Pride en Moonlight zijn inderdaad fantastische films! (bloos)
Ik weet er nog een heleboel meer, maar ik weet niet of je echt een enorme lijst aan random LGBTQ+ films en personages wilt, dus hier vooral de dingen die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen met hoofdpersonen die niet hetero zijn:
Films
Pride - Zoals hierboven genoemd; niet echt een documentaire, maar wel gebaseerd op echte gebeurtenissen waarbij een groepje LGBTQ+ mensen geld inzamelden voor mijnwerkers tijdens een staking
Moonlight - Ook hierboven genoemd en nu al een behoorlijke favoriet voor de Oscars, en ook gewoon een prachtige film (met geen enkel blank personage, wat best wel gaaf is, want er is veel te weinig niet-blanke LGBTQ representatie)
Imagine Me & You - Dé lesbische romcom
The Opposite of Sex
Breakfast with Scot
The Curiosity of Chance
Brokeback Mountain - Ik bedoel, duh
Philadelphia - Nog zo'n klassieker die je eigenlijk niet mis kunt lopen als je dit soort films zoekt
Milk - Over Harvey Milk, de eerste homoseksuele man die werd in een politieke verkiezing werd verkozen in de VS
Boeken
Carry On - Rainbow Rowell
Dance on my Grave - Aiden Chambers
The Color Purple - Alice Walker
Will Grayson, Will Grayson - David Levithan & John Green
Boy meets Boy - David Levithan (sowieso raad ik aan deze auteur eens te googlen)
The Foxhole Court (en de twee vervolgen daarop) - Nora Sakavic (wat trouwens nog wel een extra interessante is, want dit is alleen selfpublished via Amazon en niet door een uitgeverij uitgegeven, maar toch een behoorlijke hit op internet)
The Song of Achilles - Madeline Miller (hartverscheurende hervertelling van de Iliad vanuit Patroclus' perspectief)
Documentaires
The Celluloid Closet - Over LGBTQ personages in Amerikaanse film door de jaren heen
We were here - Over de AIDS epidemie
Dancing in Dulais - Hier te vinden op YouTube, over de gebeurtenis waar Pride (die film die ik hierboven noemde) op gebaseerd is
Series
Black Mirror, aflevering San Junipero - Deze serie heeft (volgens mij) telkens een soort stand alone afleveringen, en deze gaat over twee vrouwen die verliefd worden; het is een geweldige mix van sci-fi en vintage lesbians
Please Like Me - Australische comedyserie over Josh, een niet per se altijd heel erg likable personage
Sense8
Faking It
Queer as Folk - Dit is het enige wat ik hier heb genoemd dat ik niet helemaal heb gekeken of gelezen, maar het is wel lange tijd dé gay televisieserie geweest, dus het kan eigenlijk niet missen op een lijst als deze
Carmilla - Vampierserie op YouTube met lesbische hoofdpersonen (waarvan ik ook alleen het eerste seizoen heb gezien; is QaF toch niet meer zo alleen)
... oké, dit is alsnog een enorme lijst geworden.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan