• Hoi lieve Q’ers,

    Ik zit in de derde en moet profiel kiezen. Nou weet ik al bijna wat het wordt, maar ik twijfel heel erg tussen twee vakken.

    Ik kies het profiel Economie en Maatsxhappij. Dan heb ik als vakken:
    Nederlands
    Wiskunde A
    Engels
    Latijn
    Frans
    Geschiedenis
    Economie
    Grieks
    Aardrijkskunde of natuurkunde

    En op de laatste plek twijfel ik nog heel erg. Ik weet niet wat ik wil kiezen. Aardrijkskunde is makkelijk als je het leert en iedereen slaagt er goed voor. Natuurkunde vind ik heel leuk en ook heel makkelijk, maar daar is het eindexamen veel moeilijker. Ik wil het ook niet alletwee, want dan moet ik gaan “sluimeren” oftewel lessen missen omdat ik eigenlijk teveel vakken heb.

    Het maakt mij niet uit qua vervolgstudies, ik heb het nergens speciaal voor nodig.

    Wat denken jullie dat een beter vak is?

    Liefs,
    Mare / Ristridin


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik moet dit jaar ook kiezen; waarom ga jij voor Economie en Maatschappij? Gewoon nieuwsgierig ^^


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Doe altijd wat je leuk vindt. Dat is echt zó belangrijk, zeker op de middelbare waar niet alles leuk is haha.

    Ik vond natuurkunde (en wiskunde B) echt een hel, maar bij ons kon je ook natuurkunde met wiskunde A hebben. Het is inzicht en heel veel oefenen, dus bereid je daar wel op voor. Zelfs met mijn slechte punten heb ik een voldoende voor het eindexamen gehaald, dus als jij het leuk vindt en begrijpt, moet dat ook lukken!

    Heel veel succes met kiezen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Neverbealone schreef:
    Ik moet dit jaar ook kiezen; waarom ga jij voor Economie en Maatschappij? Gewoon nieuwsgierig ^^


    Ik ben geen bèta en heb een hekel aan biologie, dus Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid vielen al heel snel af bij mij.

    Ik vind economie belangrijk als vak en ik ben er ook wel aardig goed in, dus ging mijn voorkeur uit naar Economie en Maatschappij. Het enige waar ik nog over heb zitten twijfelen, is of ik geen NT profiel zou kiezen omdat ik slecht ben in geschiedenis. Maar toen zag ik dat je dan ook scheikunde moet hebben en ik ben ook slecht in scheikunde. En dan vind ik geschiedenis toch net wat leuker.

    Waar twijfel jij nog tussen?

    @iedereen: bedankt voor jullie inzichten. Ik zal in dit topic ook laten weten wat het uiteindelijk gaat worden. Als je nog niet gereageerd hebt: zeg het me! Hoemeer inzichten, hoe fijner het is.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Mijn mening is eigenlijk al genoemd, maar ik ben er ook voor gewoon te doen wat je het meest ligt. Wat uit je verhaal natuurkunde lijkt te zijn.
    Eindexamens kunnen sowieso lastig zijn, daar moet je het niet om laten denk ik. En als je het leuker vindt, helpt dat mee bij het leren. Bovendien lijkt het alsof je iets van basis in natuurkunde al hebt als je natuurkunde nu makkelijk vindt. Een goede basis helpt ook mee.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ristridin schreef:
    (...)

    Ik ben geen bèta en heb een hekel aan biologie, dus Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid vielen al heel snel af bij mij.

    Ik vind economie belangrijk als vak en ik ben er ook wel aardig goed in, dus ging mijn voorkeur uit naar Economie en Maatschappij. Het enige waar ik nog over heb zitten twijfelen, is of ik geen NT profiel zou kiezen omdat ik slecht ben in geschiedenis. Maar toen zag ik dat je dan ook scheikunde moet hebben en ik ben ook slecht in scheikunde. En dan vind ik geschiedenis toch net wat leuker.
    Waar twijfel jij nog tussen?
    Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor NG, maar ik twijfel nog een beetje of ik dan NLT er wel of niet bij neem, en of ik Wi A zal doen (aangeraden) of Wiskunde B (handig voor NT). Bovendien moet ik nog even kiezen of ik tekenen ga inwisselen voor muziek.


    Edit -> code vergeten

    [ bericht aangepast op 16 jan 2018 - 17:11 ]


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Neverbealone schreef:
    (...) Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor NG, maar ik twijfel nog een beetje of ik dan NLT er wel of niet bij neem, en of ik Wi A zal doen (aangeraden) of Wiskunde B (handig voor NT). Bovendien moet ik nog even kiezen of ik tekenen ga inwisselen voor muziek.


    Wiskunde A werd mij ook heel sterk aangeraden, uiteindelijk heb ik zowel wiskunde A als B gedaan en ik vond B velen malen makkelijker. Als je alle beta vakken hebt, maakt wiskunde B veel meer duidelijk en kan het wel echt helpen met inzicht in deze vakken. Je moet voor jezelf goed nagaan of je goed bent in vergelijkingen oplossen (wat prioriteit nummer 1 is bij wiskunde B) of niet.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Mijn ervaring was dat natuurkunde een stuk moeilijker is dan Nask of natuurkunde in 3VWO. Bij ons wisselde methode in de vierde en opeens werden de berekeningen een stuk lastiger. Bij aardrijkskunde was dit veel minder.

    Kun je niet met allebei beginnen en na een jaar de minst leuke laten vallen?


    I am an idiot, I move.

    PickleRick schreef:
    Mijn ervaring was dat natuurkunde een stuk moeilijker is dan Nask of natuurkunde in 3VWO. Bij ons wisselde methode in de vierde en opeens werden de berekeningen een stuk lastiger. Bij aardrijkskunde was dit veel minder.

    Kun je niet met allebei beginnen en na een jaar de minst leuke laten vallen?


    Daar zat ik ook aan te denken, maar ik wil komend jaar naar een ambitieus orkest dus ik ga daar meer tijd insteken. En dan wil ik gewoon zekerheid over mijn profiel en niet nog dingen moeten kiezen en meer uren werken.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.