Cijfers zijn inderdaad een goed idee, zolang we wat flexibel met alles omgaan, want soms heb je echt van die shady situaties. Voor mijn verhaal bijvoorbeeld, daar valt echt geen representatief cijfer op te plakken. Als je al langer met iets bezig bent, dan zit er zodanig veel evolutie in en verschil op dat ik, afgezien van het inhoudelijke, mijn eigen stijl zelf niet meer herkennen zou. Mijn voorstel is voor 1 - 2 - 3 te gaan, maar in twijfelgevallen, waarvan je niet weet wat moet ik nu geven, je de cijfers gewoon achterwege laat en een toelichting geeft. Ofwel kunnen we de cijfers zelf achterwege laten, maar wel je criteria behouden, Lindsey. Waarover je info geven wilt. Dan heb je eventueel ook een beter beeld. Stel, jij wilt meteen iets weten over: de spanning, de spelling, de personages en de esthetiek van de stijl. Dan kun je bijvoorbeeld het volgende doen.
Spanning: zoals je lievelingsboek bijvoorbeeld (Die Leiden des jungen Werthers): het hele verhaal lang geen spanning, behalve op het einde.
Spelling: schrijfster heeft moeite met spelling. Of: nagelezen door de bèta's in het begin, slecht vanaf hoofdstuk 20. Of: evolueert doorheen het verhaal. Of: schrijver is bezig dit te herschrijven. Slecht van hoofdstuk 30 - 70.
Personages: oké. Of: lezers bemerken dat de personages elk een herkenbare stem hebben.
Esthetiek van de stijl: mooi ritme van zinnen, schrijver kan gevoelens (haat, verdriet, liefde, verliefdheid, boosheid), perfect onder woorden brengen.
Ik bedenk me dus. Heb je echt een cijfer nodig? Je kunt ook gewoon die puntjes toelichten (dit is puur als voorbeeld uit mijn duim gezogen), wat we doen of niet, moeten we ook nog bepalen. Zo heb je meteen een beeld en is dat beeld heel specifiek. Je weet bijvoorbeeld dat je je aan een mooie, ritmische stijl kan verwachten. Of een visuele stijl.
Ik ga een story aanmaken met alle info die we al hebben tot nu toe en jullie als co - auteurs aanstellen. Dan kijken we wat me nog moeten doen en waar we nu al ergens staan.
[ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 18:46 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.