Patholoog schreef:
ik zal wat argumenten tegen geven, maar niet erg informatief.
-wat bedoel je met strafbaar? maar meer belangrijk, waar ga je de lijn trekken? De lijn tussen plagen en pesten kan soms heel dun zijn.
-Er is niet altijd voldoende bewijs voor pesten, hoe ga je dat dan aanpakken? Ga je uit van het woord van de dader, die mogelijk kan liegen. Of ga je uit van de pester, die uiteraard niet gaat toegeven dat hij pest (waar, of niet waar).
-aan wat voor straf denk je dan? wie gaat hier mee bemoeid raken? --> hier kun je eens kijken naar mislukte pogingen van pestpreventie op scholen.
oh ja, en misschien ook eens kijken als je argumenten maakt voor voor en tegen, dat je je eigen argumenten ook kunt ontkrachten, indien je klasgenoot dezelfde argumenten kan ontkrachten.
Ik vind deze wel goed. Maar het is wel stom dat je zoiets moet doen voor een opleiding paraveterinair.
Ik heb hier op oneens geklikt. Waarom? Omdat je anders "zuigers" gaat krijgen. Zo zag ik op mijn middelbare school een jongen een meisje tegen de vloer slaan. Maar dat meisje had het zelf over zich afgeroepen; ze was duidelijk populairder dan hem en zat met haar meelopers zijn moeder te beledigen. Ze zat waarschijnlijk al heel lang te zuigen. Ze wist dat hij zich verbaal slecht kon verdedigen, en slaan was verboden. Dus ze kon toen al genieten van zijn extra straf.
Pesten is vaak ook zo klein dat het moeilijk te zien is. Het kan elke keer een kind als laatste kiezen zijn (met gym en groepsprojecten). Of telkens dezelfde flauwe "grap" . Of nooit iemand uitnodigen. En vaak gebeurt het door meerdere personen (ga je de hele klas straffen?). Soms gebeurt het door mensen die elkaar niet kennen (uitgescholden worden voor hoer, bespuugd worden).
Ik heb ook ooit straf gekregen omdat ik een meisje terug schopte. Dat meisje wist de docent ervan te overtuigen dat zij niks had gedaan. Pesters zijn sociaal vaak veel beter en zullen dus eerder voor elkaar krijgen dat de gepeste nog meer straf krijgt, dat gebeurt nu al. Hoeft niet erger te worden.
Gewoon duidelijke regels stellen " Je mag hoedanook niet slaan" werkt beter.
Pesten is niet per se discriminatie zoals volgens de grondwet. Pesten kan ook voortkomen uit jaloezie (vb het kind dat de hoogste cijfers haalt). Cyberbullying lijkt mij makkelijker op te sporen en zal wel strafbaar gesteld mogen worden.
wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder