★ JACOB ★
671 years • Engelenleer • Yuliya's kantoor • W. Yuliya
Yuliya zuchtte nadat Jacob had gevraagd naar het gedrag van haar studenten en haar mentorvolitares voor het aankomende jaar. “Je moest eens weten, en nee gelukkig niet, alleen Ramsey. Al was Charlize waarschijnlijk de lesser evil van de twee geweest. Die dame is in ieder geval een stuk volwassener. Gemeen en disrespectvol, maar geen kleuter in het lijf van een twintiger.”
Jacob grijnsde breed en ging met zijn hand door zijn haren. Dat was een perfecte beschrijving van de jonge demon. Al was hij er niet op gerust dat zijn gedrag daadwerkelijk kleuterachtig was. De uitvoering, die zeker, maar de acties vond Jacob niet zo grappig. Eerder smakeloos en gevaarlijk. Echter deelde hij zijn mening niet met Yuliya. Hij mocht de vrouw en vertrouwde haar voor zover dat kon, maar ze bleef een vrouw met donkere vleugels.
Bovendien wilde hij niet delen wat hij vermoedde dat Lara moest doen in opdracht van dat rotjong. Natuurlijk had Jacob dat wel overwogen toen hij Lara betraptte. Als hij zijn vermoedens kon uiten en aan het licht kon brengen dat Ramsey had geprobeerd Elijah te vergiftigen, zou dit misschien wel het einde van de demon kunnen betekenen. Toch was het voor Jacob belangrijker om Lara over te halen naar God, dan Ramsey ten gronde richten. Daarnaast bleef Lara steevast volhouden dat ze alleen handelde, wat Jacob een erg sterk verhaal leek. Waarom ze de demon in bescherming nam, wist Jacob niet. Maar tot nu toe was hij erin geslaagd haar uit klauwen van Ramsey te houden. Dat was al heel wat waard op zichzelf. Ook al betekende dat dat de jongen nog ongestraft op de school kon rondlopen.
Samen maakten ze hun weg naar Yuliya haar kantoor, waar ze wat meer rust en privacy genoten dan hier in de hal, omringd door de leerlingen en andere docenten. Jacob voelde de ogen van hun collegas branden, terwijl hij samen met Yuliya vetrok. Het was misschien vreemd om als engel een vriendschap te sluiten met een demon. Maar Jacob hield er graag één goed contact op na aan de kant van Lucifer. Buiten de muren van de school was dit ondenkbaar, maar op Metanoia bestond die mogelijkheid er wel en dus maakte hij daar graag gebruik van.
Aangekomen in Yuliya haar kamer bleef Jacob geduldig staan, terwijl hij de ruimte in zich opnam.
“Je mag gerust zitten hoor, Jacob. Kies een plek uit zou ik zeggen,” zei Yuliya met een vriendelijke glimlach op haar gezicht.
Jacob glimlachte ook en nam toen plaats op een van de stoelen tegenover de vrouw haar bureau. Opnieuw zuchtte ze diep. Was haar ochtend echt zó zwaar geweest? Jacob had het met haar te doen. Nu ze alleen waren begon Yuliya over haar ochtend te vertellen.
”Nou, de dame had vooral gewoon geen respect voor me, vanaf het begin. Ze smeet haar tas op tafel en begon gelijk bevelen rond te strooien. Laat ik daar nou niet bepaald van gediend zijn,” begon Yuliya, terwijl ze naar haar plafond staarde, Jacob luisterde aandachtig.
“Ramsey daarentegen.. Je kan bij hem beter vragen wat hij niet heeft gedaan.”
Hun blikken ontmoeten elkaar weer en Jacob fronste. Yuliya stond op en schonk twee glazen sterke drank in. Blijkbaar was er zwaarder geschut nodig om deel twee van haar verhaal te kunnen doen.
”Goed, Ramsey dus. Waar te beginnen? Het begon eigenlijk gelijk al. Hij maakte een seksueel getinte beweging naar vermoedelijk een van zijn vrienden, daarna probeerde hij als een wanhopige en hormonale tiener met mij te flirten." Jacob grinnikte even en schudde afkeurend zijn hoofd. "Hij probeerde het heel hard, best wel zielig eigenlijk. Verder reageerde hij nergens serieus op,” Yuliya nam een slok van haar drank en Jacob volgde haar voorbeeld.
“In ieder geval raakte Ramsey heel opgewonden van mijn tegenopmerkingen, want opeens krijgt de arme jongen een heuse stijve." Jacob zijn ogen werden groot. Hoorde hij dat nu goed? Was dit het gedrag waar de demonen docenten mee moesten dealen? Wat was hij blij dat hij een engel geworden was. Tuurlijk twijfelaars waren soms ook lastig, maar met zulk gedrag had Jacob nauwelijks te maken.
"Daar was hij ook heel trots op, trouwens. Toen heb ik hem mijn kantoor uitgegooid,” Yuliya haalde haar schouders op.
"Begrijpelijk." Zei Jacob serieus. "Nu heb ik spijt dat ik geen fles drank van de leerlingen voor je heb meegenomen. Je verdient een goede borrel of twee." Glimlachte hij. "Ben je van plan om hem nog aan te spreken op dit gedrag?" Vroeg Jacob geïnteresseerd. "En heb je vaker dit soort seksuele situaties met volitares meegemaakt? Hoe ga je daarmee om?" Vroeg hij meer voor zichzelf dan voor Yuliya, terwijl zijn gedachten even naar Florence afdwaalden. Zijn gesprekje met de blondine was niets vergeleken met het voorval tussen Yuliya en Ramsey, maar toch was hij nog steeds wat van zijn stuk gebracht. Het zou beter zijn om haar niet te snel weer te spreken, zodat hij wat kon afkoelen en zijn kracht bij elkaar kon rapen.
"Het is een wonder dat die jongen nog niet is versnipperd." Zei Jacob en hij nam een slok. "Ik wens je succes om hem het einde van het jaar te laten halen." En dat meende hij. Hoogstwaarschijnlijk zou Yuliya haar handen vol hebben met de lastpak.
“Dus ja, tot zover mijn ochtend. Nu wil ik het over jou hebben. Hoe komt het dat deze ochtend zo onwennig voor je was, Jacob?” vroeg Yuliya daarna vriendelijk.
Dit keer was het Jacob die zuchtte, hij opende zijn mond om iets te zeggen, maar sloot hem ook weer. Hij wist niet goed wat hij precies moest zeggen. Zijn gevoelens voor Florence zou hij nooit hardop durven uitspreken en ook zijn onenigheid met Evicka deelde hij niet graag met een demon.
"Je kent me." Zei hij uiteindelijk. "Ik houd niet van verandering." Waren zijn voorzichtig gekozen woorden. "De nieuwe docenten, de volitares in hun laatste jaar, de opstootjes op de binnenplaats én de controle... dit alles bij elkaar is me wat veel. De brutaliteit van sommigen, de vieze spullen die ze met zich meedragen en om nog maar te zwijgen over het fouilleren van ze..." Jacob zuchtte opnieuw. "Dat sla ik liever over. Al is het niets vergeleken met jouw ochtend, maar aan het begin van een nieuw schooljaar moet ik altijd wennen. Helemaal wanneer we nieuwe collega's hebben." Zei hij. "En ik heb nog niet al mijn mentorleerlingen kunnen spreken. Het liefst spreek ik ze allemaal op dag 1. Dat dat nog niet is gelukt vind ik jammer." Ging hij verder en sloeg zijn benen over elkaar heen. "Hoe dan ook, zoals ik zei stelt het niets voor vergeleken met waar jij mee moest dealen. Wat zeg je ervan als we er vanavond een ouderwetse gezellige avond vol drank van maken?" Stelde Jacob voor. De afgelopen drie jaar hadden Yuliya en hij daar een gewoonte van gemaakt, wanneer de leerlingen hen net iets te veel werden. Jacob gooide zijn glas achterover. "Je weet dat ik een 'nee' maar moeilijk accepteer." Zei hij en hij keek Yuliya glimlachend aan. Ze had hem nog nooit teleurgesteld, dus Jacob ging er niet vanuit dat daar nu verandering zou ging komen.
|
[ bericht aangepast op 6 aug 2021 - 13:19 ]