• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Misfire schreef:
    Ik ga net zo lang willekeurige jongens op straat aanspreken tot ik er een zover krijg om samen met mij op maandag om half vijf 's nachts een eerste date door te brengen met rode maan kijken.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Dat wil ik nu weleens zien!


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Morticia schreef:
    Dat wil ik nu weleens zien!


    Ja, ik ook c;
    Ik heb, volgens mij, zoiets nog nooit gezien dus ik was wel blij toen ik dit op Facebook voorbij zag komen c;


    26 - 02 - '16

    Ik kan misschien net het einde zien want mijn wekker gaat om 5.30 xd


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Tokugawa schreef:
    Aaaawesum *.*


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    MT

    Ha, funny that, een paar jaar geleden zeiden ze ook al dat de wereld op 27 september zou vergaan. De rode maan is 27 op 28 september. GOTTA BLAST.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Oh meh, dacht ik hem waarschijnlijk te kunnen zien, zal het niet zo zijn. Ik moet maandag vroeg op, dus ik ga slapen op die moment.


    16 - 09 - '17

    Het staat op mijn bucketlist om een lunar eclipse te zien, dus ik ga mijn wekker er voor zetten :Y)


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Dat moment waarop je de hoop al had opgegeven omdat je dachg dat je ouders het toch nooit goed zouden vinden en wanneer je het vraagt en zeggen 'Oh, dan zetten we de wekker toch?'


    take me back to the basics and the simple life

    Maansverduistering mogelijk niet te zien

    De meteorologen Weerplaza verwachten dat de maansverduistering van komende nacht in een deel van het land niet te zien zal zijn. Wolkenvelden vanaf de Noordzee zorgen ervoor dat het later vanavond en vannacht in een steeds groter deel van het land bewolkt wordt. Het zuiden heeft volgens Weerplaza de beste papieren om minimaal een deel van de verduistering te kunnen zien, maar de echte liefhebbers wordt aangeraden om naar Noordwest-Frankrijk te gaan.

    De maansverduistering start om 02:10 uur. De maan komt dan in de bijschaduw van de aarde, en om 03:07 uur ‘verplaatst’ de maan zich naar de kernschaduw. We zien de maan dan langzaam kleiner worden. Om 04:11 uur begint de totale verduistering en die duurt tot 05:24 uur, een kleine vijf kwartier. De maan bevindt zich dan geheel in de schaduw van de aarde en zal hooguit nog zwakjes zichtbaar zijn met een roodachtige gloed. Na 05:24 uur zien we de maan langzaam weer tevoorschijn komen en om 07:24 uur is de eclips voorbij.



    De wolkenvelden ontstaan vanmiddag en vanavond boven de Noordzee. Daar ligt een krachtig hogedrukgebied met op ongeveer 1100 meter hoogte een sterke inversie (gebied in de atmosfeer waar de temperatuur oploopt in plaats van afneemt). Zo'n inversie heeft grote gevolgen. Boven de inversie is de lucht vaak kraakhelder, maar net onder de inversie is dat anders. Vochtige lucht stijgt bij onstabiele omstandigheden vanaf het grondniveau omhoog. Als de gehele atmosfeer onstabiel is, blijft de lucht stijgen. Bevindt zich echter ergens een inversie dan kan de lucht niet verder stijgen dan tot aan de inversie. Het gevolg is dat al het vocht zich net onder de inversie gaat verzamelen waardoor er bewolking ontstaat.

    Dat proces is nu gaande boven het oostelijke deel van de Noordzee en met een noordelijke stroming worden de wolken daarna naar ons land geblazen. Vooral komende nacht breiden de wolken zich gestaag uit verwacht Weerplaza. Voor het noorden en noordwesten is Weerplaza daarom somber gestemd. In het midden, zuiden en oosten is de situatie twijfelachtig. Daar kan het meezitten en tegenvallen.



    Michiel Severin, meteoroloog van Weerplaza: “Indien je al maanden hebt uitgekeken naar deze nacht, en de domper van de laatste zonsverduistering nog in je lichaam voelt, dan raden we je aan om naar het zuidwesten van België te reizen of Frankrijk in. De Ardennen raden we niet aan, want daar kan de lucht ook betrekken door mist en laaghangende bewolking.” Mocht je inderdaad gaan nachtbraken in de natuur, bereid je dan voor op kille omstandigheden. De temperatuur daalt in de loop van de nacht in de heldere gebieden naar 4 tot 7 graden met dicht bij de grond nog lagere waarden.


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    Maansverduistering mogelijk niet te zien

    De meteorologen Weerplaza verwachten dat de maansverduistering van komende nacht in een deel van het land niet te zien zal zijn. Wolkenvelden vanaf de Noordzee zorgen ervoor dat het later vanavond en vannacht in een steeds groter deel van het land bewolkt wordt. Het zuiden heeft volgens Weerplaza de beste papieren om minimaal een deel van de verduistering te kunnen zien, maar de echte liefhebbers wordt aangeraden om naar Noordwest-Frankrijk te gaan.

    De maansverduistering start om 02:10 uur. De maan komt dan in de bijschaduw van de aarde, en om 03:07 uur ‘verplaatst’ de maan zich naar de kernschaduw. We zien de maan dan langzaam kleiner worden. Om 04:11 uur begint de totale verduistering en die duurt tot 05:24 uur, een kleine vijf kwartier. De maan bevindt zich dan geheel in de schaduw van de aarde en zal hooguit nog zwakjes zichtbaar zijn met een roodachtige gloed. Na 05:24 uur zien we de maan langzaam weer tevoorschijn komen en om 07:24 uur is de eclips voorbij.



    De wolkenvelden ontstaan vanmiddag en vanavond boven de Noordzee. Daar ligt een krachtig hogedrukgebied met op ongeveer 1100 meter hoogte een sterke inversie (gebied in de atmosfeer waar de temperatuur oploopt in plaats van afneemt). Zo'n inversie heeft grote gevolgen. Boven de inversie is de lucht vaak kraakhelder, maar net onder de inversie is dat anders. Vochtige lucht stijgt bij onstabiele omstandigheden vanaf het grondniveau omhoog. Als de gehele atmosfeer onstabiel is, blijft de lucht stijgen. Bevindt zich echter ergens een inversie dan kan de lucht niet verder stijgen dan tot aan de inversie. Het gevolg is dat al het vocht zich net onder de inversie gaat verzamelen waardoor er bewolking ontstaat.

    Dat proces is nu gaande boven het oostelijke deel van de Noordzee en met een noordelijke stroming worden de wolken daarna naar ons land geblazen. Vooral komende nacht breiden de wolken zich gestaag uit verwacht Weerplaza. Voor het noorden en noordwesten is Weerplaza daarom somber gestemd. In het midden, zuiden en oosten is de situatie twijfelachtig. Daar kan het meezitten en tegenvallen.



    Michiel Severin, meteoroloog van Weerplaza: “Indien je al maanden hebt uitgekeken naar deze nacht, en de domper van de laatste zonsverduistering nog in je lichaam voelt, dan raden we je aan om naar het zuidwesten van België te reizen of Frankrijk in. De Ardennen raden we niet aan, want daar kan de lucht ook betrekken door mist en laaghangende bewolking.” Mocht je inderdaad gaan nachtbraken in de natuur, bereid je dan voor op kille omstandigheden. De temperatuur daalt in de loop van de nacht in de heldere gebieden naar 4 tot 7 graden met dicht bij de grond nog lagere waarden.


    Oh.


    26 - 02 - '16

    Dan zeg ik mijn date maar weer af.


    i put the fun in funeral

    Op naar Frankrijk ;D


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Misfire schreef:
    Dan zeg ik mijn date maar weer af.


    Zet dan gewoon een rode lamp aan


    Sarah = ongewoon sexy