• Hoi lieve Q’ers,

    Ik zit in de derde en moet profiel kiezen. Nou weet ik al bijna wat het wordt, maar ik twijfel heel erg tussen twee vakken.

    Ik kies het profiel Economie en Maatsxhappij. Dan heb ik als vakken:
    Nederlands
    Wiskunde A
    Engels
    Latijn
    Frans
    Geschiedenis
    Economie
    Grieks
    Aardrijkskunde of natuurkunde

    En op de laatste plek twijfel ik nog heel erg. Ik weet niet wat ik wil kiezen. Aardrijkskunde is makkelijk als je het leert en iedereen slaagt er goed voor. Natuurkunde vind ik heel leuk en ook heel makkelijk, maar daar is het eindexamen veel moeilijker. Ik wil het ook niet alletwee, want dan moet ik gaan “sluimeren” oftewel lessen missen omdat ik eigenlijk teveel vakken heb.

    Het maakt mij niet uit qua vervolgstudies, ik heb het nergens speciaal voor nodig.

    Wat denken jullie dat een beter vak is?

    Liefs,
    Mare / Ristridin


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Als je later niets met natuurkunde gaat doen, zou ik voor Aardrijkskunde gaan. Naar mijn idee heb je daar nog meer aan door de jaren heen.

    Aardrijkskunde vond ik persoonlijk veel beter te doen dan natuurkunde (al was ik nog altijd een ramp, but that's just me) en dat is inderdaad echt een vak dat heel makkelijk kan zijn als je goed leert. Ik denk ook dat dat iets meer aansluiting vind bij de rest van je vakken.

    Is trouwens bij natuurkunde, wiskunde B niet verplicht? Dat was bij mij op school wel het geval namelijk.

    [ bericht aangepast op 15 jan 2018 - 22:44 ]


    El Diablo.

    Natuurkunde vind ik heel leuk

    Volgens mij heb je zelf al geantwoord. :Y) Nee serieus, als je dat een leuker vak vindt, zou ik er echt niet mee inzitten dat het examen moeilijker is. Het punt is gewoon dat je bij natuurkunde inzicht nodig hebt om oefeningen op te lossen en dingen te begrijpen. Dat heb je veel minder bij aardrijkskunde, daarom dat het makkelijker is. Maar als je zegt dat je het leuk vindt, dan heb je dat inzicht blijkbaar wel, en zal natuurkunde dus ook wel lukken. (;


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Maluma schreef:
    Aardrijkskunde vond ik persoonlijk veel beter te doen dan natuurkunde (al was ik nog altijd een ramp, but that's just me) en dat is inderdaad echt een vak dat heel makkelijk kan zijn als je goed leert. Ik denk ook dat dat iets meer aansluiting vind bij de rest van je vakken.

    Is trouwens bij natuurkunde, wiskunde B niet verplicht? Dat was bij mij op school wel het geval namelijk.


    Nee, ik heb het gevraagd aan mn nask docent en met wiskunde A kon het ook heel goed.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Naar mijn idee is Aardrijkskunde altijd handig, maar als je natuurkunde leuker vind moet je dat gewoon kiezen :Y)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Wauw dat je überhaupt natuurkunde mag kiezen bij dat profiel! Wij moesten minstens wiskunde B doen om natuurkunde te mogen kiezen en het kon ook niet los van scheikunde, vakken die je echt kunnen helpen met natuurkunde. Nou moet ik zeggen dat ik dat persoonlijk bullshit vond want ik kon prima natuurkunde als ik wiskunde B niet snapte, maar ik denk dat wel erg gewaagd is in deze situatie om natuurkunde te kiezen. Maar als je het heel leuk vind en je er vol voor in wil zetten zou ik het doen. Als je niet mega gemotiveerd bent en bereid bent heel hard te werken, zou ik geen natuurkunde kiezen though. Dan ga je jezelf in moeilijkheden brengen waarschijnlijk.


    At the end we're all cursed

    Ik zou gewoon kiezen wat je het leukste vindt, als je daar nog een voorkeur in hebt en het verder toch niet echt uitmaakt voor je vervolgstudie. Je moet het toch nog een paar jaar gaan volgen, dus dan kun je het maar beter een beetje interessant vinden. En wat je ook zou kunnen meewegen is juist waar je denkt nog het meest bij te gaan leren. Ik heb zelf geen natuurkunde gehad in de bovenbouw, maar ik heb wel aardrijkskunde gehad in de vierde en dat heb ik toen laten vallen, omdat ik niet het gevoel had dat ik er echt veel nieuwe dingen leerde en ik het dan een beetje zinloos vond om het vak te volgen. Maar je kunt uiteindelijk natuurlijk alleen zelf kiezen (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik denk dat je met fysica het meest bent, maar je moet doen wat je wilt. Aardrijkskunde is een belangrijk vak, dat ga ik niet ontkennen, maar het is ook niet iets waar je heel veel inzicht voor nodig hebt. Je kan het perfect op je eentje begrijpen zonder leerkracht, dus mocht je er later toch iets mee willen doen, kan je dat zelf best gemakkelijk inhalen. Dat is een ander verhaal met natuurkunde. Mijn punt hier is maar dat het dus meer opties openhoudt voor latere studies.
    Maar eigenlijk moet je gewoon doen waar je zin in hebt zonder je te veel zorgen te maken over het eindexamen. Dat is niet het belangrijkste. (:

    [ bericht aangepast op 16 jan 2018 - 9:02 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Als je aardrijkskunde neemt, heb je ook C&M. Twee profielen staat wel tof; had ik ook haha.
    Mijn aardrijkskundedocent heeft weleens gezegd dat het vak eigenlijk heel zinloos is, omdat je alles wat je leert makkelijk zelf kunt leren of op kunt zoeken en dat je het nergens voor nodig hebt haha.

    Maar wat hierboven al gezegd is inderdaad; kies wat je het leukst vindt en niet op basis van het eindexamen. (:


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Uit je tekst begrijp ik dat je natuurkunde eigenlijk wel het leukst vindt, en zoals al gezegd is: ik zou gewoon kiezen op basis van wat je dus het leukst vindt, en niet op basis van dat eindexamen. Maar uiteindelijk ben jij de persoon die de knoop moet doorhakken, dus succes ^^

    [ bericht aangepast op 16 jan 2018 - 7:54 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Natuurkunde is vrij pittig in hogere jaren en je moet rekening houden dat Natuurkunde (waarschijnlijk) veel tijd gaat kosten. Aardrijkskunde is meer een stamp vak, Natuurkunde is echt een dit-moet-je-begrijpen vak. Als je het leuk vindt zou ik het zeker doen, want Natuurkunde vond ik ook super en interessant en is prima te doen zonder Wiskunde B. Je moet alleen goed in gedachten houden dat het misschien iets meer tijd gaat kosten dan bijv. Economie. In jouw pakket staat het wel grappig, is weer eens wat anders!


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik had aardrijkskunde en natuurkunde in mijn pakket en ik vond aardrijkskunde echt verschrikkelijk. Ik denk dat je aan natuurkunde meer hebt, mocht je toch besluiten wel iets in die richting te gaan doen. Ik doe nu een opleiding waar je met ieder profiel binnen kan komen, maar de mensen die geen natuurkunde hebben gehad zijn allemaal al afgevallen, terwijl het geen eis is om deze opleiding te doen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb zelf aardrijkskunde gekozen en merk dat dit in combinatie met geschiedenis heel handig kan zijn ^^


    What worries you, masters you.

    Ik vond aardrijkskunde echt een rotvak, dus ik zou sowieso voor natuurkunde zijn gegaan (maar die keuze hebben we in België niet haha). Maar natuurkunde is naar mijn mening echt 1000x interessanter, al is het wel een stukje moeilijker haha.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Catullus schreef:
    Ik vond aardrijkskunde echt een rotvak, dus ik zou sowieso voor natuurkunde zijn gegaan (maar die keuze hebben we in België niet haha). Maar natuurkunde is naar mijn mening echt 1000x interessanter, al is het wel een stukje moeilijker haha.

    Dit haha, aardrijkskunde mocht me niet en ik mocht hem niet (krul)


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien