• Hé Q,

    Een vraagje: een hele fles wijn leegdrinken in je eentje tijdens één maaltijd, wat voor woorden zouden jullie gebruiken om dat te beschrijven? Het hoeven niet per se losse woorden te zijn, want dat was gewoon mijn verwarrende woordkeuze (ha). Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening, eigenlijk, in het algemeen. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    SPECS schreef:
    (...)

    Klopt, maar het is wel alcoholisch als in 'het heeft er trekjes van', dat was meer wat ik bedoelde.


    Ohhh op die manier! Hm, ja alleen als dit iedere avond voorkomt vind ik het iets alcoholisch hebben. Maar als dit bij één keer al alcoholisch is, dan ben ik ook alcoholisch. (':


    Hmm, maar dat klopt écht niet. Je hebt van die sites met tests over risicogevallen voor alcoholisme en dat klopt gewoon niet. Het hangt namelijk héél erg af van je situatie en gebruiken. Als je een student bent en veel drinkt, noemt niemand je alcoholist maar "een goed praktiserende student" of "levensgenieter", terwijl er ook echt een enorme hoeveelheid aan alcohol in gaat.
    Je hebt ook volwassenen die elke avond 2 glazen wijn drinken bij het eten, of gewoon omdat ze het lekker vinden - als je dat invult bij zo'n test ben je ineens ook een risicogroep, terwijl je echt alleen maar drinkt voor de gelegenheid en juist niet om dingen weg te drinken.
    Zelfs mensen die zichzelf fijner voelen met alcohol, omdat ze dan wat losser zijn en dergelijke, zijn niet per definitie alcoholist, Of risicogeval. Je bent pas alcoholist als het je leven in zijn greep heeft, als er andere dingen voor worden gelaten en je het zelf niet in de hand hebt.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    Hmm, maar dat klopt écht niet. Je hebt van die sites met tests over risicogevallen voor alcoholisme en dat klopt gewoon niet. Het hangt namelijk héél erg af van je situatie en gebruiken. Als je een student bent en veel drinkt, noemt niemand je alcoholist maar "een goed praktiserende student" of "levensgenieter", terwijl er ook echt een enorme hoeveelheid aan alcohol in gaat.
    Je hebt ook volwassenen die elke avond 2 glazen wijn drinken bij het eten, of gewoon omdat ze het lekker vinden - als je dat invult bij zo'n test ben je ineens ook een risicogroep, terwijl je echt alleen maar drinkt voor de gelegenheid en juist niet om dingen weg te drinken.
    Zelfs mensen die zichzelf fijner voelen met alcohol, omdat ze dan wat losser zijn en dergelijke, zijn niet per definitie alcoholist, Of risicogeval. Je bent pas alcoholist als het je leven in zijn greep heeft, als er andere dingen voor worden gelaten en je het zelf niet in de hand hebt.


    De hoeveelheid is inderdaad maar één van de vele criteria die opgesteld zijn rondom alcoholisme.


    Ik zuip soms ook iets van 5 blikjes Bacardi per dag ofzo. Word er niet dronken van en ik ben ook geen alcoholist, want ik kan ook gewoon zonder als ik wil.

    Om iemand als alcoholist te bestempelen heb je het over een verslaving. Een verslaving is wanneer iemand afhankelijk van iets word en belangrijke levensehoeften (eten, drinken, slapen, wc, relaxen, weet ik veel) aan de kant schuift voor diegene zijn/haar verslaving.

    Ik denk dat mensen te licht over dat alcoholgebruik heen gaan. Ik heb ooit een lezing gehad van een jongen van ergens begin twintig, dus ook een student, en hij consumeerde relatief veel alcohol zoals iedere student. Niemand die daar vragen bij stelt, want de meeste mensen gaan wel eens uit en drinken wel eens te veel. Maar uiteindelijk had hij wel een alcoholverslaving te pakken. (Hij zei ook dat mensen hem heel vreemd aankeken als hij op zijn leeftijd zei dat hij ex-alcoholist was.) Hij had zijn leven op de rails, hij was niet depressief, volgens mij is dat ook niet nodig om een alcoholist te zijn. Als je 2 glaasjes wijn drinkt per dag en je bent niet dronken of iets, maar je hebt die 2 glaasjes wel echt nodig (niet omdat je je zorgen weg wilt drinken of iets dergelijks) dan ben je in mijn ogen ook verslaafd en dus ook een alcoholist. Het hoeft echt niet zo extreem te zijn. Als je niet zonder kunt, ben je verslaafd (daarvoor hoef je jezelf echt niet iedere dag dronken te drinken.)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Zelf vind ik dat er over alcohol gebruik veel te licht gedaan wordt. Het is een drug, die helaas door de maatschappij als heel gewoon wordt bestempeld.


    The night is dark and full of terrors.

    Dat begrijp ik en dat is ook echt zo, maar als iemand eenmalig een dergelijke hoeveelheid drank nuttigt tijdens een etentje, dan vind ik dat niet direct een alarmerend teken van mogelijk alcoholisme / alcoholmisbruik.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.