Hallo forumbezoekers!
Ik hoop dat ik in dit subforum goed zit, ik probeer het gewoon. Mijn naam is Paul en ik ben stagiair bij Podium uitgeverijen. Podium is de uitgeverij van een groot aantal Nederlandse schrijvers (denk bijvoorbeeld aan Kluun of Ronald Giphart). Voor mijn stage ben ik een jaar bezig met een enorm leuk project voor jonge schrijvers. We willen namelijk een verhalenbundel maken met korte verhalen..
Wat is het plan?
In 2017 is het de bedoeling om een verhalenbundel te publiceren voor en door jongeren. Hiervoor worden de auteurs van Podium gevraagd om in hun netwerk jongeren te vragen om een verhaal in te zenden, aangezien deze auteurs vaak veel contacten hebben met jongere talenten. Ik wil echter ook op andere manieren aan stories komen, vandaar dat ik hier een poging waag. We leven tenslotte in een internetmaatschappij
Voor wie?
De doelgroep die deel mag nemen is van 14 tot en met 23 jaar. Dit is een harde grens i.v.m. het gekozen onderwerp.
Het onderwerp van de short stories
Het onderwerp hiervan is "Jongeren op het internet", denk aan internetpesters, sociale isolatie, maar ook de verrijking die het internet kan bieden in het leven van jongeren en de vriendschappen die door internet ontstaan. In principe ben je dus geheel vrij binnen het onderwerp Jongeren op het internet, dus als je een tirade wilt houden over Tinder gebruik, be my guest ^^
De selectie
Alle verhalen zullen gelezen worden. Ik en een andere stagiair zullen hieruit een shortlist maken die voldoet aan kwaliteit, het onderwerp, en dit moment zal tevens gelden als eerste filter. Een groep van 5 zeer bekende auteurs (verschillende genres) zullen de shortlist verhalen vervolgens lezen en beoordelen. De beoordeling bepaalt de selectie voor het boek.
Er zullen 30 short stories opgenomen worden in de bundel. Deze bundel zal via alle bekende verkoopkanalen aangeboden worden. Een unieke kans dus.
Wat moet je doen?
Een kort verhaal schrijven en het mij sturen voor 31 augustus 2016, bij voorkeur in de inbox van dit forum. Ik zal met regelmaat hier aanwezig zijn om vragen en/of aanmeldingen te bekijken.
Ik geef hier expres geen woorden/tekens limiet aan, we gaan er van uit dat jullie als auteurs weten wat een short story in moet houden
. Het kan dus zijn dat de ene story wat langer is dan de ander, het gaat om het verhaal.
Management of expectations
Ik wil wel zeggen dat we een relatief hoog aantal aanmeldingen verwachten. Het is dus geen schande of belediging als je verhaal niet gekozen wordt. Zie het als een kans die je kunt grijpen, en als het positief uit pakt dan is dat super en kan het een leuke start zijn van je carrière als schrijver. We weten dat we met het pushen van een onderwerp geen totale vrijheid kunnen bieden, maar dat is nou eenmaal een conditie die we nodig hebben om het als een bundel te kunnen verwerken.
Ik hoop dat we deelnemers krijgen op dit forum.
Tot 31 augustus wil ik vragen om de geschreven verhalen niet verder te publiceren.
Bij vragen hoor ik het graag
Groetjes,
Paul