Ik ga nu even als mezelf, als user reageren. Ik heb hier al vanalle zaken gelezen en kan me met een heleboel ook identificeren. Ik wil er even 2 uitpikken.
Toen ik voor het eerst op het forum kwam, vond ik het ook moeilijk om vrienden te maken. Ik zag overal kliekjes en ik hoorde ook nergens echt bij. Ondanks ik een zeer actieve user was, had ik niet echt enorm goede vrienden. Het heeft dan naar mijn gevoel ook best lang geduurd voor ik mijn eerste nieuwe vrienden had gemaakt. Dus ik begrijp zeker dat er daarstraks wat gezegd is over dat bepaalde zaken er voor zorgen dat je nog minder goesting hebt om zelfs de moeite te doen om ergens bij te horen. Ik spreek nu over 9 jaar geleden, toen ik startte bestond er zelfs nog geen forum. Dus dat zijn dan misschien ook andere tijden, maar het zorgt er wel voor dat ik begrijp waar jullie het over hadden.
Graag wil ik ook inpikken op het gevoel dat je soms te oud bent voor deze website. Ik herken dat gevoel wel eigenlijk. Het helpt ook enorm om te weten dat toen ik verder studeerde opeens precies veel meer mensen iets gingen studeren. Dat vond ik wel enorm fijn, want dan voelde ik me niet alleen. Ondertussen ben ik 2 bachelors later en werk ik. Toen ik werk ging zoeken, had ik het gevoel dat ik dit eigenlijk niet echt op Quizlet kon droppen. Ik had het gevoel dat ik een van de weinigen was die niet meer studeerde en dus werk moest gaan zoeken. En dan lijkt opeens het forum veel minder interessant omdat ik het hoofdstuk school en hogere studies heb afgesloten. Ik was begonnen aan het hoofdstuk solliciteren voor een echte baan. Ondertussen ben ik verder gebladerd in mijn persoonlijk boek en werk ik voltijds en ben ik recent gaan samenwonen. Maar ik maak hier geen topics over omdat ik het gevoel heb dat voor zeker 90% van Q dit nog (lang) niet aan de orde is en voor hun de focus ligt op school/hogere studies. Ik denk (en ik kan misschien verkeerd denken) dat niemand erop ligt te wachten hoe ik mezelf buig over lastige financiële situaties thuis of over mijn dag op het werk dat sowieso zwaardere materie bevat dan een gemiddelde lesdag van een middelbare scholier. Dus ik voel daar op zich ook een misconnectie met het forum. Daarom dat ik het daarstraks even interessant vond om misschien nieuwe subfora in het leven te roepen.
Desondanks wil het bovenstaande zeker niet zeggen dat ik helemaal geen connectie meer heb met het forum. Ik kan me nog met voldoende andere onderwerpen connecteren. Maar ik voel het wel als een gemis dat ik over zulke dingen, die grotendeel van mijn dagdagelijks leven bepalen, niet durf te uiten op Q.
Ik kan dus voor mezelf nog genoeg connectie vinden op het forum (en ik heb natuurlijk mijn functie nog waar ik voor leef). Maar ik kan erin komen dat voor oudere users het moeilijker is om op andere gemeenschappelijke onderwerpen zich te focussen en daarom teveel op hun honger blijven zitten.
Tenminste, dit is hoe het op mij binnenkomt als mensen zeggen dat ze te oud zijn voor Q en daarom stoppen.
Maar als ik dan verder kijk: ik heb dit gevoel, maar iemand die bijvoorbeeld 10 jaar jonger is dan ik, heeft misschien het omgekeerde gevoel. Misschien liggen hun prioriteiten ook ergens anders dan lezen over de middelbare school of hogere studies. En misschien blijven die jonge mensen ook op hun honger zitten omdat ze op dat moment enkel voor hun creatieve uitingen op Q zitten en nog niet om na te denken over moeilijkere onderwerpen zoals een profielvraagstuk, essay, eindwerk of bachelor/masterproef. Als ik er zo over verder denk: iemand van 11-12 jaar is zeker niet geïnteresseerd over de financiële vraagstukken die ik me als 23-jarige stel. Wat ik ook begrijp, want voor mij ging mijn 11-12-jarige situatie over regenbogen, wereldvrede, wat creatief bezig zijn en lezen.
Nja, hier kan ik dus enkel over speculeren. Maar ik denk wel dat het veilig is om te zeggen dat we soms met een enorm leeftijdsverschil kunnen zitten en dus ook met verschillende leefwerelden. En het is misschien voor Q een opdracht om de verschillende 'generaties' hun honger te stillen.
Man, ik doe er veel te lang over om 2 korte gevoelens te beschrijven. Het is volgens mij bedtijd. :')
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury