JDM schreef:
Niemand die weet wat de opkomst was?
Kun je het niet op internet vinden?
Ik had ooit bij maatschappijwetenschappen de opdracht om het Amerikaanse kiesstelsel uit te leggen, en ik was samen met een vriendin die best veel van Amerika af weet echt 3 of 4 uur bezig om het helemaal te begrijpen, zo ingewikkeld en onlogisch is het. Het is ook veel minder representatief dan bijvoorbeeld het Nederlandse stelsel, omdat de helft van Amerika (Hillary supporters) nu niet gehoord is in de regering en het parlement.
Om terug te komen op de opkomst; wat ik wel weet is dat het Amerikaanse systeem ook zo belachelijk is dat als je wilt stemmen, je minstens twee maanden van tevoren een biljet moet aanvragen (waar in Nederland iedere kiesgerechtigde een stembiljet met de post krijgt), als je te laat bent, mag je dus niet stemmen. Het wordt minderheden zoals Mexicanen, zwarte mensen en LGBT enz. ook vaak lastiger gemaakt om dit biljet aan te vragen, en in Republikeinse staten is het vaak ook zo dat ze stemlokalen bijna alleen maar in witte buurten en Republikeinse buurten neerzetten zodat er ook uren lange rijen staan waar vooral witte Republikeinse mensen beter de kans krijgen om te stemmen.
America, land of the free folks.
how dare you speak of grace