Sahariel schreef:
(...)
Voor wat zoek je dus mensen precies?
Oké. Even gestructureerd meer info geven:
• Ik zat te denken aan 3 - 4 - 5 mensen om me te helpen. Dus dan zijn we met 4 - 5 - 6 in totaal.
• We doen een beurtrol, dan hebben we telkens toch enkele weken tijd om het af te krijgen. Als iemand eens niet kan door een drukke periode, kijken we uiteraard voor een oplossing, maar het is wel de bedoeling dat je min of meer actief genoeg bent om om de paar weken iets af te leveren.
• Aangezien het gigantische aanbod aan verhalen, stel ik voor dat we ons in eerste instantie richten op verhalen waaraan nog actief wordt gewerkt en op al afgeronde verhalen. Zo maken we drie groepen gelukkig: de actieve auteurs krijgen extra reclame, de lezers moeten zich niet ergeren aan het feit dat er ineens niet meer aan wordt gewerkt of dat het verhaal gewoon verdwijnt en wij stoppen onze tijd niet onnodig in verhalen die doodlopen. Dus ik stel voor als criterium dat bij laatst bijgewerkt: hoogstens 3 maanden mag staan. Of het verhaal moet al afgelopen zijn.
• Onze selectie moet eerlijk verlopen, iedereen moet een kans hebben om gezien te worden door ons. Ik stel voor dat we daarom gewoon iets uitpikken uit de categorie "nieuwste stories'', zo hebben we meteen verhalen waaraan nog gewerkt wordt.
• Omdat het een feit is dat veel mensen iets beginnen, maar er niet mee verder gaan en dit voor zowel ons als voor de geïnteresseerden vervelend kan zijn, stel ik wel voor dat er al
minstens 15 hoofdstukken moeten zijn.
• Omdat het frustrerend is voor schrijvers om te wachten tot ze
eventueel eens door ons opgepikt worden, mogen ze zelf ook contact opnemen met ons. Dan worden ze op een wachtlijst gezet en komen ze sowieso aan de beurt.
Oké, wat doet ons team dan:
• We kiezen dus een verhaal uit als story van de week. Op een eerlijke manier: we beperken ons dus niet tot populaire verhalen, de verhalen die wij zouden lezen, sluiten geen genres buiten omdat het toevallig onze smaak niet is (OP, 1D, alles moet langs kunnen komen). Er zit schoonheid in elk creatief werk en ons doel, is in tegenstelling tot de recensenten, geen kritiek leveren, maar mensen warm maken en hun ogen openen voor wat mooi is en ze de schoonheid ervan leren inzien. In een poging ze aan te zetten tot lezen.
• We nemen dus eerst contact op met de auteur zelf en gaan daarmee in gesprek. We laten hun bovenal zelf vertellen over hun verhaal, maar we kunnen vragen stellen om er zoveel mogelijk uit te krijgen. Bijvoorbeeld: waarom houden ze zo van hun verhaal? Waarover gaat het (en dan niet hetzelfde wat in de omschrijving gaat, wat er allemaal in gebeurd), maar vragen naar de motieven, thematiek, de diepere lagen als die er zijn en zij er inzien, als die er zijn. We vragen dus of er iets is wat ze willen overbrengen of vertellen met hun verhaal: is er een boodschap? Willen ze een effect oproepen: ontroeren, shockeren, laten lachen. Of puur qua stijl, wat willen ze onder woorden brengen, kunnen verwoorden, wat willen ze overdragen? We kunnen vragen wat we zo fascinerend moeten vinden eraan? Of aan dat bepaalde personage? Of aan nog iets anders. Wat vinden ze hun eigen minpunten? Vinden ze het zelf goed? Willen ze iets vertellen over die minpunten. Bijvoorbeeld: het begin is slecht, omdat ik mijn draai nog niet had, maar het wordt goed vanaf hoofdstuk 15. Met andere woorden, we laten de mensen praten over hun eigen verhaal en kunnen eventueel vragen stellen van bovenstaande aard om hen aan de praat te krijgen.
• We kiezen ook enkele lezers uit en vragen hen waarom ze op dat verhaal een abo hebben genomen.
• Die informatie giet je als medewerker dan in een tekstje. Die komt dan zowel in een story als op het forum, elke week. (Met beurtrol!). De auteurs die uitgekozen worden mogen ook zelf een verslag indienen, als ze dat willen. Die werken wij dan eventueel wat verder bij met nog wat extra vraagjes en de info die we van de lezers hebben gekregen.
[ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 13:15 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.