Ik weet niet hoe ik hierop moet reageren, want ik heb geen idee hoe seksuele voorlichting er op andere scholen van Nederland en België uitziet, maar ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling. Mijn school was er wel op tijd mee (tweede klas middelbaar, op zich vroeg genoeg in mijn ervaring, want de meeste mensen snapten toch al wel waar de baby'tjes vandaan kwamen op dat punt, maar dat is nog net voordat de vroegsten seks beginnen te hebben), maar ik moet zeggen dat het wel een beetje incompleet voelde, of zo. We hebben het gehad over soa's, over hoe je een condoom om moet doen, over respect hebben voor elkaars grenzen en dat je altijd alarm mag slaan als je je op een of andere manier dan ook seksueel geïntimideerd voelt.
Toch waren er ook belangrijke onderwerpen veel te kort behandeld, naar mijn gevoel, en ik heb het idee dat dat op andere scholen waarschijnlijk ook wordt gedaan. Zo hadden we het wel kort over homoseksualiteit ('het bestaat en het is oké! gay is oké!1!!'), maar we hebben het niet gehad over hoe twee mannen of twee vrouwen dan seks met elkaar hebben. Sterker nog, en dit vind ik wel echt een dingetje, we hebben het niet gehad over hoe twee mannen of twee vrouwen veilig seks met elkaar kunnen hebben. Ik heb zelf moeten opzoeken hoe ik mezelf kan beschermen als ik zou willen vrijen met een andere vrouw en nog steeds heb ik het idee dat ik amper echt een goed idee heb van wat veilige lesbische seks inhoudt.
Ook heb ik het idee dat we het totaal niet over masturbatie hebben gehad, maar dat is toch wel een behoorlijk belangrijk onderdeel van het seksleven van vrijwel iedere tiener en oké, daar zitten natuurlijk minder risico's aan dan aan onveilige seks, over het algemeen, maar ik heb toch het idee dat het meer besproken mag worden, of zo. Ik weet niet, ik heb het idee dat seksuele voorlichting nogal gebrekkig is op het gebied van masturbatie.
Dus, kortom, ja. Ik vind dat de seksuele voorlichting in Nederland en België op sommige vlakken nog tekort schiet. Het is allang niet zo erg als in bijvoorbeeld Amerika, maar er zijn belangrijke onderwerpen waarvan ik vind dat ze iets meer behandeld mogen worden, hoe ongemakkelijk het misschien op het moment zelf ook mag zijn.
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.