Gunnulfsen schreef:
(...)
Hetero = vallen op iemand van het andere geslacht
Lesbisch/homoseksueel = vallen op iemand van hetzelfde geslacht
Biseksueel = vallen op zowel het andere geslacht als hetzelfde geslacht, met of zonder voorkeur
Panseksueel = vallen op zowel het andere geslacht als hetzelfde geslacht, maar ook mensen die daar buiten vallen (transseksuelen, mensen die zich niet tot een geslacht benoemen.)
Aseksueel = geen van dit allen
(Ik hoop dat dit klopt, ik heb het zo simpel mogelijk proberen te omschrijven.)
Het klopt wel, ja. ^^
Bi en pan worden echter veel als synoniemen gebruikt. De term pan is ooit bedacht omdat biseksueel lijkt te impliceren dat er maar twee mogelijkheden zijn wat gender betreft - man of vrouw - terwijl er inderdaad ook mensen zijn die daarbuiten vallen. De meest moderne definitie van bi is echter dat je op je eigen en op andere geslachten valt, wat ook twee opties zijn, maar niet mensen uitsluit die buiten de traditionele ideeën over gender (man/vrouw) vallen.
Copterus schreef:
(...)
Biseksualiteit komt ook nog met fases dacht ik me te herinneren van voorlichting. Dus het ene moment val je op hetzelfde geslacht en het andere moment op het andere.
Nee, geen fases alsjeblieft! Dat is juist een hardnekkig vooroordeel tegenover mensen die bi zijn - dat het "maar een fase" zou zijn en dat je uiteindelijk wel voor hetero of homo zult kiezen, of dat het inderdaad afwisselt op een of andere manier. Iemand die biseksueel is, voelt zich aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen, op hetzelfde moment. Die persoon is niet half blauw en half rood, maar helemaal paars. (Het is natuurlijk wel mogelijk dat iemands seksualiteit verandert of verschuift over tijd, maar dat is een ander verhaal.)
Het is wel zo dat er een spectrum is. Je kunt biseksueel zijn en een voorkeur hebben voor vrouwen, of bijna altijd op mannen vallen maar je soms toch aangetrokken voelen tot een vrouw. Misschien bedoelde je dat? (:
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan