Mijn techniek was lezen en er samenhang in zien. Die samenhang werden verhalen in mijn hoofd ("en toen vroegen de Spanjaarden hulp aan de rest van Europa opdat Zuid-Amerika niet zou dekoloniseren, maar die zagen dat niet zo zitten, voornamelijk uit eigenbelang. Toen Monroe afkwam met z'n doctrine waren de Britten blij, want ze hadden een excuus, en hadden die Spanjaarden iets van "GODVERDOMSE BRITTEN!", maar veel konden ze er natuurlijk niet aan veranderen. Spanje kon het niet op z'n eentje aan en Latijns-Amerika werd gedekoloniseerd." Zo'n dingen. :')) en als je de samenhang ziet, dat wordt geschiedenis vrij gemakkelijk. Het zijn namelijk voornamelijk sociologische processen die door psychologische processen wendingen nemen. Dus ik zou zeggen: lezen en blijven lezen tot je er een logisch verhaal van kunt maken. Een verhaal dat aan de hand van economische, politieke, culturele en sociologische redenen logisch klinkt. (:
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried