• Zon deelt gezicht van trucker in twee



    Het lijkt zo onschuldig: op een mooie dag met de arm uit het autoraampje hangen en de zon op het gezicht laten schijnen. Een Amerikaanse trucker deed het 28 jaar lang. Het resultaat is beanstigend.

    The New England Journal of Medicine pakt groot uit met het beeld van de trucker. Onder de foto: ‘Wat de zon kan doen met onze huid’. Wie de foto bekijkt, krijgt meteen een antwoord op de vraag.

    Een van de meest invloedrijke medische tijdschriften in Amerika wil er mee aantonen hoe schadelijk zogenaamde UVB-stralen zijn. Die komen, net als UVA-stralen, van de zon maar zorgen voor een diep bruine kleur van de huid. Nadeel: ze vernielen de huidcellen en veroorzaken rimpels en kankers.

    Airco
    Raampje naar beneden, linkerarm naar buiten en het gezicht vol in de zon. Zo heeft de Amerikaanse trucker 28 jaar lang door de Verenigde Staten gereden. De man is nu 69, maar de linkerkant van zijn gezicht ziet er uit als een maanlandschap.

    “We weten dat het best gevaarlijk is om onbeschermd in de zon te zitten”, zegt een vrachtwagenbestuurder van transportfirma H. Essers. “Of ik zonnecrème aan boord heb? Nee, zo vaak schijnt de zon hier niet. De meeste trucks zijn dan ook uitgerust met airco. Dan kan het raampje dichtblijven.”

    “Zo’n probleem is ons nog nooit gemeld”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra. “De heenreis van de meeste Vlaamse chauffeurs beperkt zich ook tot een rit van 700 kilometer. De echt verre reizen zijn er niet bij. De hele warme oorden dus ook niet. Ik denk ook niet dat Vlaamse vrachtwagenchauffeurs zouden klagen over te veel zon.”


    Dit + verhoogd risico op huidkanker...
    Kijk ja, wie heeft er nog zin om wat te zonnen?


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    KEEP IT AWAY! IT BURRRNSES US!


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik vind het sowieso niet fijn om in de zon te zitten en een witte huid vind ik mooier als een gebruinde huid.
    Dus ik vermijd de zon sowieso al zoveel mogelijk. :Y)

    Dat is wel heel erg :|
    Maarja, zoveel zon is er hier niet :P En die ene keer in het jaar dat je op vakantie gaat, tja dat heb je zelf in de hand lijkt me. Ik wist niet dat je van zulke dingen ook huidkanker of zo'n huid zou krijgen. Maar altijd als de zon schijnt, zorg ik wel dat ik mijn factor 50 zonnebrand op heb. Ik ga nooit onbeschermd de deur uit ;)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Die foto vind ik zo fascinerend, geen idee waarom.

    Ik zon niet en blijf dan het liefst tot de avond thuis, omdat ik verbrand. En anders smeer ik me goed in met zonnebrand en SPF zit ook al in al mijn verzorgingsproducten.


    Today will be Girl's Day party with you~

    RINGDINGDONG schreef:
    Die foto vind ik zo fascinerend, geen idee waarom.

    Ik zon niet en blijf dan het liefst tot de avond thuis, omdat ik verbrand. En anders smeer ik me goed in met zonnebrand en SPF zit ook al in al mijn verzorgingsproducten.

    Idd, fascinerend.
    Twee gezichten in één persoon. Het is alsof het twee mensen zijn. Als in de ene broer (de verrimpelde kant) is 5 jaar ouder dan de andere broer...


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik vond die actie laatst heel leuk. Van wat er gebeurt als je je vriendin laat verbranden. Ik ga het filmpje eens zoeken.

    Edit:



    Ik verbrand heel snel, dus ik smeer me superveel in met factor 50. Toch verbrand ik nog vaak. Maar ik zit vaak op het water en dan reflecteert de zon ook nog eens op het water waardoor je dubbel zoveel of zelfs meer zonnestralen op je krijgt.

    Ik heb zo van die kinder factor 50. En als ik vraag of de kindjes me willen insmeren zie ik eruit als een smurf. :Y)

    [ bericht aangepast op 16 juli 2012 - 15:05 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Strider schreef:
    Ik vind het sowieso niet fijn om in de zon te zitten en een witte huid vind ik mooier als een gebruinde huid.
    Dus ik vermijd de zon sowieso al zoveel mogelijk. :Y)


    26 - 02 - '16

    RINGDINGDONG schreef:
    Die foto vind ik zo fascinerend, geen idee waarom.

    Ik zon niet en blijf dan het liefst tot de avond thuis, omdat ik verbrand. En anders smeer ik me goed in met zonnebrand en SPF zit ook al in al mijn verzorgingsproducten.


    Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.

    Lang leve Nederland met pokke weinig zon:Y)


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Dat artikel stond op mijn examen ;D en ja , het is inderdaad slecht, maar ik overdrijf zowiezo al niet met zonnen , en ik gebruik steeds zonnecreme ! ;D


    I'm in love with cities I've never been to and people I never met.

    Ik haat sowieso zonnen aangezien ik met mijn lichte huid binnen de kortste keren verbrand ben en op een kreeft lijk qua kleur. Daarnaast voelt het ook niet echt prettig aan als ik verbrand ben dus ik ben blij met de zon zolang die niet vol op me kan schijnen en het niet al te warm is.


    Physics is awesome

    Ik blijf zoveel mogelijk uit de zon vandaan want bij maar een beetje zon krijg ik een allergische reactie , en dan vraagt iedereen of ik gevallen ben ofzo, omdat ik helemaal rood/paars en schilferig ben.. en insmeren met factor 50 helpt niet heel veel. En ik verbrand veel te snel.


    Today is the oldest you have ever been, and the youngest you'll ever be.

    Kende de foto ja.
    Gelukkig ben ik net terug van mijn zonvakantie, nu kan ik er niet meer voor terugdeinen. ^^


    Bad decisions make good stories.

    Het is ook gewoon echt waar. Je ziet er meteen jaren ouder uit.


    Save me from myself.

    Too bad I love the sun (cat)


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.