maar ook juist tussendoor.

En er zijn ook kleine manieren waarop je jezelf kunt profileren (geleerd van een goede vriend) in je taalgebruik bij solliciteren: wees je bewust van je taalgebruik (ik praatte zelf erg vaak in passieve zin, en met veel "misschien" en "wellicht") en dat kan onbedoeld afbreuk doen aan hoe je overkomt.

Omnia mutantur, nihil interit

Caverna schreef:
    (...)

Jaa semi, zit inmiddels al 16 maanden thuis dus is afwachten of het gaat lukken om terug te keren (na 2 jaar kun je ontslag krijgen). Maar ze gaan straks arbeidsdeskundig onderzoek doen om te kijken wat ik wel aan kan. We zien wel wat eruit komt x) En anders kan ik dit topic tzt goed gebruiken voor tips voor solliciteren haha

Hoezo ontslag krijgen??? Kunnen ze je ontslaan omdat je een burnout hebt? Thefuck? Ik hoop in ieder geval dat het je lukt om weer aan de slag te gaan! Veel succes (H)

help

nostalgie schreef:
    Ik heb inmiddels vier banen gehad in een jaar (en niet vanwege slecht presteren - allemaal intern) en wat ik vooral heb geleerd is het volgende: wees open over je ambities en laat zien wat je wil en kunt als je je door wil blijven ontwikkelen. En dat kun je best bereiken op een niet-protserige, niet-"netwerkachtige" manier. Ik heb heel erg gemerkt dat ik er baat bij heb om 1-op-1 met mensen te spreken en te netwerken, en ik heb daar zelfs een baan aan over gehouden. Een van de mensen met wie ik sprak gaf als tip om niet alleen koffie te blijven drinken als je op zoek bent, maar ook juist tussendoor.

En er zijn ook kleine manieren waarop je jezelf kunt profileren (geleerd van een goede vriend) in je taalgebruik bij solliciteren: wees je bewust van je taalgebruik (ik praatte zelf erg vaak in passieve zin, en met veel "misschien" en "wellicht") en dat kan onbedoeld afbreuk doen aan hoe je overkomt.

Dat is idd een goede. Daar wil ik eigenlijk aan toevoegen: weet met wie je het gesprek voert en pas daar je manier van spreken op aan. Het is heel anders om een sollicitatie te hebben met een recruiter dan met een directe leidinggevende.