• Haai allemaal (doeg)

    Sinds een tijdje zit ik op kamers en ja, ik moet nu plots volwassen dingen doen zoals koken en de was.

    Duusss, het zou me niets verbazen als er meer users zijn hier die ook net op kamers zijn gegaan (of binnenkort gaan) en tegen dingen aanlopen.
    Is het een idee om een (algemeen) topic aan te maken waar we tips met elkaar kunnen uitwisselen?
    Kook je elke dag? Hoe doe je het goedkoopst boodschappen? Hoe maak je afspraken met je huisgenoten?

    Dat soort dingetjes dus. :Y)

    Om zelf het spits af te bijten:
    Ik gebruik bijna geen melk, maar soms heb ik het nodig om door m'n eten te gooien (bepaalde groentenschotels bijv). Dus ik heb altijd van die houdbare minipakjes. Dan hoef je dus je melk niet telkens weg te flikkeren omdat het bederft voordat je het opgedronken hebt.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik gebruik bijna geen melk, maar soms heb ik het nodig om door m'n eten te gooien (bepaalde groentenschotels bijv). Dus ik heb altijd van die houdbare minipakjes. Dan hoef je dus je melk niet telkens weg te flikkeren omdat het bederft voordat je het opgedronken hebt.


    Yaay, same. Ik zal deze week eens letten op dingen die ik speciaal anders die op kot. Het enige waar ik momenteel aan denk is mijn brood in de diepvries te leggen, en elke avond de sneden die ik de volgende dag ga opeten er uit te halen, maar dat lijkt me nou niet zo speciaal :'D


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wat fijn dit, aan dit topic heb ik iets omdat het voor mij pittig actueel wordt. Tips die ik van m'n zus heb meegekregen:

    - Koop potjes met kruiden dat kan besparen op sommige pakjes met kruidenmixjes.
    - Check wat waar in de aanbieding is en maak daarmee een plan met wat je bij welke winkel koopt.
    - Als je met een voorraad werkt; schrijf het op als iets op is, dat scheelt tijd met het maken van boodschappenlijstjes.

    Zelf vind ik het makkelijk om dingen op vaste dagen te doen. (Maandag bijvoorbeeld badkamer schoonmaken, dinsdag de was doen, woensdag boodschappen doen etc.)


    26 - 02 - '16

    De diepvries is echt heilig maar hier een groot issue want hij is te klein en ik moet echt een extra diepvries kopen. :')
    Ik kook vaak voor meerdere dagen, maar ik heb vaak geen zin om 3x achter elkaar hetzelfde te eten, dus kook ik nog een x wat anders voor 3 dagen, maar dan gaat het hard qua ruimte haha

    Trouwens, wasmiddel is echt ziek duur BEHALVE als je het in de aanbieding koopt. Tijdje terug was in de Dirk de zwitsal wasmiddel iets van 5 flessen voor 10 euro terwijl normaal gesproken 1 fles al iets van 6 euro is.
    Dus zelfs als ik niet heel erg snel nieuw wasmiddel nodig heb en het wel in de aanbieding zie koop ik het wel. :P


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Wat een handig topic! Ik woon nu een jaar op kamers maar vooral dingen plannen en met geld omgaan zijn nog puntjes waar ik aan moet werken haha. Dit zijn wat tips die ik zelf gebruik of vaker van vrienden heb gehoord:

    - Als je huisgenoten hebt: Probeer vaak samen te koken! Scheelt geld, is gezellig en zo kun je samen nadenken over nieuwe recepten
    - Als je geen huisgenoten hebt (of gewoon liever alleen bent): Kook voor meerdere personen en vries het in! Het is super moeilijk (vind ik dan) om een maaltijd voor een avond klaar te maken, daarom zorg ik er altijd voor dat ik van die vershoudbakjes heb.
    - Zorg ervoor dat je ook koekjes en broodjes enz hebt voor op school. Dat voorkomt dat je op school te eten haalt want dat is vaak niet heel erg goedkoop. (Moet ik nog altijd leren tho hahaha)
    - Kijk bij winkels zoals Xenos en Action voor spulletjes voor in je kamer. Ook marktplaats kan heel handig zijn!


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Wat schijnt te helpen (ik heb hetzelf nog niet gedaan want het lukt bij mij eigenlijk wel prima wat dat betreft) is om aan het begin van de week contant geld opnemen en dat je als je boodschappen gaat doen of de stad in gaat, je pinpas thuis laat. Zo voorkom je al snel dat je onnodige dingen gaat kopen en dan let je ook meer op wát je koopt. Also, als je bij een grotere AH woont: de AH-basic producten zijn ook echt gewoon prima en dat kan behoorlijk wat geld schelen. Oh en voor kaas liefhebbers: dit is bij de Aldi en Lidl veel goedkoper dan bij de AH en Jumbo. Voor het bedrag dat je bij AH/Jumbo kaas koopt kan je bij Aldi en Lidl voor hetzelfde bedrag vaak wel het dubbele krijgen c:


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    - Voor degene die biologisch eten belangrijk vinden: vaak is de biologische spaghetti en/of pennen huismerk goedkoper dan de 'gewone' spaghetti en/of penne huismerk. Biologische melk en yoghurt is vaak ook maar een paar cent duurder en eerlijk is eerlijk, een halve euro per maand meer besteden is echt niet het grote verschil. Hecht je hier waarde aan, zoals ik, dan zou ik vooral zoeken naar huismerk biologisch. Vaak is de halfvolle optie de meest voordelige.
    - Als je een diepvries hebt, dan is vlees invriezen handig. Ook al is het een klein vak, als je afspreekt hoeveel ruimte iedereen mag gebruiken, kan je jouw stuk o.a. gebruiken voor invriezen van vlees.
    - Maaltijden dito. Maak bijv. een berg pastasaus. In diepvrieszakjes, bakjes, etc. Heb je weinig tijd, haal je 's morgens of de avond ervoor een zakje uit de vriezer en laat je het ontdooien in de koelkast. Alleen maar spaghetti (of iets dergelijks) aan de kook zetten, de saus in de pan opwarmen en je hebt een goede maaltijd in no-time.
    - Vaak barst je huis van schoonmaakspullen, kijk daar eerst tussen voordat je nieuwe troep koopt. Er is altijd wel een fles allesreiniger te vinden. Studenten staan niet bekend als schoonmakers, dus dat soort spul wordt alleen bij een ernstig geval van smerigheid tevoorschijn gehaald. Lekker delen met z'n allen en centen besparen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    - Ik kook niet, ik ga eten met vriendinnen of eet een broodje. Ook vriezen mijn ouders eten dat over is in, en dat pak ik dan mee naar mijn kot.
    - Meestal kijk ik niet nar de prijs van mijn boodschappen, maar ga ik gewoon naar de dichtsbijzijnde winkel, omdat ik anders zo moet sleuren, vooral als ik een pak water mee heb. Dat snijdt altijd in mijn hand, dus ik ga gewoon naar een winkel die het dichts is of op mijn weg ligt.
    - Mijn huisgenoten heb ik amper al gezien, dus niet, heb geen last van ze en zij niet van mij, maar ik heb wel een eigen badkamer en eigen keukentje. Anders denk ik dat je gewoon moet beginnen praten over afspraken maken. Er is daar niet echt een hoe voor denk ik. (:

    Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, eigenlijk, maar als je cornflakes hebt en je hebt niet alles opgegeten, dan giet je het beter weg via de wc dan via de gootsteen. Dat was zowat mijn subliemste ontdekken...

    [ bericht aangepast op 21 nov 2016 - 14:08 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik teken de 29ste mijn huurcontract! Gelukkig kan ik al wassen en koken :Y)

    [ bericht aangepast op 21 nov 2016 - 14:17 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Wat een leuk topic! Ik woon zelf al ruim twee jaar op kamers, maar ook ik heb af en toe mijn momentjes. Mijn grootste struikelpunt is de aanwezigheid en de troep van mijn huisgenoten. Ze zijn luidruchtig en laten overal hun gebruikte maandverband liggen. Hartstikke smerig dus.
    Maar binnen niet al te lange termijn ga ik samenwonen met mijn vriend, dus dan heb ik al die ergernissen niet meer.

    Let ook op dat je tijd vrijhoudt voor het studeren, want daar doe je het allemaal voor. Veel studies hebben een studielast van 40 uur per week. Houd voor jezelf aan dat je dus ongeveer 8 uur per dag studeert, van bijvoorbeeld 9 tot 5 uur. Dan ben je 's avonds lekker vrij om te sporten of te netflixen.
    Ga ook de bieb in als je gaat leren. De ervaring leert dat, als je thuis blijft, je toch even snel de was gaat doen, en even snel boodschappen, waar je toch meer tijd mee kwijt bent dan je verwachtte. En dat is funest voor je concentratie.


    oi, suzy

    Mijn ervaring tot nu toe is dat mijn vriezer echt m'n beste vriend is haha en verder eet ik vaak als ik tijd heb in de middag al warm eten (en kook ik dus) zodat ik in de avond gewoon boterhammen kan eten terwijl ik studeer (ik kan beter leren als het donker is, daarmee).
    En ik heb ook geleerd dat er echt bijna geen eten is dat voor 1 persoon geschikt is. Zo zit ik momenteel opgescheept met 10 kiwi's want die waren verpakt en goedkoper dan losse kiwi's :D


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Kipfilet en aardappelpartjes zijn bij de AH in elk geval wel verpakt in éénpersoonsporties en er zijn ook genoeg groenten die in kleine zakjes zitten, bijvoorbeeld worteltjes, bloemkool en broccoli. Wat je ook kunt doen is gewoon een driekilozak aardappels kopen: die blijven lang goed en je kunt er van alles mee doen. Bakken, koken, in de oven flikkeren...
    Ook kun je nog, als je een verpakking voor twee personen hebt, toch verschillende gerechten maken. Als je bijvoorbeeld kipdijfilet hebt, maak je op dag één kipsaté met bami en op dag twee een wokprutje met kip wat je over de rijst heen flikkert. Zo is je kip helemaal op en kun je toch enigszins variëren. Zo kun je dat ook doen met snijboontjes: op dag één gewoon een AVG'tje (aardappelen, vlees en groente, ja ja) en op dag twee maak je je eigen roerbakgroenten.


    oi, suzy

    MT. Ik ga nog laaaaaang niet op mezelf, maar ik vind dit soort dingetjes zo leuk om te weten. :3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Escherichia schreef:
    Kipfilet en aardappelpartjes zijn bij de AH in elk geval wel verpakt in éénpersoonsporties en er zijn ook genoeg groenten die in kleine zakjes zitten, bijvoorbeeld worteltjes, bloemkool en broccoli. Wat je ook kunt doen is gewoon een driekilozak aardappels kopen: die blijven lang goed en je kunt er van alles mee doen. Bakken, koken, in de oven flikkeren...
    Ook kun je nog, als je een verpakking voor twee personen hebt, toch verschillende gerechten maken. Als je bijvoorbeeld kipdijfilet hebt, maak je op dag één kipsaté met bami en op dag twee een wokprutje met kip wat je over de rijst heen flikkert. Zo is je kip helemaal op en kun je toch enigszins variëren. Zo kun je dat ook doen met snijboontjes: op dag één gewoon een AVG'tje (aardappelen, vlees en groente, ja ja) en op dag twee maak je je eigen roerbakgroenten.


    Ik zou tbh geen één persoons verpakkingen kopen want dat is in verhouding een stuk duurder...


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik koop trouwens ook vaak een paar kant en klare maaltijden in als ik boodschappen doe. Het is altijd een fijn idee om wat achter de hand te hebben als koken een keer niet lukt. Ik heb toen één keer besteld maar dat was takkeduur en niet eens zo lekker.
    's Middags eet ik ook trouwens vaak restjes van avonden ervoor, maar eet 's avonds dan vaak alsnog gewoon warm omdat ik van veeeel eten houd. :')

    Hebben jullie recepten die lekker/gezond/goedkoop/makkelijk zijn trouwens?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Ik koop trouwens ook vaak een paar kant en klare maaltijden in als ik boodschappen doe. Het is altijd een fijn idee om wat achter de hand te hebben als koken een keer niet lukt. Ik heb toen één keer besteld maar dat was takkeduur en niet eens zo lekker.
    's Middags eet ik ook trouwens vaak restjes van avonden ervoor, maar eet 's avonds dan vaak alsnog gewoon warm omdat ik van veeeel eten houd. :')

    Hebben jullie recepten die lekker/gezond/goedkoop/makkelijk zijn trouwens?

    Honig bolognese mix met Italiaanse groentemix, spaghetti in een pan en klaaaaar.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...