Square schreef:
Even ter verheldering: dit gaat niet over mij. Dit is een zeldzame "asking for a friend" die ook echt for a friend is, want ik drink zelf helemaal niet om een aantal verschillende redenen, maar voornamelijk omdat ik het gewoon allemaal niet lekker vind.
Dit topic is er omdat ik dientengevolge eigenlijk nul ervaring met alcohol heb persoonlijk (behalve als je het zien van de effecten op andere mensen meetelt, I guess) en ik me nu een beetje zorgen maak om iemands alcoholgebruik. Google was niet heel behulpzaam, want de richtlijn voor maximum aantal glazen per week zwabbert behoorlijk als je naar verschillende websites kijkt. Meningen van echte mensen horen is daarom erg interessant, zelfs al zijn jullie het duidelijk ook niet eens, haha, wat ik kan begrijpen, want dit is zo'n onderwerp waar je persoonlijke ervaringen en insteek een grote rol spelen.
Het hangt er nogal vanaf wat de situatie is, denk ik. Een hele fles wijn (ongeveer vier medium glazen) tijdens een maaltijd kan best gebeuren zonder dat het schadelijk is, zolang je het niet iedere dag doet. Dat is mij ook wel gebeurd als ik uit eten ging of zo en je meteen drie uur aan een tafel zit. Gooi er nog een biertje bij bij de borrel voor de maaltijd en twee whiskeys ergens later op de avond en ik zou zeggen dat het wel wat aan de hoge kant is, maar als dit gaat over een student, is het niet meteen reden tot zorg? Het klinkt misschien raar want het is natuurlijk niet gezond, maar studenten die veel uitgaan hebben over het algemeen ook een hogere tolerantie. Ik kan dit ook best wel op in een avond. De volgende ochtend is een beetje belabberd, maar ook weer niet iets waar ik de hele dag ziek van zou zijn.
Maar als het iedere dag gebeurt en die persoon is een stuk ouder, bijvoorbeeld, of heeft kinderen, zou ik me toch een stuk meer zorgen gaan maken.
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.