• Puellae, MAGICALBEASTS en ik (Laryanue), dachten dat het misschien wel handig zou zijn om alle goede schrijftips en links te verzamelen in een overzicht op Quizlet. In een ander topic van mij lieten jullie weten dat jullie dat wel een goed idee vonden. Om zoveel mogelijk tips te verzamelen maak ik daarom dit topic. De tips die jullie hier geven zullen we uiteindelijk in een story plaatsen.



    A) Opzet van een verhaal
    • Een plot bedenken:
    Het schrijven van een verhaal vergt veel creativiteit. Wil je graag een verhaal schrijven, maar weet je niet waarover? Dan kunnen deze tips je helpen voor het bedenken van een goede verhaallijn.

    - Je hebt eindeloos veel mogelijkheden bij het kiezen van een plot. Zo gaan heel veel verhalen bijvoorbeeld over onderwerpen als pesten, ontvoering of verboden liefde. Veelgebruikte onderwerpen noem je ook wel clichés. Het is helemaal niet verkeerd om deze onderwerpen te gebruiken, maar wel is het vaak extra moeilijk om de lezer te boeien met een onderwerp dat hij of zij al heel erg vaak gezien heeft. Probeer daarom eens om wat origineels te bedenken. Het kost misschien even wat meer moeite aan het begin, maar later zul je merken dat veel mensen bewondering hebben voor je creatieve idee. (Laryanue)

    - Ikzelf heb altijd net inspiratie té veel, maar ik snap dat het voor sommige moeilijk kan zijn. De beste tip die ik ooit heb gelezen, en die ik jullie nu ga meedelen, luidt: Neem gewoon het plot van een film/boek/serie die je leuk vindt en verander alle details. (Dazai)


    • Personages creëren:
    Personages, ze zijn de basis van je verhaal. Maar hoe maak je ze nou eigenlijk interessant?
    Om je personage echt tot leven te laten komen kan het helpen om een vragenlijst over je personage in te vullen. Dit is een soort biografie waar je altijd op terug kunt vallen tijdens het schrijven van je verhaal. De lijst hieronder is gemaakt door jullie op het initiatief van Marble.



    Basis

    1. Hoe heet hij of zij (denk ook aan een tweede naam)?
    2. Hoe oud is hij of zij?
    3. Waar woont hij of zij?

    Uiterlijk

    1. Welke haarkleur heeft hij of zij?
    2. Welke haarstijl heeft hij of zij?
    3. Welke kleur ogen heeft hij of zij?
    4. Wat voor figuur heeft hij of zij?
    5. Wat is zijn of haar lengte?
    6. Wat is zijn of haar kledingstijl?
    7. Heeft hij of zij piercings of tattoos?
    8. Draagt hij of zij make-up?
    9. Wat is zijn of haar huidskleur?
    10. Draagt hij of zij een bril/lenzen?

    Verleden

    1. Wanneer is hij of zij geboren?
    2. Waar is hij of zij geboren?
    3. Welke belangrijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden in zijn of haar leven?
    4. Is hij of zij verhuisd (evt. een reden erbij)?

    Relaties

    1. Is hij of zij getrouwd of heeft een relatie?
    2. Heeft hij of zij nog een vader en / of moeder?
    3. Heeft hij of zij kinderen?
    4. Heeft hij of zij broertjes en / of zusjes?
    5. Met wat voor mensen gaat hij / zij om?
    6. Wat is zijn of haar geaardheid?

    Karakter

    1. Wat zijn zijn of haar goede eigenschappen/gewoontes?
    2. Wat zijn zijn of haar slechte eigenschappen/gewoontes?
    3. Wat zijn zijn of haar grootste angsten?
    4. Waar kan hij of zij absoluut niet tegen?
    5. Heeft hij of zij vreemde gewoontes?

    Interesses

    1. Wat zijn zijn of haar hobby’s?
    2. Wat zijn zijn of haar talenten?
    3. Wat heeft hij of zij gestudeerd?
    4. Wat doet hij of zij voor werk?
    5. Waar droomt hij of zij van?
    6. Heeft hij of zij een bepaald geloof?
    7. Is hij of zij lid van een bepaalde vereniging/groep?
    8. Heeft hij of zij een idool?
    9. Wat voor muziek luistert hij of zij?

    Overige details

    1. Wat is zijn of haar lievelingseten/drinken?
    2. Is hij of zij bijgelovig?
    3. Is hij of zij rijk of juist heel arm?
    4. Heeft hij of zij huisdieren?

    - Ik ben van mening dat personages vooral in je hoofd leven, en dat ze er gewoon moeten staan in je fantasie. Om je personages een beetje te testen, kun je ze allemaal in dezelfde (bizarre) situatie zetten en schrijven hoe ze allemaal op hun eigen manier reageren - je hoeft het niet eens te schrijven, je kunt het je ook gewoon inbeelden. Zo krijg je op een bepaalde manier ook meer inzicht in je personages. (Dazai)

    • Vanuit welk perspectief schrijf ik?
    Het kan lastig zijn te kiezen vanuit welk personage je verhaal wilt schrijven.

    - Het perspectief waar je je goed bij voelt. Mocht er niet meteen een perspectief uitspringen, kun je altijd het eerste hoofdstuk in meerdere perspectieven uitproberen en dan beslissen welke jij het beste vindt - of je kunt natuurlijk ook de mening van anderen vragen. (Dazai)

    -Wanneer je meerdere interessante personages hebt, kun je er voor kiezen om vanuit meerdere perspectieven te schrijven. Dan ziet de lezer het verhaal van twee kanten. (Laryanue)


    • In welke tijd kan ik het beste schrijven?
    Je kunt je verhaal schrijven in de verleden tijd (vt) of in de tegenwoordige tijd (tt).

    - Kies één tijd, schrijf je verhaal niet in meerdere tijden. Af en toe zie ik mensen een verhaal in de tt schrijven, maar dan switchen ze midden in een zin plots naar de vt. Bijvoorbeeld: Daan is verliefd op Elsa, maar de liefde was niet wederzijds.
    Dit moet dan natuurlijk worden: Daan is verliefd op Elsa, maar de liefde is niet wederzijds. (Laryanue)

    - Hetgeen waar jij je het beste bij voelt, en net zoals bij het perspectief kun je ook dingen uitproberen, of experimenteren. (Dazai)


    • Hoe kies ik een goede titel?

    Het kiezen van een goede titel is ontzettend belangrijk, wil je dat je verhaal mensen aanlokt. Toch is het vaak lastig een titel te kiezen die relevant is en nog niet bestaat.

    Kies altijd een titel die je zelf goed begrijpt. Engelse titels worden veel gebruikt, maar als je niet zo goed bent in Engels is het misschien handiger om een Nederlandse titel te kiezen. Wil je toch graag een Engelse titel gebruiken, zorg dan dat je de betekenis kent en vertrouw niet blindelings op Google Vertaler. Dit zelfde geldt overigens voor titels in andere talen als Frans, Duits of Latijn. (Laryanue)


    • Hoe maak ik een cover voor mijn verhaal?
    Ben jij altijd maar opzoek naar die ene creatieve user die een mooie cover voor jou in elkaar kan zetten? Deze tips kunnen je helpen om het zelf eens te proberen.

    Handige links van goede sites om een cover te maken:
    https://www.canva.com/
    https://pixlr.com/


    B) Schrijven
    • Spelling:
    Heel veel spellingsfouten kunnen de lezer afschrikken. Daarom is het belangrijk om je spelling up to date te houden tijdens het schrijven van je verhaal. Klik hier voor de meest gemaakte spellingsfouten.

    - Interpunctie
    Correct gebruik van leestekens is essentieel bij het schrijven van je verhaal.



    • Writersblock
    Een writersblock kan erg vervelend zijn. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen wanneer je het even niet meer ziet zitten.

    - Deze tips helpen mij persoonlijk het meest:
    - Muziek luisteren
    - Afbeeldingen bekijken
    - Wandelen/fietsen/bewegen
    - Andere boeken of verhalen lezen
    (Laryanue)

    - Eén tip: schrijf. Het maakt niet uit hoe slecht het is, het maakt niet uit hoe traag of moeilijk het gaat, of hoe weinig inhoud het heeft... Maar het is belangrijk om jezelf schrijvende te houden. Kun je écht niet schrijven? Lees dan, want boeken zijn voedsel voor de inspiratie van schrijver. (Dazai)


    • Hoe schrijf ik mijn verhaal af?
    Het kan lastig zijn je verhaal echt helemaal af te schrijven.

    -Werk je verhaal van te voren in grove lijnen uit, zodat je weet waar je uiteindelijk naartoe werkt. Dit hoeft niet heel uitgebreid, maar gewoon simpel. Beschrijf per hoofdstuk in een zin of twee wat je wilt laten gebeuren. (Laryanue)

    - Focus op één verhaal tegelijk. Wanneer je een nieuw idee krijg, probeer dat te negeren (schrijf het eventueel wel op voor wanneer je met je huidige verhaal bezig bent). Probeer de eerste versie van je verhaal ook zo snel mogelijk af te hebben (het liefst al binnen een paar maanden), zodat dat al achter de rug is. Editten/herschrijven kun je nog altijd later doen. Wat hier voor mij ook altijd werkt, is niet alles op voorhand proberen uit te werken. Verras je zelf eens tijdens het schrijven. Doe eens iets wat je zelf niet had verwacht. Zo blijft het voor jou ook spannend tijdens het schrijven. (Dazai)



    Klik hier voor handige links tijdens het schrijven


    C) Verhaal uitgeven als boek (in het echt)
    Heb jij je verhaal helemaal af en lijkt het je gaaf om het uit te geven, maar heb je geen idee hoe dat allemaal werkt? Dan zijn dit de tips voor jou. Wellicht zie jij je eigen boek over een paar maanden wel in de Bruna liggen.

    Links goede uitgeverijen:
    -

    Specifieke vragen
    Verder kunnen jullie hier ook een stukje van je verhaal posten voor feedback. Heb je een specifieke vraag over het schrijven, dan kun je hem hier altijd stellen. Ook zien wij graag zoveel mogelijk tips verschijnen, zodat dit een groot en nuttig overzicht wordt.

    Voor het inzenden van je stukje:
    - Je plaatst je tekst onder een spoiler, zonder links, afbeeldingen of kleurtjes
    - Heb je specifieke tips nodig naar op zoek bent, zet het erbij (voorbeeld: komt de sfeer goed naar voren?)
    - Je bent opbouwend met je kritiek, dus je tips zijn respectvol en doordacht.
    - Merk je dat iemand al heel veel reacties heeft gekregen, probeer dan iemand te zoeken met minder reacties.
    - Ook hier gelden de Quizlet huisregels


    Overige links;
    Interessante links naar andere topics of story’s. Heb of ken jij nog een topic of story dat hier bij moet staan? Laat het weten!

    Bèta-begeleiding
    Hulp bij het creëren van een karakter
    Wat te doen tegen een writersblock
    Tips en ergernissen
    Hoe begin je een verhaal?
    Hoe creëer je een goed plot?
    Tips voor het schrijven van een (Nederlandse) story
    How to write a story

    [ bericht aangepast op 9 jan 2017 - 13:52 ]


    What's meant to be will find it's way

    Ik heb het gevoel dat sommige van mijn schrijftips de jouwe gaan tegenspreken, maar boeiend :')

    • Een plot bedenken:

    Ikzelf heb altijd net inspiratie té veel, maar ik snap dat het voor sommige moeilijk kan zijn. De beste tip die ik ooit heb gelezen, en die ik jullie nu ga meedelen, luidt: Neem gewoon het plot van een film/boek/serie die je leuk vindt en verander alle details.

    • Personages creëren:

    Ik ben van mening dat personages vooral in je hoofd leven, en dat ze er gewoon moeten staan in je fantasie. Om je personages een beetje te testen, kun je ze allemaal in dezelfde (bizarre) situatie zetten en schrijven hoe ze allemaal op hun eigen manier reageren - je hoeft het niet eens te schrijven, je kunt het je ook gewoon inbeelden. Zo krijg je op een bepaalde manier ook meer inzicht in je personages.

    • Vanuit welk perspectief schrijf ik?

    Het perspectief waar je je goed bij voelt. Mocht er niet meteen een perspectief uitspringen, kun je altijd het eerste hoofdstuk in meerdere perspectieven uitproberen en dan beslissen welke jij het beste vindt - of je kunt natuurlijk ook de mening van anderen vragen.

    • In welke tijd kan ik het beste schrijven?

    Hetgeen waar jij je het beste bij voelt, en net zoals bij het perspectief kun je ook dingen uitproberen, of experimenteren.

    • Writersblock

    Eén tip: schrijf. Het maakt niet uit hoe slecht het is, het maakt niet uit hoe traag of moeilijk het gaat, of hoe weinig inhoud het heeft... Maar het is belangrijk om jezelf schrijvende te houden. Kun je écht niet schrijven? Lees dan, want boeken zijn voedsel voor de inspiratie van schrijver.

    • Hoe schrijf ik mijn verhaal af?

    Focus op één verhaal tegelijk. Wanneer je een nieuw idee krijg, probeer dat te negeren (schrijf het eventueel wel op voor wanneer je met je huidige verhaal bezig bent). Probeer de eerste versie van je verhaal ook zo snel mogelijk af te hebben (het liefst al binnen een paar maanden), zodat dat al achter de rug is. Editten/herschrijven kun je nog altijd later doen. Wat hier voor mij ook altijd werkt, is niet alles op voorhand proberen uit te werken. Verras je zelf eens tijdens het schrijven. Doe eens iets wat je zelf niet had verwacht. Zo blijft het voor jou ook spannend tijdens het schrijven.

    Is het misschien ook handig om hier links te zetten naar officiële schrijfwedstrijden buiten Q ofzo?

    [ bericht aangepast op 8 jan 2017 - 16:57 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dazai schreef:
    Ik heb het gevoel dat sommige van mijn schrijftips de jouwe gaan tegenspreken, maar boeiend :')

    • Een plot bedenken:

    Ikzelf heb altijd net inspiratie té veel, maar ik snap dat het voor sommige moeilijk kan zijn. De beste tip die ik ooit heb gelezen, en die ik jullie nu ga meedelen, luidt: Neem gewoon het plot van een film/boek/serie die je leuk vindt en verander alle details.

    • Personages creëren:

    Ik ben van mening dat personages vooral in je hoofd leven, en dat ze er gewoon moeten staan in je fantasie. Om je personages een beetje te testen, kun je ze allemaal in dezelfde (bizarre) situatie zetten en schrijven hoe ze allemaal op hun eigen manier reageren - je hoeft het niet eens te schrijven, je kunt het je ook gewoon inbeelden. Zo krijg je op een bepaalde manier ook meer inzicht in je personages.

    • Vanuit welk perspectief schrijf ik?

    Het perspectief waar je je goed bij voelt. Mocht er niet meteen een perspectief uitspringen, kun je altijd het eerste hoofdstuk in meerdere perspectieven uitproberen en dan beslissen welke jij het beste vindt - of je kunt natuurlijk ook de mening van anderen vragen.

    • In welke tijd kan ik het beste schrijven?

    Hetgeen waar jij je het beste bij voelt, en net zoals bij het perspectief kun je ook dingen uitproberen, of experimenteren.

    • Writersblock

    Eén tip: schrijf. Het maakt niet uit hoe slecht het is, het maakt niet uit hoe traag of moeilijk het gaat, of hoe weinig inhoud het heeft... Maar het is belangrijk om jezelf schrijvende te houden. Kun je écht niet schrijven? Lees dan, want boeken zijn voedsel voor de inspiratie van schrijver.

    • Hoe schrijf ik mijn verhaal af?

    Focus op één verhaal tegelijk. Wanneer je een nieuw idee krijg, probeer dat te negeren (schrijf het eventueel wel op voor wanneer je met je huidige verhaal bezig bent). Probeer de eerste versie van je verhaal ook zo snel mogelijk af te hebben (het liefst al binnen een paar maanden), zodat dat al achter de rug is. Editten/herschrijven kun je nog altijd later doen. Wat hier voor mij ook altijd werkt, is niet alles op voorhand proberen uit te werken. Verras je zelf eens tijdens het schrijven. Doe eens iets wat je zelf niet had verwacht. Zo blijft het voor jou ook spannend tijdens het schrijven.

    Is het misschien ook handig om hier links te zetten naar officiële schrijfwedstrijden buiten Q ofzo?


    Dat is wel een goed idee^^
    En dat geeft niets. Het zijn persoonlijke tips en het is aan de gebruiker zelf om te kijken welke tip voor hem of haar het beste werkt. Ik ga je tips toevoegen!


    What's meant to be will find it's way

    MT!!

    Puellae schreef:
    MT!!


    16 - 09 - '17

    Alle schrijvers(tips)topics, come to momma.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Puellae schreef:
    MT!!


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Ah oei, mijn links zijn van externe internetpagina's.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ah oei, mijn links zijn van externe internetpagina's.


    Dat kan ook, toch?

    Puellae schreef:
    (...)

    Dat kan ook, toch?


    Oh oké, ik wist niet dat het mocht omdat al de rest naar Q - links lijken te verwijzen. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Achelois schreef:
    Alle schrijvers(tips)topics, come to momma.


    Heaven is a place that we all have

    Histoire schreef:
    (...)

    Oh oké, ik wist niet dat het mocht omdat al de rest naar Q - links lijken te verwijzen. (:


    Ja tuurlijk!
    Dit was het makkelijkste en ook een beetje om credits te geven aan andermans topics.

    Ik zal ook dingen toevoegen uit een boek wat ik rencent heb gekregen!

    Iemand enig idee hoe je personages wat meer levend(bij gebrek aan een beter woord) kunt maken in je eigen hoofd? Want een lijst invullen heb ik geprobeerd, maar ik zie mijn personages nog niet echt voor mij. Terwijl ik ze wel graag voor mij wil zien zodat ik die lijst helemaal in kan vullen.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    Iemand enig idee hoe je personages wat meer levend(bij gebrek aan een beter woord) kunt maken in je eigen hoofd? Want een lijst invullen heb ik geprobeerd, maar ik zie mijn personages nog niet echt voor mij. Terwijl ik ze wel graag voor mij wil zien zodat ik die lijst helemaal in kan vullen.


    Ten eerste moet ik zeggen dat (bij mij toch) het normaal is dat het een tijdje duurt voor personen in je hoofd echte mensen beginnen te worden. Eigenschappen alleen zijn inderdaad niet goed genoeg. Dat levendige is voor mij vooral een kwestie van eigen manieren hebben. Een gevaar, dat veel mensen vast wel herkennen is dat personages altijd de neiging hebben om op de auteur zelf te gaan lijken en daarom ook op elkaar.
    Ik streef er echt naar om ze echte eigen mensen te maken, totaal anders dan ikzelf en dat is niet altijd gemakkelijk. Daarvoor moet je echt buiten jezelf gaan kijken.
    Een methode die mij helpt is de volgende: soms zie ik een persoon op de trein, op een café, op televisie, gelijk waar, dat me het gevoel heeft net als mijn personage X te zijn. Dan ga ik gewoon analyseren en observeren door wat dat komt. Het kan een manier van spreken zijn, hun gebaren.... Dat soort details weten helpt echt om ze tot leven te wekken. Ik zou via je eigen fantasie, mensen die je tegenkomt en die je aanspreken, via behulp van Youtube waar je een acteur/rol pakt die je eraan denken doet de volgende dingen voor je personage bepalen en het toepassen als je schrijft:
    - Mimiek
    - Gestiek
    - Hoe hun stem klinkt en hoe ze hem gebruiken. (ingetogen/dodelijk/schel/honend; fluisteren, snauwen, stamelen).
    - Taalgebruik en hoe ze spreken (onzeker, hamerend & dominant, dromerig, kort van stof of net van alles een sappig verhaal maken, sarcasme, droge humor, dat soort dingen allemaal).

    Ikzelf doe dit dan ook nog eens per eigenschap. Ik heb daar zelf nu geen hele lijst van. Dat komt omdat ik al ver in mijn verhaal zit en ik ze al levendig voor me zie in mijn hoofd maar het kan je wel helpen het in een worddocument te zetten. Bijvoorbeeld: ik heb een personage die (ondermeer) zowel de eigenschappen hard & gezaghebbend als een pleziermaakster is. Dan pas je hun lichaamstaal, taalgebruik en manier van doen ook wel aan aan de mood eigenlijk.

    Pleziermaakster op zich zeggen is bovendien ook niet genoeg want dat kan zich op duizenden manieren manifesteren, een eigenschap. Je kan bijvoorbeeld drie vriendinnen hebben die allemaal de eigenschap "lief'' hebben maar toch zijn het allemaal unieke mensen en doet geen één dezelfde dingen. Je moet dus heel specifiek gaan. Details vastleggen van bovenstaande lijst. Dat maakt personages levendig voor mij toch. Je moet ze echt die unieke manier van doen en praten geven. Observeren van details van anderen die je eraan doen denken is daarbij belangrijk.

    Hopelijk heb je hier wat aan!

    [ bericht aangepast op 9 jan 2017 - 18:29 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Ten eerste moet ik zeggen dat (bij mij toch) het normaal is dat het een tijdje duurt voor personen in je hoofd echte mensen beginnen te worden. Eigenschappen alleen zijn inderdaad niet goed genoeg. Dat levendige is voor mij vooral een kwestie van eigen manieren hebben. Een gevaar, dat veel mensen vast wel herkennen is dat personages altijd de neiging hebben om op de auteur zelf te gaan lijken en daarom ook op elkaar.
    Ik streef er echt naar om ze echte eigen mensen te maken, totaal anders dan ikzelf en dat is niet altijd gemakkelijk. Daarvoor moet je echt buiten jezelf gaan kijken.
    Een methode die mij helpt is de volgende: soms zie ik een persoon op de trein, op een café, op televisie, gelijk waar, dat me het gevoel heeft net als mijn personage X te zijn. Dan ga ik gewoon analyseren en observeren door wat dat komt. Het kan een manier van spreken zijn, hun gebaren.... Dat soort details weten helpt echt om ze tot leven te wekken. Ik zou via je eigen fantasie, mensen die je tegenkomt en die je aanspreken, via behulp van Youtube waar je een acteur/rol pakt die je eraan denken doet de volgende dingen voor je personage bepalen en het toepassen als je schrijft:
    - Mimiek
    - Gestiek
    - Hoe hun stem klinkt en hoe ze hem gebruiken. (ingetogen/dodelijk/schel/honend; fluisteren, snauwen, stamelen).
    - Taalgebruik en hoe ze spreken (onzeker, hamerend & dominant, dromerig, kort van stof of net van alles een sappig verhaal maken, sarcasme, droge humor, dat soort dingen allemaal).

    Ikzelf doe dit dan ook nog eens per eigenschap. Ik heb daar zelf nu geen hele lijst van. Dat komt omdat ik al ver in mijn verhaal zit en ik ze al levendig voor me zie in mijn hoofd maar het kan je wel helpen het in een worddocument te zetten. Bijvoorbeeld: ik heb een personage die (ondermeer) zowel de eigenschappen hard & gezaghebbend als een pleziermaakster is. Dan pas je hun lichaamstaal, taalgebruik en manier van doen ook wel aan aan de mood eigenlijk.

    Pleziermaakster op zich zeggen is bovendien ook niet genoeg want dat kan zich op duizenden manieren manifesteren, een eigenschap. Je kan bijvoorbeeld drie vriendinnen hebben die allemaal de eigenschap "lief'' hebben maar toch zijn het allemaal unieke mensen en doet geen één dezelfde dingen. Je moet dus heel specifiek gaan. Details vastleggen van bovenstaande lijst. Dat maakt personages levendig voor mij toch. Je moet ze echt die unieke manier van doen en praten geven. Observeren van details van anderen die je eraan doen denken is daarbij belangrijk.

    Hopelijk heb je hier wat aan!


    Dat wil ik ook juist voorkomen dat de personages op mij of op elkaar gaan lijken. Maar eens goed rond mij kijken en wat beter opletten als ik televisie kijk.

    Wat bedoel je precies met gestiek? Want als je lichaamstaal bedoelt, ik kan redelijk goed in begrijpen wat men bedoelt (qua lichaamstaal), maar om dat in woorden te kunnen verwoorden is vrij lastig voor mij. Simpele dingen zoals op het hoofd krabben betekent waarschijnlijk dat iemand aan het nadenken is (of jeuk heeft), kan ik wel onder woorden brengen zodat het voor mij en ook voor een ander duidelijk is. Maar andere dingen dus niet. Hetzelfde probleem heb ik soms bij mimiek, ik kan het begrijpen wat iemand bedoelt met een bepaalde gezichtsuitdrukking, het onder woorden brengen hoe dat eruit ziet is een heel ander verhaal.

    Dus aan de hand van hun eigenschappen en hoe jij ze voor je ziet, weet hoe je personage gaat reageren in een bepaalde situatie? Qua onder andere lichaamstaal?

    Dat heb ik nu dus, meerdere personages die dezelfde eigenschap hebben, maar die dan op een andere manier uiting gaat krijgen. Want ze zijn allemaal verschillend.

    Ik heb er zeker wat aan. Alleen theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen.


    Physics is awesome

    Achelois schreef:
    Alle schrijvers(tips)topics, come to momma.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus