• Ik ben tegen het onnodig nemen van pijnstillers. Dus als ik een beetje kramp krijg tijdens mijn menstruatie, grijp ik niet meteen naar de pijnstiller. Maar soms dan zijn echt zo'n dagen.. Ik vraag me eigenlijk af, als je niet onnodig pijnstillers wilt nemen, hoeveel pijn moet je eigen "verdragen" voordat pijnstillers geeigend zijn?
    Wat is jullie mening daarop? Wanneer grijpen jullie naar de pijnstillers? (En daarmee bedoel ik niet alleen met ongesteldheid. Het is enkel dat ik ze daar eventueel voor nodig heb, maar gewoon over het algeen bedoeld.)

    En ik had nog een vraag, die ik direct maar hier zal stellen. Welke pijnstiller is beter voor de menstruatie: ibuprofen of paracetamol?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Villainess schreef:
    (...)

    Tja, ik kan niet precies vertellen wat er slechter aan is dan paracetamol, maar mijn vader vind het belangrijk dat ik liever geen ibu neem. Meestal komt hij met allerlei ingewikkelde termen vanuit de ambulance als ik naar dat soort lichamelijke dingen vraag, dus ik ga het ook niet doen haha :') Maar goed, meningen kunnen verschillen, maar ik neem het liever niet.


    Mijn vader is hetzelfde, haha. Alleen heeft hij er niet voor gestudeerd en ik wel, vaagjes. Ik ben het er nog wel mee eens dat je het niet overal voor moet innemen, want daarvoor is het ook gewoon niet bedoeld.


    Your make-up is terrible

    Villainess schreef:
    Ik neem vrijwel nooit pijnstillers, behalve als het zorgt dat ik niet meer normaal kan werken voor school. Sowieso moet je voor paracetamol kiezen, ibuprofen is belachelijk slecht voor je maag (aldus papa de ambulanceverpleegkundige), want op zich is de werking van paracetamol meestal goed genoeg.

    Zelfde met Naproxen. Het kan troep zijn voor je maag D:. Ik slik het daarom het liefst zo min mogelijk, maar ik heb soms geen anderen keus (pijn is soms te heftig). Ik neem het meestal in op een volle maag. Een lege maag is af te raden.


    Seasons will change, but I shall remain

    Voor menstruatie slik ik het eigenlijk niet. Ik heb eerder heel veel pijnstillers gebruikt maarja je probeert alles als je chronische pijn hebt. Nu neem ik niet zo veel meer in omdat het toch geen zin heeft tegen mijn pijn haha. Verder weet ik dat voor hoofdpijn paracetamol vaak zinvoller is dan ibu. (:


    The truth is out there.

    Ik heb onderstaande informatie uit het boek Rang and Dale's Pharmacology. Over ibuprofen werd nauwelijks bruikbare informatie vermeld.

    NSAID's zijn medicijnen die een ontstekingsreactie remmen: Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs. Ze worden COX-remmers genoemd: cyclo-oxygenase remmers. Daardoor remmen ze de productie van prostaglandinen, die een grote rol spelen in een immuunrespons.
    NSAID's verlagen koorts en worden daarom antipyretica genoemd. Zoals gezegd remmen ze de productie van prostaglandinen, en voorkomen daardoor dat het setpoint van de lichaamstemperatuur wordt verhoogd in de hypothalamus. Antipyretica hebben op een gezond lichaam geen effect.
    Ook hebben ze een mild tot matig pijnstillend effect. In de periferie van het lichaam zorgen prostaglandinen ervoor dat de nociceptoren, die pijn waarnemen, gevoeliger worden voor bradykinine. Doordat NSAID's de productie van prostaglandinen remmen, zorgen ze dat deze nociceptoren minder snel worden geactiveerd en dus ook geen pijnsignalen naar de hersenen sturen.
    Veel NSAID's geven kans op maagbeschadiging en ulcera in het maagdarmkanaal.

    Paracetamol is een NSAID die, in tegenstelling tot andere NSAID's, geen anti-inflammatoir effect heeft. Bij menstruatiepijn is dit niet van belang. Paracetamol is relatief veilig: anders dan andere NSAID's geeft het geen risico op gastro-intestinale ulcera en bloedingen.

    Aspirine is een NSAID die naast bovengenoemde effecten, ook invloed heeft op de bloedplaatjesaggregatie. Ze worden vaak gebruikt bij trombose, als bloedverdunners. Voorkomende bijwerkingen zijn tinnitus, vertigo (duizeligheid), misselijkheid en overgeven.
    Bij de menstruatie is geen sprake van een ongecontroleerde bloeding. Hierbij is geen sprake van bloedstolling. Daarom denk ik, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, dat aspirine geen invloed heeft op de bloeding zelf.

    Door sommigen wordt beweerd dat het beter is om twee verschillende pijnstillers in lage dosering te nemen, dan één in zijn maximale dosering. Het effect van de ene pijnstiller kan worden versterkt door de andere pijnstiller, zonder dat je hiermee de dosis verhoogt. Hierdoor heb je minder kans op bijwerkingen. Dit zou impliceren dat paracetamol 500 mg plus aspirine 500 mg, beter is dan eenmaal paracetamol 1000 mg.

    Opiaten, zoals morfine, zijn van een heel ander kaliber en hier zal ik dus ook niet op ingaan, aangezien deze medicijnen vaak niet nodig zijn bij menstruatiepijn.

    Conclusie, zoals je ziet lijken paracetamol en aspirine erg op elkaar. Mijn voorkeur gaat uit naar paracetamol, doordat deze minder bijwerkingen geeft. Andere NSAID's moeten vaak worden ingenomen samen met een maagbeschermer. Iedereen ervaart deze pijnstillers anders en er is dus ook geen eenduidig advies te geven over welke het meest effectief is. Ik hoop dat ik jullie hier een beetje mee heb geholpen. ^^

    [ bericht aangepast op 23 mei 2016 - 12:03 ]


    Slightly drunk.

    @Nikki, wow, dat is super handige informatie!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Paracetamol en asprine zijn geen NSAID's. De AI staat voor anti-inflammatory en dat zijn ze niet, dus vallen ze daar ook niet onder.


    Your make-up is terrible

    Ik gebruik alleen een pijnstiller als ik in de morgen of middag hoofdpijn krijg en alleen als het voor mijn gevoel te heftig is. Als ik in de avond hoofdpijn krijg dan ga ik vroeger naar bed en neem ik geen pijnstiller. De hoofdpijn is de volgende morgen dan weg.

    Tijdens mijn menstruatie neem ik ook bijna nooit een pijnstiller. Ik heb gelukkig geen last van buikpijn (klopt af) en de pijn in mijn onderrug is meer zeurend dan echt te pijnlijk. Ik neem alleen een pijnstiller als het pijn doet in mijn onderbuik en dan zo erg dat ik het liefst niet wil bewegen. Tot nu toe een keer gebeurt voor zover ik weet.

    En ik gebruik altijd paracetamol.


    Physics is awesome

    Flazeda schreef:
    Paracetamol en asprine zijn geen NSAID's. De AI staat voor anti-inflammatory en dat zijn ze niet, dus vallen ze daar ook niet onder.

    Oh, sorry, ik zal de auteurs van mijn boek even een mail sturen dat ze het fout hebben.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2016 - 16:41 ]


    Slightly drunk.

    Ik gebruik zo min mogelijk pijnstillers, maar als ik dingen moet doen waarvoor ik me al dan niet moet concentreren, slik ik wel iets. Voor mentruatiepijn helpen paracetamol bij mij niet - hoewel dit verschilt per persoon - en daarvoor slik ik ASPRO bruistabletteen, dat is aspirine.
    Voor andere pijn slik ik wel paracetamol.

    Als je thuis bent en je krijgt last van je buik als je ongesteld bent, kan je er ook een warme kruik op leggen. Het is een tip die ik van mijn oma kreeg een paar jaar geleden en sindsdien heb ik altijd een kersenpittenzak in mijn kamer liggen. Die kan je gewoon met wat water erop gespat in de magnetron doen en dan tegen je buik houden. Het wordt nooit echt 'te heet' en helpt echt om de pijn minder te laten worden, op zijn minst voor een uurtje ofzo.


    For those I love, I will sacrifice

    Meiiore schreef:
    Ik gebruik zo min mogelijk pijnstillers, maar als ik dingen moet doen waarvoor ik me al dan niet moet concentreren, slik ik wel iets. Voor mentruatiepijn helpen paracetamol bij mij niet - hoewel dit verschilt per persoon - en daarvoor slik ik ASPRO bruistabletteen, dat is aspirine.
    Voor andere pijn slik ik wel paracetamol.

    Als je thuis bent en je krijgt last van je buik als je ongesteld bent, kan je er ook een warme kruik op leggen. Het is een tip die ik van mijn oma kreeg een paar jaar geleden en sindsdien heb ik altijd een kersenpittenzak in mijn kamer liggen. Die kan je gewoon met wat water erop gespat in de magnetron doen en dan tegen je buik houden. Het wordt nooit echt 'te heet' en helpt echt om de pijn minder te laten worden, op zijn minst voor een uurtje ofzo.


    Ja! Inderdaad, dat doe ik ook altijd. Of als ik ga slapen leg ik het op mijn buik, heerlijk is dat.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt