• Zoals sommige misschien weten, wil ik heel graag schrijven een niveau verder nemen en er serieus mee aan de slag gaan. Op dit moment ben ik bezig met het herschrijven van mijn vorige SOTY en ga ik dit naar een uitgever proberen te sturen, maar ik wil hiernaast eigenlijk ook uit proberen hoe het is om te werken voor iemand. Het lijkt mij interessant om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor een tijdschrift of krant of website o.i.d. en eigenlijk mag het non-fictie, proza, poëzie, script/scenario etc. zijn. Ik wil vooral graag in opdracht werken oefenen. Heeft iemand misschien tips/ideeen hoe en waar ik mensen kan vinden die mij dit kunnen bieden of weten jullie misschien sites/kranten etc. die ik kan benaderen? Laat het mij weten, dat zou echt super zijn! ^^ Het mag zelfs zo zijn dat jullie zelf iets in opdracht willen laten schrijven voor iets, laat het maar weten c:

    (Ik zou trouwens ook geïnteresseerd zijn in feedback geven, redigeren, omdat ik merk dat ik dat ook erg leuk vind om te doen!)


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pff ik zou geen echte kranten weten! Misschien iets van een school- of studieblad? Om te beginnen. Dan kun je daaropvolgend weer andere dingen benaderen en heb je ook meer ervaring op je cv!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    Pff ik zou geen echte kranten weten! Misschien iets van een school- of studieblad? Om te beginnen. Dan kun je daaropvolgend weer andere dingen benaderen en heb je ook meer ervaring op je cv!

    Ja daar zat ik ook aan te denken en er is wel een klein blad geloof ik, dus misschien kan ik hen wel benaderen. Wat ik het nadeel vindt van die schoolkrant is dat eigenlijk niemand hem leest of hem nergens zie. Het is een beetje een uitgestorven ding of zo, dus dan wordt mijn motivatie ervoor ook gelijk minder.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ah dat begrijp ik. Misschien bij een bedrijf of de gemeente?

    Krijg je vast niet de hoofdprijs voor, maar dat is volgens mij ook niet jouw doel.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2017 - 9:22 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Nee, het gaat absoluut niet om het geld c: vooral om de ervaring. Bij een bedrijf teksten schrijven lijkt mij sowieso wel interessant, maar ik weet dan niet zo goed wat niet te hoog gegrepen is. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan VPRO gids, want die hebben altijd heel veel kleine, super leuke tekstjes, maar ik denk dat dat gewoon te professioneel is, dus ik zoek eigenlijk iets net wat stapjes daaronder.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ja pfoe dat is wel moeilijk. Ik zou dan kijken naar plaatselijke kleine bladen. Of misschien een blad van een stichting of zo?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Hey,
    Bij mij in de buurt hebben we een plaatselijke krant, De Toren heet hij. Daar hebben ze een klein rubriekje voor hun Jonge Reporters. Dit zijn jongeren (waaronder ik) uit de buurt die dat stukjes schrijven over bijv. evenementen uit de buurt waar veel jongeren op af komen. Zo wil de Toren ook jongeren uit de omgeving bereiken. Zo hebben ze ook kinderpersbureau, dat is dus voor kinderen van de basisschool.
    Ik weet niet of jij een plaatselijk krantje hebt, maar dan zou ik het daar proberen.


    ~My Mind Is Free~

    Je kunt misschien mensen benaderen van Creative Writing? Die weten hoe het is om met schrijven hun geld te verdienen. Of je kunt je als vrijwilliger opgeven bij een uitgeverij.


    Tijd voor koffie.

    Ik weet niet of het in Nederland kan of ook zo is, maar je kan eens gaan mailen met wat bedrijven of je eventueel een beroepsverkennende stage kan doen?


    16 - 09 - '17

    Perffect schreef:
    Ja pfoe dat is wel moeilijk. Ik zou dan kijken naar plaatselijke kleine bladen. Of misschien een blad van een stichting of zo?

    Hm ja een stichting is inderdaad wel interessant, misschien kan ik daar eens naar kijken (:

    Jammer schreef:
    Je kunt misschien mensen benaderen van Creative Writing? Die weten hoe het is om met schrijven hun geld te verdienen. Of je kunt je als vrijwilliger opgeven bij een uitgeverij.

    Dat is een slimme! Ik ga eens kijken of ik via die opleiding misschien iets kan doen/vinden. Kan je als vrijwilliger werken bij een uitgeverij? Weet jij misschien of dat een specifieke uitgeverij is die dat doet of niet?

    Underscore schreef:
    Hey,
    Bij mij in de buurt hebben we een plaatselijke krant, De Toren heet hij. Daar hebben ze een klein rubriekje voor hun Jonge Reporters. Dit zijn jongeren (waaronder ik) uit de buurt die dat stukjes schrijven over bijv. evenementen uit de buurt waar veel jongeren op af komen. Zo wil de Toren ook jongeren uit de omgeving bereiken. Zo hebben ze ook kinderpersbureau, dat is dus voor kinderen van de basisschool.
    Ik weet niet of jij een plaatselijk krantje hebt, maar dan zou ik het daar proberen.

    Op het moment woon ik in Utrecht, dus er zal vast wel ergens een plaatselijke krant zijn, maar ik vind het vooral lastig om zoiets te vinden. Hoe ben jij bij jouw plaatselijke krant terecht gekomen?

    Footloose schreef:
    Ik weet niet of het in Nederland kan of ook zo is, maar je kan eens gaan mailen met wat bedrijven of je eventueel een beroepsverkennende stage kan doen?

    Ik heb inderdaad ook al gekeken naar wat stages, maar het lastige is dat ik ook gewoon full time op school zit dus een stage ernaast lastig wordt. Ik heb net een half jaar stage gelopen bij een bedrijf dat scenarios schrijft, maar ik wil nu graag zelf aan de slag, want ik heb het gevoel dat ik al wel genoeg meegekeken heb. Ik wil het vooral echt gaan doen nu.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Paddiecakes schreef:
    (...)
    Dat is een slimme! Ik ga eens kijken of ik via die opleiding misschien iets kan doen/vinden. Kan je als vrijwilliger werken bij een uitgeverij? Weet jij misschien of dat een specifieke uitgeverij is die dat doet of niet?


    Om eerlijk te zijn heb ik er nooit naar gehoord, maar je kunt wel brieven rondsturen - wat dat betreft is het misschien een stomme suggestie, maar het schoot me te binnen :Y)
    Vaak de iets kleinere uitgeverijen stellen soms wat extra handen wel op prijs.Bij Creative Writing zullen ze er waarschijnlijk ook meer over weten.


    Tijd voor koffie.

    Misschien een stomme vraag.. maar meedoen aan wedstrijden schrijven, zou je dat ook willen doen? (dan heb je toch n soort opdracht)


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Ik heb een tijdje als vrijwilliger gewerkt bij een vrije jonge uitgeverij (Ambilicious). Was hartstikke leuk, totdat ik er geen tijd meer voor had. Ik kan best een goed woordje voor je doen. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Jammer schreef:
    (...)

    Om eerlijk te zijn heb ik er nooit naar gehoord, maar je kunt wel brieven rondsturen - wat dat betreft is het misschien een stomme suggestie, maar het schoot me te binnen :Y)
    Vaak de iets kleinere uitgeverijen stellen soms wat extra handen wel op prijs.Bij Creative Writing zullen ze er waarschijnlijk ook meer over weten.

    Het klinkt als een goed idee! Ik ga eens rondkijken (:

    tubbietoost schreef:
    Misschien een stomme vraag.. maar meedoen aan wedstrijden schrijven, zou je dat ook willen doen? (dan heb je toch n soort opdracht)

    Ja dat doe ik al ^^ ik heb al een paar keer meegedaan aan professionele schrijfwedstrijden, alleen ik weet niet zo goed waar ik die allemaal kan vinden. Meestal kom ik ze gewoon toevallig tegen.

    Jotunheim schreef:
    Ik heb een tijdje als vrijwilliger gewerkt bij een vrije jonge uitgeverij (Ambilicious). Was hartstikke leuk, totdat ik er geen tijd meer voor had. Ik kan best een goed woordje voor je doen. :Y)

    Dat zou echt super leuk zijn! Dat zou ik graag willen proberen c: wat moet je dan allemaal doen als je daar vrijwilliger bent?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Paddiecakes schreef:
    (...)
    Dat zou echt super leuk zijn! Dat zou ik graag willen proberen c: wat moet je dan allemaal doen als je daar vrijwilliger bent?

    Ik werd uiteindelijk zelfs gevraagd om mede-eigenaar te worden (wat toch niks voor mij bleek te zijn), dus ik mocht heel veel. Maar als jij aangeeft wat jou het leukste lijkt (redigeren, persberichten schrijven, meedenken over de promotie (of allemaal)) dan kan ik wel even met de eigenaar gaan babbelen. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Jotunheim schreef:
    (...)
    Ik werd uiteindelijk zelfs gevraagd om mede-eigenaar te worden (wat toch niks voor mij bleek te zijn), dus ik mocht heel veel. Maar als jij aangeeft wat jou het leukste lijkt (redigeren, persberichten schrijven, meedenken over de promotie (of allemaal)) dan kan ik wel even met de eigenaar gaan babbelen. (:

    Ik vind redigeren het leukste denk ik (: persberichten schrijven en meedenken over promotie is niet helemaal mijn ding, hoewel ik daar wel mee zou kunnen helpen. Dat zou echt super zijn!


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.