Jullie tekeningen zijn echt allemaal zo mooi! Ik vind het wel leuk om eens een artist-topic te hebben hier op Q! Let's share our experiences!
Eerst even je vraag beantwoorden @ topicstarter:
Watvoor stiften/potloden gebruiken jullie en hoe zien jullie tekeningen er daarmee dan uit??
... In YouTube filmpjes zie ik alcoholbased stiften gebruikt worden, en die blenden echt super mooi! Net waterverf.. maar zijn die in nederland te koop? Of is er een next-best-thing out there somewhere?
Volgens mij bedoel jij markers! Ik teken daar heel erg veel mee en heb een ervaring met markers!
Zelf gebruik ik wanneer ik traditional teken met kleur volgend materiaal:
- faber castell kleurpotloden (dit zijn mijn favoriete, maar ik kan derwent kleurpotloden ook aanraden!)
- markers: mijn favoriete manier om te kleuren. Dat zijn die alcohol based stiften waarmee je een mooie blend kan krijgen!
Ik heb zelf volgende merken ervaring mee: Copic sketch marker, Spectrum noir Marker, Letraset/Winsor and Newton Marker (dit zijn dezelfde, letraset is opgekocht door W&N). Klik de spoiler als je geïnteresseerd bent in een uitleg over markermerken haha
Ik ben eigenlijk heel blij met mijn winsor and newton markers. Die hebben een brede punt en een kleine bulletpunt. Ik vind dat heel fijn voor gedetailleerd werk. Heel veel mensen zweren bij copics en de brushtip, maar die vind ik persoonlijk iets minder fijn omdat ik gewoon gedetailleerd werk en de hoeveelheid inkt niet echt kan doseren of zo? Ik heb twee copics gekocht in huidskleuren omdat ik die heel vaak gebruik en omdat je wel vullingen kan kopen voor copics, dus dat is zuiniger dan de winsor and newtons. Het is een persoonlijke voorkeur. Persoonlijk vind ik het niet erg om bij W&N markers vaker te herkopen, want dan heb je stevige nieuwe puntjes haha. Plus de colorless blender punten verslijten ook wel als je ze heel vaak gebruikt en dan is het gewoon handig dat je direct een nieuwe koopt omdat de inkt toch op is. Ik koop mijn copics op dekwast.nl (maar vergelijk zeker met andere websites, want dekwast is niet altijd de goedkoopste prijs) maar bestel eigenlijk als het kan vooral op vanbeekart.nl Die zijn echt superklantvriendelijk, goedkoopste prijs en hebben regelmatig kortingen! Ik heb al mijn markers daar gekocht voor 2 euro per stuk (nu staan ze aan 2,49). Ik heb van de winsor and newton markers trouwens ook alle kleuren (ze hebben er 200+ of zo, dus ja daar heb ik flink wat aan uitgegeven maar ik teken er oprecht zo graag mee en als je ze goed opbergt en bewaart drogen ze echt niet uit. Ze doen het nog altijd super goed na 2 jaar dus ze zijn zuinig genoeg). Als je kleurswatches wilt ten opzichte van elkaar, geef dus maar een gil!
Ik verkies dus de winsor and newton markers zeker boven de copics, maar ik zou zeggen om even een aantal markermerken uit te testen die binnen je budget vallen en dan te sparen voor kleuren van dat bepaalde merk. De spectrum noir markers zou ik niet aanraden. Ze hebben ook brush tips maar in slechte kwaliteit, dus die rafelt als een vilten punt. De copic brushtips zijn buigbaar en van een soort materiaal dat het niet kan rafelen of zo. Voor de prijs krijg je dus wel echt kwaliteit! Alleen hervullen is wel een messy bedoening, aangezien de inkt best wel kan plakken (ik hervul ze door de inkt te druppelen op een van de puntjes en dan zuigt die dus de inkt op, maar als je morst heb je dus dat plakkerige)
Wat betreft het delen van mijn eigen tekeningen!
Ik teken zelf dus met marker, maar ik schets de laatste tijd ook heel vaak traditioneel om het dan digitaal in te kleuren. Dat vind ik een fijne techniek, maar ik vind mijn wacom bamboo tekentablet niet echt fijn. Ik ben nu aan het sparen voor een ipad pro, apple pencil en procreate. Heel veel tekenaars zijn daarvan tevreden en ik wil ook heel graag proberen tekenen op een scherm, maar een cintiq is me net wat te duur en een ipad is nog multifunctioneel dus dat kan ik nog goed praten. Plus het apple pencil is blijkbaar een hele goede tool omdat het echt werkt als een potlood. Maar voorlopig doen we het dus nog met de wacom bamboo en photoshop, haha
^Deze heb ik dus geschetst en digitaal ingekleurd met photoshop + wacom bamboo
^
oh nee deze tekening is al van mei vorig jaar geleden en moet ik nog altijd afwerken haha maar ik ben bang dat ik het nu ruïneer
Bij deze ben ik begonnen met rembrandt pastels om de grote lagen kleur te leggen. Ik vind potloodstrepen nooit mooi. Ik kan echt niet goed kleuren zonder strepen, ook al gebruik ik doezelaars om de strepen te blenden en te vervagen! Wat ik dus doe is eerst in pastel kleuren, dat dan uitblenden met mijn vingers en dan daarover kleuren met mijn faber castell potloden. En dan dat potlood ook wat vervagen met doezelaars. Het is veel heen en weer gaan tussen die twee als ik zoiets doe.
Voor tekeningen met marker verwijs ik eigenlijk naar mijn instagram (ik heb die foto's niet op mijn laptop om up te loaden atm)
Deze is bijv. een met marker, white gelpen (en de lijnen die je ziet waren grafietpotlood onder de marker)
Pas op, bloot lichaam warning haha
https://www.instagram.com/p/BRn-v4bATOP/?taken-by=pixielisje
Mijn stijl is eigenlijk echt heel hard aan het veranderen vergeleken met wat je ziet op mijn instagram, trouwens. Ik teken nu meer en mijn stijl evolueert mee hahaha
A to the Z