Histoire schreef:
Dat vind ik niet. Ik vind dat zo'n leeftijdskeuring beter vastgelegd wordt door psychologen. Deze mensen weten iets af van de mentale ontwikkeling van het kind en kunnen veel beter zeggen dan een ouder, of een kind er al rijp voor is of niet. Er zijn namelijk ouders die te ruig zijn en alles zouden toelaten omdat drugs, seks, geweld... voor hen de normaalste zaak van de wereld als. Andere ouders behandelen hun kinderen dan weer als jonger dan ze zijn. Vroeger zat bij ons een jongen op school die aan zijn twaalfde nog in zo'n babystoel zat in de auto, waarin je vastgeklikt moest worden, die nooit mee mocht op bosklassen omdat zijn moeder hem nog te klein vond en als het op school zwemles was, zat zijn moeder altijd op de zijlijn om beschermend toe te kijken. Zo'n ouders onderschatten de mentale rijpheid van een kind. Dus ik denk dat de leeftijdskeuring het best door psychologen wordt bepaald. Als het kind dan die leeftijd heeft, vind ik dat het kind zelf mag kiezen of ze wel of niet naar die film willen kijken. Als ze het niet mooi vinden, veranderen ze wel van zender, als ze het wel willen zien, is het niet schadelijk want psychologen hebben het onderzocht.
Are you sure? Dit gaat om films. Natuurlijk weten mensen dingen af van de mentale ontwikkeling van een kind, maar leeftijdskeuringen zijn gemiddelden. En of het nou echt wat doen is of enkel een film zien is maakt nogal wat uit. Daarbij vallen sommige films onder een twijfelgeval. Mijn 13/14 jarige zusje mocht de film Lucy (16+) niet in de bioscoop zien, er komt geen seks in voor, hij is niet overdreven geweldadig, en voor dat kleine beetje drugs wat er in voor komt staat het gelijk aan Carry Slee films. Ondertussen is deze film slechts 12+ in België en in Nederland bestaat de bindende 16+ regel nog niet zo gek lang waardoor mijn vader helemaal verward daar bij de bios stond.
(Ik besloot dat mijn zusje het wel aan kon en had de dvd voor haar gekocht, ze vond het een leuke film.)
Ouders weten beter wat bij hun kind past dan iemand die een schatting doet zonder het kind ooit gezien te hebben. Natuurlijk moet een kind wel worden voorgelicht van wat hij/zij kan verwachten en ook niet gedwongen worden om films te kijken die niet geschikt zijn, er moet sprake zijn van overleg.
Goed ingelichte ouders geven 10x zo goed advies als kijkwijzer, kinderen zelf soms zelfs nog beter.
Mentale leeftijd en daadwerkelijke leeftijd liggen vaak niet op 1 lijn. Vb; mijn broertje van 12 zou 12+ films soms te spannend vinden (en nachtmerries krijgen), mijn zusje van 14 kan alles aan en mijn zusje van 18 vind sommige films toch nog best eng.
Ik ben het dus redelijk
eens met de stelling. Hoewel adviesleeftijd altijd handig is om in te schatten hoe
eng de film daadwerkelijk is.
wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder