Eigenlijk vind ik dat hele plussize - modellen gedoe meer beledigend tegenover vrouwen met overgewicht dan oké. Je zegt er in principe mee, we laten jullie ook eens aanbod komen. Zodat we kunnen tonen dat jullie ook mooi zijn, maar daarachter ligt in feite enkel alweer de boodschap: we vinden jullie lelijk. Waarom anders hebben jullie een campagne nodig, om jullie schoonheid te tonen? Sorry hoor, maar moest ik overgewicht hebben, dan zou ik echt niet zijn van: oh, hoe tof, dank je wel, dat ik "ook mooi kan zijn." De enige boodschap die dat soort reclames nogmaals uitzenden, is: deze vrouwen zijn minder mooi. Daarom doen ze een campagne. Dit soort campagnes veranderen het schoonheidideaal niet: het enige wat het doet is opnieuw de nadruk leggen op gewicht. Als je echt wilt dat gewicht geen rol speelt, moet je stoppen de nadruk te leggen op gewicht en het zo opnieuw bevestigen. Gewicht blijft het uitgangspunt. Ik ben het dus eens met de stelling, maar ik denk ook dat je geen van deze uitersten telkens maar weer op de voorgrond moet zetten, waarom niet gewoon een realistisch beeld voorschotelen? Neem gewoon de modale vrouw als uitgangspunt (geen ondergewicht, geen overgewicht) en laat af en toe zeker ook eens een zwaardere vrouw of een hele magere vrouw passeren, zodat niemand uit de boot valt, er geen nadruk meer ligt op dat gewicht, maar gewoon op dat is een vrouw. Dat is een vrouw. Maar dat is ook een vrouw. Mix het. Zoals ze brunettes en blondines mixen. Alleen zo kun je stoppen te focussen op dat gewicht elke keer.
[ bericht aangepast op 2 sep 2016 - 11:54 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.