• ... onderzoeksmateriaal. Ik ga volgend jaar afstuderen en ik ben al een beetje aan het beginnen met een onderzoek daarvoor. Ik ben vooral opzoek literatuur en audiovisuele media die ik kan gaan gebruiken voor dit onderzoek, maar ook kunst, muziek of fotografie. Ik zoek audiovisueel materiaal (documentair en fictie, kort en lang, series of foto's) en literatuur (fictie en non-fictie, kort en lang, artikels etc.) die te maken hebben met LGBTQ+, racisme en/of seksisme/feminisme. Zijn er nog zulke boeken, films, artikels of zelfs kunstenaars die jullie raakte/boos maakte/verdrietig maakte etc.? Dit is wat ik tot nu toe heb (het gaat niet allemaal over die onderwerpen, though).

    LITERATUUR
          • The hero with a thousand faces door Joseph Campbell
          • The Greek Myths door Robert Graves
          • Graffiti (and Other Poems) door Savannah Brown
          • Romeo and Juliet door William Shakespeare
          • Quiet door Susan Cain
          • Daring Greatly door Brené Brown
          • The Philosophy of Tim Burton
          • Korte Verhalen door Alice Walker
          • The Picture of Dorian Gray door Oscar Wilde [gelezen]
    Racisme
          • Uncle Tom's Cabin door Harriet Beecher Stowe
          • Desiree's Baby door Kate Chopin
          • To Kill a Mockingbird door Harper Lee [gelezen]
    Seksisme
          • The Scarlet Letter door Nathaniel Hawthorne
          • The Bell Jar door Sylvia Plath

    AUDIOVISUELE MEDIA
          • The Help van Tate Taylor
          • Juste la fin du monde door Xavier Dolan
          • A girl like her door Amy S. Weber [gezien]
          • SKAM door NRK P3 [gezien]
          • Fruitvale Station van Ryan Coogler
          • The Girl with the Dragon Tattoo door David Fincher
          • La vie d’Adèle door Abdellatif Kechiche
          • The Greatest door Sia

    OVERIG

    [ bericht aangepast op 20 jan 2017 - 20:45 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Occamy schreef:
    Idunno, maar op de één of andere manier vind ik de trilogie achter De Vrouw die met Vuur Speelde, Mannen die Vrouwen haten en die derde waarvan ik de naam ben vergeten (is die Deense boekenserie met die journalist en Liesbeth Salander, een vrouw die misbruikt is door een één of andereen hoge pief in Denemarken (?)) ook best wel seksistisch. Zo heb ik het altijd begrepen van de stukjes film die ik heb gezien. Je hebt daar de boeken van, de Deense verfilmde versie en het eerste boek is ook in Hollywood verfilmd. Wij hebben thuis de boeken de zes delen van de drie films, mocht je ze willen lenen. (:

    Oeh ik ga het even googlen, bedankt! (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik ben bezig met mijn essay en stuitte zo op de volgende twee links:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_feminist_comic_books

    https://en.wikipedia.org/wiki/Portrayal_of_women_in_American_comics

    Misschien dat wiki zelf geen goede verwijzing is, maar misschien kun je iets met de bronnen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    Ik ben bezig met mijn essay en stuitte zo op de volgende twee links:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_feminist_comic_books

    https://en.wikipedia.org/wiki/Portrayal_of_women_in_American_comics

    Misschien dat wiki zelf geen goede verwijzing is, maar misschien kun je iets met de bronnen!

    Ahh nice, comics zijn ook gaaf om te gaan lezen!


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Heb je al eens gekeken naar Glee?
    Sure, het is een beetje een 'silly' tv serie, maar in al die seizoenen hebben ze ook heel wat afleveringen gedaan over al die onderwerpen. Vooral LGBTQ+ komt er in voor, op verschillende manieren! En dat op een serieuze manier, maar soms ook iets minder serieus.
    Misschien dat je daar iets mee bent n.n.


    soul made of stardust and chaos.

    Misschien kan je wat met de werken van de fotograaf Robert Mapplethorpe, die zowel racisme als LGBT in zijn composities verwerkt.


    oi, suzy

    Ik weet niet wat voor soort onderzoek het is, maar voor non - fictie zou ik naar de "moeders'' van het feminisme gaan. Mary Wollstonecraft (Vindication of the Rights of Woman) en Olympe de Gouges (Verklaring van de rechten van de vrouw en burgeres) zijn zowat de grootste grondleggers van het feministische gedachtegoed uit de eerste feministische golf en Simone de Beauvoir is de meest vooraanstaande uit de tweede golf. Met wat precies dat was weet ik precies wel niet.
    De meest luchtige of emotionele kost zal het wel niet zijn, maar je weet nooit dat je er toch iets aan hebt. Heb even opgezocht en blijkbaar bestaat er van Simone de Beauvoir een film: Violette, heet die. Dat zal wel gedramatiseerd zijn.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2017 - 14:29 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik kan je alleen verwijzen naar Amandla Stenberg. Ze zet zich in voor de rechten van de mens en probeert racisme de wereld uit te helpen. (bovendien is ze ook actief in het feminisme). Ze reageert regelmatig op sociale media van andere beroemde mensen met gegronde commentaar.
    Als ik me niet vergis heeft ze ook een soort comic (al weet ik niet of die ook met racisme,... te maken heeft). Ze speelt mee in As You Are (die film is misschien ook wel nuttig).
    Ze deed een schoolproject: don't cash crop my cornrows. Als je dat gewoon even ingeeft in Google, zal je het filmpje wel vinden normaal gezien. Het gaat over het feit dat vele artiesten dingen overnemen uit de zogenaamde Black culture zonder er bij na te denken en zonder verder enig respect te tonen naar de mensen van die cultuur. Zo kwam ze tot de uitspraak: what would America be like if we loved black people as much as we loved black culture.
    Hier vind je alleszins haar website: klik

    Nu ik dit trouwens allemaal schrijf, misschien heb je iets aan de film Black van Adil el Arbi en Bilall Fallah.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2017 - 16:09 ]


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    0uterspace schreef:
    Heb je al eens gekeken naar Glee?
    Sure, het is een beetje een 'silly' tv serie, maar in al die seizoenen hebben ze ook heel wat afleveringen gedaan over al die onderwerpen. Vooral LGBTQ+ komt er in voor, op verschillende manieren! En dat op een serieuze manier, maar soms ook iets minder serieus.
    Misschien dat je daar iets mee bent n.n.

    Yap, ik heb alles van Glee gezien. Het hoeft niet allemaal hoogstaande kunst te zijn, juist niet. Glee is zeker een goede bron waar ik naar kan kijken! (:

    Olsson schreef:
    Misschien kan je wat met de werken van de fotograaf Robert Mapplethorpe, die zowel racisme als LGBT in zijn composities verwerkt.

    Wow. Dat zijn vette foto's! Daar kan ik zeker naar mee, bedankt! ^^

    Histoire schreef:
    Ik weet niet wat voor soort onderzoek het is, maar voor non - fictie zou ik naar de "moeders'' van het feminisme gaan. Mary Wollstonecraft (Vindication of the Rights of Woman) en Olympe de Gouges (Verklaring van de rechten van de vrouw en burgeres) zijn zowat de grootste grondleggers van het feministische gedachtegoed uit de eerste feministische golf en Simone de Beauvoir is de meest vooraanstaande uit de tweede golf. Met wat precies dat was weet ik precies wel niet.
    De meest luchtige of emotionele kost zal het wel niet zijn, maar je weet nooit dat je er toch iets aan hebt. Heb even opgezocht en blijkbaar bestaat er van Simone de Beauvoir een film: Violette, heet die. Dat zal wel gedramatiseerd zijn.

    Ik zoek naar alles eigenlijk. Alles wat binnen die thema's valt. Gigantisch breed, I know, maar ik heb zeven maanden en ik wil zo breed mogelijk beginnen en vanaf daar mijn onderwerpen verkleinen. Ik heb inderdaad al naar de grondleggers van feminisme gekeken. Ik zal de film ook nog even bekijken! (:

    GusWaters schreef:
    Ik kan je alleen verwijzen naar Amandla Stenberg. Ze zet zich in voor de rechten van de mens en probeert racisme de wereld uit te helpen. (bovendien is ze ook actief in het feminisme). Ze reageert regelmatig op sociale media van andere beroemde mensen met gegronde commentaar.
    Als ik me niet vergis heeft ze ook een soort comic (al weet ik niet of die ook met racisme,... te maken heeft). Ze speelt mee in As You Are (die film is misschien ook wel nuttig).
    Ze deed een schoolproject: don't cash crop my cornrows. Als je dat gewoon even ingeeft in Google, zal je het filmpje wel vinden normaal gezien. Het gaat over het feit dat vele artiesten dingen overnemen uit de zogenaamde Black culture zonder er bij na te denken en zonder verder enig respect te tonen naar de mensen van die cultuur. Zo kwam ze tot de uitspraak: what would America be like if we loved black people as much as we loved black culture.
    Hier vind je alleszins haar website: klik

    Nu ik dit trouwens allemaal schrijf, misschien heb je iets aan de film Black van Adil el Arbi en Bilall Fallah.

    Dit zijn zeker goede bronnen, dankjewel! Ik ga haar eens bekijken (:

    Super bedankt allemaal, ik heb echt een gigantische lijst nu, ook leuk dat er veel dingen tussen zitten die ik nog niet ken(de).


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    Super bedankt allemaal, ik heb echt een gigantische lijst nu, ook leuk dat er veel dingen tussen zitten die ik nog niet ken(de).


    Graag gedaan!


    oi, suzy